Finderz: virtuele service-adviseur voor gebruikte auto-onderdelen 

Finderz: virtuele service-adviseur voor gebruikte auto-onderdelen 
Automotive Ronald Morien lanceert Finderz als zoekassistent voor gebruikte auto-onderdelen. Specialisten van Morien zoeken voor het autobedrijf over de hele wereld naar het juiste, gebruikte onderdeel. - Foto: Automotive Ronald Morien

Automotive Ronald Morien lanceert de onderdelenzoekdienst Finderz. Dit maakt het voor het autobedrijf wel heel gemakkelijk om snel én vertrouwd de juiste, gebruikte auto-onderdelen te kopen. Hoe werkt het?

Gebruikte auto-onderdelen kunnen goud waard zijn voor het autobedrijf. Vooral nu onderdelen in gewicht bijna dezelfde waarde als dat edelmetaal vertegenwoordigen. Gebruikt is goedkoper en doorgaans prima leverbaar. En je maakt de klant er blij mee. Zolang je maar zekerheid hebt dat het past, goed functioneert, herleidbaar is, en er garantie op zit. Hmm, dan wordt het zoeken al een ingewikkelde exercitie. Maar wat als je dat uit kunt besteden? 

De schatkamer van Ronald Morien

150.000 auto-onderdelen. Van portieren en bumpers tot vliegwielen en versnellingsbakken, uitlaatsystemen, cilinderkoppen, en hallen vol met complete, spiksplinternieuwe motoren in kratten. Wie bij Automotive Ronald Morien door de enorme hallen dwaalt, waant zich in een kolossale schatkamer. De juwelen hier zijn niet van goud of zilver, maar van rubber, kunststof, gietijzer, aluminium…  

Vanuit het Friese Wieuwerd vinden dagelijks honderden gebruikte auto-onderdelen hun weg naar klanten in de hele wereld. “Net nog een Volkswagen-versnellingsbak naar de Verenigde Staten verscheept”, zegt Rudolf de Beer, die sinds het overlijden van oprichter Ronald Morien in 2016 het bedrijf runt. Sinds 2023 is Mika Morien ook toegetreden tot de directie. “Internet heeft de hele wereld toegankelijk gemaakt voor ons bedrijf. Mensen van over de hele wereld weten ons online te vinden voor gebruikte onderdelen.”

Rudolf de Beer wil met Finderz de service-adviseur ontzorgen. "Die heeft namelijk een probleem. Onderdelen zijn schaars en hartstikke duur. Leg dat maar uit aan je klant. Via Finderz kan hij veel goedkoper een betrouwbaar, gebruikt onderdeel bestellen."- Foto: Hugo Claver
Rudolf de Beer wil met Finderz de service-adviseur ontzorgen. "Die heeft namelijk een probleem. Onderdelen zijn schaars en hartstikke duur. Leg dat maar uit aan je klant. Via Finderz kan hij veel goedkoper een betrouwbaar, gebruikt onderdeel bestellen."- Foto: Hugo Claver

Het geheim van Morien? Specialisatie op de VAG-groep. Kwaliteit leveren. Afspraken nakomen. Onderdelen leveren mét garantie. En áls er dan een keer iets misgaat, het probleem oplossen voor de klant. 

Als je zo ziet hoe de onderdelen bij Automotive Ronald Morien met militaire precisie een proces doorlopen van demontage, reinigen en testen, professioneel fotograferen in een 360 graden fotostudio (daar zijn er twee van, voor kleine en grote onderdelen) en verpakken in nieuwe, eigen dozen of kratten, dan vraag je je af waarom niet elke autobedrijf éérst zoekt naar een gebruikt onderdeel bij een reparatie. 

Drempels bij het zoeken van gebruikte auto-onderdelen

Onbekend maakt onbemind, zegt Rudolf de Beer. “Plus: serviceadviseurs, werkplaatschefs, autotechnici… Sleutelen kunnen ze allemaal als de beste. Maar onderdelen zoeken, dat is heel wat anders. Vaak weten ze niet waar ze moeten zoeken. En is het wel vertrouwd? Is zo’n onderdeel wel herleidbaar? Zit er garantie op? Hoe weet je zeker dat je het juiste onderdeel hebt? Allemaal drempels die ervoor zorgen dat de jongens aan de balie het zekere voor het onzekere nemen en nieuwe onderdelen bestellen”, zegt De Beer. 

