Ruit vervangen zonder opleiding met nieuwe PUR-ruitenlijm van Liqui Moly
LIQUIFAST 9100 van LIQUI MOLY maakt het mogelijk voor werkplaatsen om ruiten te vervangen zonder opleiding dankzij het lage isocyanaatgehalte.
LIQUIFAST 9100 van LIQUI MOLY maakt het mogelijk voor werkplaatsen om ruiten te vervangen zonder opleiding dankzij het lage isocyanaatgehalte.
Feestje op de Hella Academy. Educated! krijgt er een belangrijk certificaat uitgereikt. De jonge opleidings- en examenorganisatie is daarmee een officieel erkende instelling voor het afnemen van examens in het schadeherstel. Hoe zit dat? Waarom is het belangrijk? En waarom bij Hella?
Schadeherstel is een vak. Moet het garagebedrijf ieder krasje of deukje daarom doorverwijzen naar het schadeherstelbedrijf? Of kan de autotechnicus met de juiste kennis, kunde en tools meer dan je denkt? En hoe zit het met ADAS-kalibratie; in investeren of overlaten aan de specialist? We vroegen het aan vier equipmentleveranciers, een leverancier van diensten en aan de Focwa.
Tijdens het bezoek aan Equip Auto herkennen we duidelijk een trend: ADAS-kalibratie. De EU stelt steeds meer actieve veiligheidssystemen verplicht. Mooi, totdat er iets kapot gaat. Een voorruit bijvoorbeeld. Of je klant raakt een stoepje, waarna de auto moet worden uitgelijnd. Na dit soort reparaties moet je camera's en sensoren opnieuw kalibreren. Is dat een kans? Oriënteer je je al op aanschaf van zo'n kalibratiesysteem? En waarom niet?
Duobond lanceert een innovatieve oplossing voor nog efficiëntere ruitreparatie. Duobond Air Removal Tool (DART) is een instrument voor het verwijderen van lucht uit beschadigd gelamineerd glas, oftewel: sterretjes in auto- en vrachtwagenruiten. DART past op de bestaande Duobond-reparatiebruggen Attack, Fixer, IQ-2 en IRIS.
De eigenaar van Carglass, het Belgische D'Ieteren, zoekt een koper voor een minderheidsbelang in het autoruitschadebedrijf. Met de opbrengst wil het beursgenoteerde familiebedrijf geld ophalen voor investeringen om zijn activiteiten verder te verbreden.
Autoruitherstelformule Autoglaz is flink in de groei. Het aantal vestigingen is sinds eind 2015 gegroeid van 17 naar 40, waarmee Autoglaz een landelijke dekking heeft.
Autoruitspecialisten krijgen steeds vaker te maken met onherstelbare schade aan voorruiten. Hoewel het totale aantal ruitschades door beter wegdek en zachtere winters afneemt, komt het verhoudingsgewijs steeds vaker voor dat de gehele voorruit vervangen moet worden. Schade-experts stellen dat grotere stukken losliggend asfalt, dunnere voorruiten en de hogere maximum snelheid de boosdoeners zijn.
De uitbreiding van het netwerk van Autoglaz komt, met twee recente nieuwe aansluitingen, behoorlijk op stoom. Daar waar twee weken geleden in Bergen op Zoom nog een nieuwe Autoglaz vestiging het levenslicht zag, zijn afgelopen weken ook in Utrecht en Brunssum twee aansprekende autoruitherstelbedrijven toegetreden tot het netwerk van Autoglaz Nederland.
Leden van de vakgroep Focwa Autoruitherstelbedrijven staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en een perfecte dienstverlening. Om dat ook in de toekomst te blijven borgen gelden er per 1 januari 2016 nieuwe Toelatingseisen en Gedragsregels. Deze leggen nog meer de nadruk op kwaliteit en service. Bovendien zijn er in samenwerking met VOC nieuwe opleidingen voor autoruitherstellers ontwikkeld. Zaken als Advanced Drive Assistance Systems (ADAS) en het kalibreren van camerasystemen komen hierin uitgebreid aan bod. Deze opleidingen maken onderdeel uit van de nieuwe Toelatingseisen en Gedragsregels.