Gert te Lintelo
Freelance journalist

Freelance journalist
Thomas DeVilbiss bedenkt in 1907 het moderne spuitpistool. Ford gebruikt het al sinds 1915. Sindsdien is het spuiten van auto's stap-voor-stap verbeterd. Axalta's Irus Mix is echter geen stap voorwaarts, maar een sprong.
Hoewel antiblokkeersystemen niet als bijzonder storingsgevoelig gelden, ondergaan bij ACtronics in Almelo wekelijks postkarren vol ABS-units een revisie. Met als resultaat een aanzienlijke financiële besparing zonder concessies ten aanzien van de kwaliteit.
Hoewel bij het emissievrij rijden de 'stekkerauto' het pleidooi voorlopig lijkt te winnen, krijgt waterstof bij zwaar transport de meeste kansen toegedicht. Zowel bij personenauto's als bij trucks en bussen vraagt waterstoftractie om een aangepaste werkplaats en kundige autotechnici. Op bezoek bij TB Truck & Trailer Service in Breda en bij de Toyota Mirai-werkplaats van Louwman & Parqui in Raamsdonksveer.
Elke autotechnicus werkt er dagelijks mee: de momentsleutel. Cruciaal om onderdelen met het juiste aanhaalkoppel te monteren. Maar dan moet je ;m wel gebruiken! En als je hem gebruikt, dan moet je zeker weten dat de momentsleutel goed gekalibreerd is. Is dat niet zo, kan dat leiden tot hel vervelende schades, zoals we in dit voorbeeld laten zien.
Wat zit er vandaag de dag in de gereedschapskar? Om dat uit te vinden, maakten we een tour langs uiteenlopende werkplaatsen
Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag 13 april een open dag. Honderden bezoekers vergaapten zich aan fraaie klassiekers en kregen een kijkje in de keuken van dit bijzondere restauratiebedrijf. AMT was erbij.
Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de handjes die dit alles in elkaar hebben gezet zo klein? Bij Bolier in Dordrecht komen zulke gedachten niet bij je op. Daar wordt gewerkt aan scheepsmotoren die zich met een automotor verhouden als een dikke V8 met een bromfietsblokje.
Hoe test je de HV-batterij van een hybride auto? In deze Stap voor Stap nemen we de procedure voor aan de hand van een Lexus CT200H Hybrid.
Met de 25, 45 en 75 was Rover redelijk succesvol, net als MG met sportieve parallelmodellen en de eigen tweezitter MGF, later TF. In 2005 kwam daar een abrupt einde aan. Trouwe liefhebbers zijn echter dankzij Damen & Kroes in Boxtel nog tot in de verre toekomst verzekerd van onderdelen en service. Hoe zit dat bij andere, in Europa eveneens 'dode' merken als Chrysler, Daihatsu en Saab?
In de werkplaats is de afgelopen tien jaar meer veranderd dan in de halve eeuw daarvoor. Complexe elektronica en elektrische en hybride voertuigen vragen nieuwe vaardigheden van de autotechnicus en kostbare apparatuur. Dan zijn er ook nog het uitkleden van het dealerschap, almaar stijgende bedrijfskosten en een tekort aan vakmensen. Hoe geven we onze werkplaats toekomstperspectief?