AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Carrosserie

  • in 1995 zag Audi lichtgewicht nog als weg naar milieuvriendelijker auto's...
    Techniek van toen21 feb. 25

    Techniek van Toen: 'Lichtgewicht' Audi A8

    In 1994 zet Audi een revolutionaire stap: de nieuwe A8 krijgt een lichtgewicht aluminium spaceframe, waaraan aluminium plaatdelen worden bevestigd. De ATC-lezing met als thema 'gewichtsbesparing door gebruik van lichtmetalen' is net begonnen, en nu al een succes. De volle zaal luistert geboeid. Nieuw is het gebruik van aluminium niet. De Fransen gebruikten het (Citroën, Panhard, Amilcar, Bugatti) en begin jaren negentig introduceerde Honda de NSX met aluminium monocoque. De stap van Audi is bewonderenswaardig. Het merk gebruikt zes verschillende alu-legeringen.

  • Foto: Forvia Hella
    Verlichtingssysteem18 dec. 24

    Achtervleugelverlichting van Forvia Hella combineert achterlicht met spoiler

    Forvia Hella introduceert een wereldprimeur: een achtervleugelverlichting die een spoiler en achterlicht combineert. Dit ontwerp moet aerodynamica én energie-efficiëntie verbeteren.

  • De uitschuifbare Active Skirt luchtgeleider is, zoals gebruikelijk, een gezamenlijke ontwikkeling voor Hyundai- en Kia-modellen. - Foto: Hyundai
    Carrosserie19 feb. 24

    Uitschuifbare voorspoiler moet Hyundai's zuiniger maken

    Hyundai experimenteert met een uitschuifbare voorspoiler. Die moet luchtweerstand en dus het verbruik reduceren.

  • Hier stond vier centimeter water. Waar kwam dat vandaan?
    Artikel26 jan. 21

    Lekdetectie in de praktijk: Stickers als waterwering in Ford Focus

    Carrosserielekkage, hoe spoor je die op? Die vraag stelden we je eind vorig jaar. Dat leverde mooie ervaringsverhalen op over doorweekte plekken, water in de kofferbak en natte passagiersvoeten. Waar dat water vandaan komt? Dat is vaak een lastige puzzel. We stuurden Haefkens Autoschade een 'puzzelhulp' van Tunap. Werkte dat?

  • Een slimme carbon constructie beperkt het gewicht van de BMW i3 tot de helft van dat van een Tesla. Waarom zien we dat niet meer?
    Artikel5 mrt. 19

    Waarom worden elektrische auto's niet lichter?

    Hoe komt het dat EV's bijna altijd aan mobiele obesitas leiden? Waarom heeft de revolutionaire gewichtsbesparende techniek uit de BMW i3 bij geen enkel merk een opvolger gekregen? Stimuleert de EU soms overgewicht bij EV's? Dat zoeken we uit.

  • Onder 28 lampen met 4000 watt vermogen is het in deze windtunnel net of de auto bij 55 0C in de brandende zon van de Sahara staat.
    Artikel1 jun. 18

    Vier seizoenen tegelijk bij Ford

    Tijdens de ontwikkeling moet elke nieuwe auto getest worden in extreme klimaten. En daarvan zien we ook wel al of niet expres 'gelekte' opnamen van proefmodellen in woestijnen, op ijsmeren, en beroemde plekken als de Nürburging of de schroeihete Death Valley. Maar klimaattests kan Ford nu ook thuis in Keulen doen, met vier seizoenen onder één dak.

  • Nieuws10 apr. 17

    Audi A8 krijgt spaceframe met 4 materiaalsoorten

    Voor de volgende generatie Audi A8 wordt voor het eerst een mix van vier verschillende materialen gebruikt - meer dan in de vorige productiemodellen van het merk - voor de zelfdragende carrosseriestructuur.

  • Suzuki Baleno, niet spectaculair? Suzuki’s nieuwe 5-deurshatchback is belangrijk nieuws. Vergelijkbaar met pak ‘m beet een vijfdeurs Clio, maar wel zo’n 140 kg lichter. Kentekengewicht: 840 kg!
    Nieuws1 mrt. 16

    Suzuki rekent af met obesitas

    Op 3 maart begint het Autosalon van Genève. De beursvloer staat er bomvol spectaculair autonieuws. Veyron-opvolger Bugatti Chiron staat er, net als de Lamborghini Centenario en de Maserati Levante. Spectaculair inderdaad. Maar belangrijker nieuws vinden we bij… Suzuki. De nieuwe vijfdeurs Baleno weegt namelijk maar... 840 kg!

  • Carrosserie14 okt. 14

    Vencer: Nederlandse supercar gaat in productie

    Begin 2015 zal de eerste Vencer Sarthe MY2015 gereed zijn. Met de bouw van de Twentse supercar is inmiddels begonnen. Kunnen we er al een bestellen?

  • Carrosserie4 apr. 14

    Proefproject Pininfarina Sergio (2013-10)

    De computer is, dat zal duidelijk zijn, al enige tijd een onmisbaar hulpmiddel bij het ontwerpen van alle mogelijke objecten. Dat geldt zeker voor de auto.

Meer artikelen

  1. Crash-Check onthult verborgen carrosserieschade
  2. Volvo maakt accu in carrosserie
  3. Bayer promoot plastic auto-onderdelen
  4. Video: Alfa Romeo bouwt supercar bij Maserati
  5. Teroson imiteert elke kitnaad
  6. Flexible Abrasive Hookit handvellen van 3M
  7. PSA innovatieworkshop met Hybrid Air
  8. Lotus ontwerp maakt auto 30 procent lichter
  9. Uitbreiding assortiment Berner carrosserieklemmen
  10. TenCate samen met BASF in automaterialen
  11. Ook Ford onderzoekt koolstofvezel
  12. Ford onderzoekt met Dow Chemical carbon onderdelen
  13. Modern schadeherstel bij Focwa en VOC
  14. Nieuwe kunststof bumper bij Mazda
  15. Staalindustrie wil andere CO2-normen voor auto's
  1. Eerste panoramische variodak van polycarbonaat
  2. Uitklapbare deurbeschermers voor Ford Focus
  3. smart forvision-studie helpt elektro-auto aan actieradius
  4. 1967: Auto innovaties voor vrouwen (1967-3)
  5. 1969: Stadsauto maakt einde aan parkeer-problemen (1969-3)
  6. 1993: Audi's Aluminium Space Frame (1993-12)
  7. ULSAB auto-carrosserie is 25 procent lichter (1997-12)
  8. Auto-onderdelen gemaakt van petflessen
  9. Hoe de auto lichter wordt (2001-01)
  10. Reparaties aan Audi Space Frame (2001-06)
  11. Aandacht voor geluid bij top-Benz (2005-09)
  12. Carrosserie op dieet (2003-07/08)
  13. Nieuwe materialen en verbindingstechnieken (2004-01)
  14. Schadeherstel aan een aluminium Jaguar (2004-04)
  15. Schroefdraad voor kunststof delen
  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen