nieuws

Equip Auto 2019: veel aandacht voor ADAS-kalibratie

Werkplaats & Onderhoud 1129

Vier hallen vol equipment, haal daar de belangrijkste ontwikkelingen maar eens uit. Dankzij de zichtbaar grote opkomst van ADAS-kalibratiesystemen viel de uitdaging dit keer mee. Fabrikanten buitelen over elkaar heen met vaak gloednieuwe oplossingen voor het kalibratievraagstuk. De systemen beloven vrijwel allemaal hetzelfde, maar bereiken het resultaat op een andere manier.

Het decembernummer van AMT (verschijnt 18 december) staat in het teken van ADAS-systemen, daarin gaan we uitgebreid in op de verschillen en overeenkomsten tussen de verschillende systemen en manieren van kalibreren. Voor wie niet kan wachten, in het kort de verschillen en overeenkomsten.

Schermen met borden

Veruit de meeste ADAS-kalibratiesystemen werken met kunststof ‘ballenborden’. Eén fabrikant kiest een andere benadering. Het Brainbee-systeem van Mahle gebruikt een groot beeldscherm om de borden op te projecteren. “Zo heb je altijd alle borden in huis,” zegt Mahle, “ook als er nieuwe borden voor nieuwe systemen verschijnen.” Bosch werpt tegen: “Wij gebruiken juist borden omdat fabrikanten dat voorschrijven.” Moddergooien of een kern van waarheid? Dat zoeken we tot op het bot voor je uit in AMT 12.

Als voorlopig enige fabrikant levert Mahle een systeem met digitale ‘ballenborden’.

Camera of radar

De grote, hooggeplaatste ballenborden vallen het meest op. Deze targets zijn bedoeld voor camera-kalibratie. Voor het kalibreren van de radars zijn er speciale, kleinere mikpunten. In veel gevallen is dit een spiegel, al vereisen sommige autotypen een specifieke ‘target’. Het beeldscherm van Mahle biedt hierbij geen uitkomst. “Onze innovatie zit ‘m in de camera-kalibratie, op het gebied van radarsensoren lopen wij niet voor of achter op de concurrentie.”

Een of twee mensen

Een belangrijk verschil tussen de verschillende systemen zit in de bediening. Texa, Bosch en Mahle hebben hun systemen zó ontwikkeld dat één technicus de kalibratie kan uitvoeren. Delphi, Actia en Hella vereisen de inzet van een tweede persoon. De eerste verricht in dat geval de metingen, terwijl de ander het bord in de juiste positie zet. Het kán wel alleen, maar dat lijkt ons tijdtechnisch minder gunstig.

Vooras, rijlijn of virtuele middellijn

De leveranciers zijn het niet eens over het uitgangspunt van de kalibratie. Zo gaat de DAS 3000 S10 uit van de virtuele middellijn van de auto. “Prima voor een snelle en goede uitlijning na voorruitvervanging,” zegt Bosch. Niet iedereen is het daar mee eens. “Kalibreren doe je vanuit de achteras, die bepaalt immers de rijlijn” volgens Hella, Texa en Delphi. Dat is overigens ook wat de duurdere S20-versie van Bosch’s DAS 3000 doet. “Uitlijnen op basis van de vooras kan prima,” zegt Mahle. “We gaan er namelijk van uit dat de auto volgens de juiste specificaties is uitgelijnd voordat je een ADAS-kalibratie uitvoert.”

De meeste fabrikanten houden vast aan de achteras, en daarmee aan de rijlijn. Het lijkt inderdaad de beste en meest betrouwbare methode. Of dat ook echt zo is? De komende tijd onderzoeken we alle argumenten en vertellen je er alles over in AMT 12.

De meeste fabrikanten kalibreren op de achteras. Deze bepaalt immers de rijlijn.

De meeste fabrikanten kalibreren op de achteras. Deze bepaalt immers de rijlijn.

Prijzen en overzicht

Als de Equip Auto één ding duidelijk maakt is het wel dat je niet om ADAS-kalibratie heen kunt. Ook het universele autobedrijf moet eraan geloven. Niet elke leverancier had de prijzen paraat en we hebben niet elke oplossing uitgebreid kunnen bekijken op de Equip Auto. In AMT 12 zetten we de verschillende systemen naast elkaar. Met prijzen voor de basis, met prijzen voor de ballenborden en prijzen van eventuele abonnementen.

Beleef de demonstraties mee

We hebben diverse fabrikanten gevraagd om een demonstratie van hun systeem. Wil je dit, net als wij, van dichtbij beleven? We maakten een video van de demonstraties die we kregen én van onze eigen kijk daarop. De video vind je eind oktober op AMT.nl.

Reageer op dit artikel