Als die klant dan zegt: ‘ik denk er nog even over’, zie je ‘m nooit weer. Maar wat als je een veel goedkoper alternatief kunt bieden?”
— Rudolf de Beer

Ondertussen moeten ze wel aan de klant uitleggen dat die nieuwe versnellingsbak 4000 euro of nog meer kost. “Als die klant dan zegt: ‘ik denk er nog even over’, zie je ‘m nooit weer. Maar wat als je een veel goedkoper alternatief kunt bieden? Met garantie? Waar jij als garagist ook nog eens een heel gezonde marge op hebt? En: het allerbelangrijkste, je hoeft er zelf niet eens naar te zoeken?” Met dat idee ging De Beer aan de slag, en het resultaat is Finderz.  

Ontzorgen met Finderz 

Met dit concept wil Morien het autobedrijf volledig ontzorgen bij het zoeken en bestellen van gebruikte onderdelen. Finderz is een online onderdelenplatform (of eigenlijk: onderdelenzoekdienst) van Automotive Ronald Morien. Waarin onderscheidt het zich van bijvoorbeeld de Onderdelenlijn? Op die laatste moet je zelf zoeken, zegt Rudolf de Beer. “Bij onze Finderz Zoekdienst gebruikte auto-onderdelen wordt er voor je gezocht en weet je 100 procent zeker dat je het juiste onderdeel krijgt.” Je kunt bij Finderz terecht voor onderdelen van alle automerken. 

De Beer: “De service-adviseur gaat online, voert een chassisnummer, kenteken en beschrijving van het onderdeel in, een foto kan ook. Wij hebben tien verkopers in huis. Die gaan direct met het verzoek aan de slag en laten het autobedrijf binnen 2 á 3 uur weten of het onderdeel leverbaar is, per wanneer en wat het kost. Het garagebedrijf kan dan bliksemsnel zijn klant een goedkoper alternatief bieden voor een onderdeel dat nieuw prijzig is, of niet eens leverbaar.” 

Daarbij hoeft het autobedrijf zich geen zorgen te maken over eerder genoemde drempels, zegt De Beer. “Wij hebben 25 jaar ervaring met zoeken van onderdelen. We hebben leveranciers in heel Europa, waarvan we weten dat ze betrouwbaar zijn, dat de onderdelen herleidbaar zijn en dat we er garantie op kunnen geven.” 

Sturen op gebruikt 

Finderz is volgens De Beer voor het autobedrijf een soort virtuele magazijnmedewerker voor gebruikte onderdelen. En die gebruikte onderdelen, die zijn volgens hem keihard nodig. “Je ziet nu al dat alle onderdelengroepen buiten de slijtagedelen steeds schaarser en duurder worden. Terwijl ze gebruikt volop beschikbaar zijn! En reken er maar op dat er steeds meer gestuurd gaat worden op gebruikte onderdelen. Wij hebben veel ervaring met leasemaatschappijen. Als die een vervangingsverzoek krijgen voor een nieuwe radio/navigatiemodule van pakweg 2.400 euro, met een paar dagen vergoeding voor een leenauto, gaat die lease-auto ineens in de min. Maar als wij die module kunnen leveren aan het autobedrijf, gegarandeerd passend mét garantie, voor de helft van het geld, verliezen ze geen geld op die auto. Dus kiest de leasemaatschappij daarvoor.” 

Er komt een tijd dat er ook weer jongens aan de bezem staan in de werkplaats. Dus is het zaak om klanten aan je te binden. Dat kan met gebruikte onderdelen”
— Rudolf de Beer

Dan is er nog het milieu-aspect. “In Frankrijk is het al verplicht voor autobedrijven om twee offertes aan te bieden: één met nieuwe, en één met gebruikte onderdelen”, zegt De Beer. NIet ondenkbaar dat dit op Europees niveau verplicht wordt. Maar er speelt ook nog wat anders volgens hem. “De werkplaatsen puilen nu uit, de wachttijden lopen op tot wel zes weken. Maar er komt een tijd dat er ook weer jongens aan de bezem staan. Dus is het zaak om klanten aan je te binden. Dat kan met gebruikte onderdelen. Een klant met een smallere beurs help je dan ook, en die blijft bij je.” 

Wie een onderdeel zoekt via Finderz, krijgt hulp van de zoekspecialisten van Morien. Die laten het autobedrijf binnen een paar uur weten of het gezochte onderdeel leverbaar is, en wat het kost. Finderz staat daarbij garant voor de herleidbaarheid en kwaliteit. - Foto: Automotive Ronald Morien
Wie een onderdeel zoekt via Finderz, krijgt hulp van de zoekspecialisten van Morien. Die laten het autobedrijf binnen een paar uur weten of het gezochte onderdeel leverbaar is, en wat het kost. Finderz staat daarbij garant voor de herleidbaarheid en kwaliteit. - Foto: Automotive Ronald Morien

Service-adviseur als ambassadeur 

Autobedrijven en klanten moeten er wel voor open staan. De Beer is ervan overtuigd dat dat kan. “Gebruikt mag er zijn! Elk onderdeel verdient een tweede leven, zei Ronald Morien 25 jaar geleden al. Bovendien: waarom zou je in een auto van pakweg tien, twaalf jaar oud alleen maar nieuwe vervangingsonderdelen monteren? Dat hoeft helemaal niet. Met Finderz ontzorgen we de service-adviseur volledig. Maar alleen door 100 procent betrouwbare onderdelen te leveren, kunnen we een ambassadeur van die service-adviseur maken”, weet De Beer. 

Met Finderz wil Automotive Ronald Morien de demontagebranche als geheel een boost geven. “Het is een wat onderbelichte branche. Maar we mogen als demontagebedrijven in Nederland best een beetje trots zijn op wat we doen. 98 procent van een auto wordt gerecycled. Vanuit Nederland gaan talloze gebruikte onderdelen de hele wereld over. Maar alles valt of staat met kwaliteit en betrouwbaarheid.” Daarom werkt Automotive Ronald Morien samen met andere grote demontagebedrijven, zoals Klein-Gunnewiek in Groenlo, aan een premium-platform voor gebruikte onderdelen. Onder de naam Green Used Parts (GUP) gaan de bedrijven gezamenlijk premium-geselecteerde gebruikte onderdelen aanbieden.  

Hugo Claver

Hugo Claver

Hoofdredacteur AMT

Hugo deed de hogeschool voor journalistiek, en rolde via een korte carrière in de dagbladjournalistiek in de autojournalistiek. Voor diverse automagazines vervulde hij verschillende functies, van redacteur tot hoofdredacteur, én die van eindredacteur van AMT. Na dit acht jaar als zelfstandig ondernemer te hebben gedaan, kwam Hugo in 2023 in vaste dienst bij AMT als hoofdredacteur.

In een proefproductiefaciliteit in Herzogenaurach produceert Schaeffler platen in series van tienduizenden voor prototypes en kleine series van internationale voertuigfabrikanten. De faciliteit is onderdeel van Schaefflers waterstofexpertisecentrum, met uitgebreide testapparatuur. Foto: Schaeffler/Daniel Karmann

Schaeffler AG schrapt banen en zet in op kostenbesparingen

Schaeffler AG kondigt ingrijpende maatregelen aan om de concurrentiekracht te verbeteren, inclusief banenverlies en capaciteitsaanpassingen.

Foto: Shutterstock

Autodoc Pro belooft meer marge op onderdelen - hoe?

Een magazijn in een universeel autobedrijf? Niet nodig. De grossier levert razendsnel. Als het moet zelfs zes keer per dag. Geweldige service! Maar...

QR-code scannen en je hebt meteen toegang tot alle mogelijke montage-info. - Foto: DRiV

DRiV biedt technici snelle toegang tot technische info

Met de nieuwe QR-codes op verpakkingen van Monroe, Ferodo, Jurid en MOOG krijgen autotechnici direct toegang tot technische tekeningen en...

Foto: Schaeffler

Schaeffler OneCode biedt werkplaats snel toegang tot reparatiedata

Schaeffler heeft zijn digitale serviceaanbod uitgebreid met de Schaeffler OneCode en meer bonuspunten voor alle producten. Met één scan krijgt de...

Gebruikte onderdelen? Welke ervaringen hebben AMT-lezers daarmee? (Foto: ANP)

Hoe gaan AMT-lezers om met gebruikte onderdelen?

Gebruikte onderdelen. De meerderheid van autobedrijven die op onze enquête reageerden, werken ermee. Om wat voor onderdelen het gaat, waar ze die...

Aftermarket of origineel? Wat is wijsheid? AMT lezers aan het woord. (Foto: Shutterstock)

Aftermarket of origineel? AMT lezers aan het woord over nieuwe...

Nieuwe onderdelen, moeten die van de Original Equipment Manufacturer (OEM) komen of mogen ze ook van een Independent Aftermarket Manufacturer (IAM)...

Als je ze steelt vallen de kosten mee, maar anders is een auto compleet opgebouwd uit aftermarket onderdelen extreem duur. Foto: ANP

De onderdelenmarkt verandert - Deel 3: Een auto bouwen met...

Onderdelen spelen een cruciale rol in de economie van de werkplaats en vormen een belangrijk deel van de werkplaatsfactuur. Maar hoe beïnvloeden de...

Gaël Navinel van Bosch meent: "Autobedrijven leggen de prijs van onderdelen vaak niet uit aan de klant. Dat moeten ze wel doen."  Foto: Bosch.

De onderdelenmarkt verandert - Deel 2: Omgaan met onderdelen in de...

Onderdelen spelen een cruciale rol in de economie van de werkplaats en vormen een belangrijk deel van de werkplaatsfactuur. Maar hoe beïnvloeden de...