AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Kleppen

  • Audi toonde deze tekening van een vijfklepper. Yamaha bouwde al een 660 cm3 eencilinder met vijf kleppen en studeerde op een zevenklepper. Honda had een achtklepper met ovale zuigers en de Italiaan Ettore Lanzerotti-Spina kreeg al in 1927 patent op een mechanisme dat tot 10 kleppen per cilinder aankon. Over de vorm van de verbrandingskamer maakte hij zich geen zorgen. Paul Klaver deed dat in 1994 in AMT wel.
    Techniek van toen6 sep. 24

    AMT 1994: Gaan we naar vijf of meer kleppen?

    Hoe meer inlaatkleppen, hoe meer lucht de motor kan aanzuigen. Maar er bestaan geen voordelen zonder nadelen. Toen in 1994 de vierkleppers ingeburgerd waren, betwijfelde Paul Klaver in AMT of de vijfklepper ooit zou doorzetten. Dat had te maken met de wet van behoud van ellende.

  • Zo debuteerde in Beijing de Qoros 3 hatchback met ‘QuamFree engine’ ernaast. Christian von Koenigsegg was erbij. Nadere gegevens waren er niet bij.
    Nieuws16 nov. 16

    Koenigsegg presenteert Freevalve klepbediening

    Neem deze kop gerust letterlijk, Christian von Koenigsegg legt ons in bijgaande video hoogstpersoonlijk de voordelen uit van Freevalve klepbediening. De fabrikant van hyperexclusieve sportwagens adopteerde deze ontwikkeling, waar nu nieuwe stappen in worden gezet. Het liegt er ook niet om, wat deze volledig onafhankelijke klepbediening schijnt te kunnen.

  • Het nieuwste Koeningsegg model Regera valt op met een ‘transmissieloze’ motor. Wordt de volgende vernieuwing een nokkenasloze motor met FreeValve?
    Nieuws19 jan. 16

    Vaarwel nokkenas, welkom FreeValve?

    Is er nog redding voor de verbrandingsmotor? Of zijn ontwikkelingen daarin zinloos, omdat we uiteindelijk toch allemaal elektrisch gaan rijden? Zweedse onderzoekers denken nog een goede stap te maken met FreeValve klepbediening. Daarin gelooft ook landgenoot Koenigsegg, die hun bedrijf adopteerde. Wat doet dat FreeValve?

  • Techniek13 nov. 14

    Eicma-motorbeurs: Google Glass en veel pk's óf juist weinig

    Google Glass in een motorhelm, meer pk's dan kilo's in Yamaha's YZF-R1, en minder dan één pk in Piaggio's e-Bike. We zagen het op een rondje ...

  • Nieuws19 mrt. 14

    Tunap introduceert roestoplosmiddel en kleppenreiniger

    Tunap, de specialist voor werkplaatschemie, introduceert twee producten, waaronder een krachtige roestoplosser, die het mogelijk maakt om vastgeroeste verstuivers en injectoren los te maken. Het tweede product is een Valve Clean Systeem-reinigingsset voor het verwijderen van afzettingen aan kleppen.

  • aandrijving27 mrt. 12

    JLM additieven beschermen tegen klepslijtage

    JLM Valve Saver Fluid is een additief dat ontwikkeld is door experts in de autogasindustrie, speciaal voor gebruik in alle auto's die op LPG of aardgas ...

  • aandrijving1 mei 06

    Gevolgen van verkeerde klepveerspanning (2006-5)

    Is het volgens u van belang dat klepveren een gelijke voorspanning hebben? Als we bij cilinderkoppen de veerspanning nameten, blijken er onderlinge ...

  • Artikel1 mrt. 04

    Compressie valt weg (2004-03)

    Wij worden geconfronteerd met een probleem wat zich al enkele malen heeft voorgedaan met een Subaru Impreza 1.6, Nissan Primera 2.0 en een Mercedes C180. Het treedt op met een koude motor na een nacht stilstaan. Alle auto&rsquo;s zijn voorzien van hydraulische klepstoters. Wanneer de auto na enkele malen starten, vervolgens enkele meters rijden en weer stilzetten weer wordt gestart slaat hij even aan en valt dan stil zonder compressie. De kleppen sluiten dan niet helemaal. Na even doorstarten slaat de motor op &eacute;&eacute;n cilinder aan en langzaam komt de rest erbij.<br />Navraag bij de Subaru-importeur leerde dat er waarschijnlijk vervuiling op de klepsteel zat waardoor de kleppen niet goed sloten. Gebruik van reinigingsmiddel zou de oplossing zijn. Lijkt mij niet, want na doorstarten is de vervuiling dan weg. Ook na een rit van circa 400 km, over de snelweg, trad het probleem op na de eerstvolgende koude start.<br />De importeur van Nissan gaf aan dat de klepstoters niet goed werken en dat ze alle zestien vervangen dienden te worden. Lijkt mij sterk, want als de motor weer aanslaat doen ze hun werk weer perfect.<br />Mijn gedachte is dat de oliepomp de druk na een koude start niet goed afregelt, waardoor deze zeer hoog oploopt en de kleppen een beetje open drukt.<br />Wij gebruiken een volsynthetische 5W-30 motorolie van Elf. Ik hoop dat u misschien een verklaring heeft voor deze mysterieuze compressieval.<br />

  • aandrijving1 mrt. 02

    Geen compressie door koolvlokken (2002-03)

    Onlangs werd ik geconfronteerd met een motor die vanwege een of andere storing niet aansloeg. De compressie bleek onvoldoende. Dit verschijnsel bracht ...

  • aandrijving1 dec. 01

    Geen compressie door koolvlokken (2001-12)

    Ik bezit een Audi A6, bouwjaar 1996 met automaat en 2.8 V6 motor. Deze auto heeft nu ± 150.000 km gereden en vertoonde onlangs een vreemd verschijnsel. ...

Meer artikelen

  1. Terugvoer uitlaatgassen zorgt voor verkoeling, zo functioneert de EGR (2001-05)
  2. Uitlaatklepschade door lekke uitlaat (2001-01)
  3. Oppassen met ongelode benzine? (2000-03)
  1. Behandeling van natrium gekoelde kleppen (1999-11)
  2. Klepspeling bij koude en warme motor (1998-12)
  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen