nieuws

Kopervet gebruikt bij de koppelingsmontage van een Ferrari Enzo?

Werkplaats & Onderhoud 23866

Kopervet gebruikt bij de koppelingsmontage van een Ferrari Enzo?
Wat krijgen we nou? Kopervet op de prise-as voor montage van de koppeling? Dat mag toch niet?

Oplettende lezers hebben het al gezien in de Stap voor Stap koppelingsplaat Ferrari Enzo vervangen. Het leverde dan ook diverse reacties op als ‘Wordt er nou kopervet gebruikt op de spiebanen?’ en ‘Ik heb altijd geleerd dat dit not done is gezien in dezelfde ruimte ook elektronica bevindt’. Hoe zit dat? We vroegen de technici van Forza om een reactie. Is het écht kopervet dat in stap 11 gebruikt wordt?

Oplettende lezers, we houden er van. Kort nadat AMT 12 in december op de mat viel reageerden enkele lezers over deze bijzonder Stap voor Stap Koppelingsplaat Ferrari Enzo vervangen. En gister zagen we eenzelfde reacties langskomen op de AMT Facebookpagina nu het artikel ook op amt.nl te vinden is. Tijd dus voor een reactie op met name ‘Stap 11: Dun laagje kopervet’

Even terug naar die stap. Nadat het nieuwe druklager is geplaatst samen met de koppelingsslag-sensor met magneetstaafje smeert Forza-technicus Carlo de spiebanen van de prise-as in met een dun laagje kopervet. Op de foto is dit tevens goed zichtbaar. Terecht dat dit de nodige vraagtekens geeft. We pakken twee reacties eruit van Jos Reynders en Eric Hitzert.

Dit is toch not done?

Jos Reynders: “Naar mijn idee is kopervet niet bedoeld voor een prise as van een koppeling ,Sachs en Luk levert daar speciaal vet voor.”

Eric Hitzert mailt: “Toen ik AMT 12 (december 2018) op mijn bureau kreeg viel mijn oog gelijk op het artikel “Koppeling Ferrari Enzo vervangen”. Groot was echter mijn verbazing (om niet te zeggen, verbijstering) om in stap 11 te zien dat er kopervet gebruikt wordt om de prise-as te smeren. Weliswaar met een “dun laagje”, maar ik heb altijd geleerd dat dit not done is. Zeker aangezien er zich in dezelfde ruimte ook elektronica (koppelingsslag sensor met magneetstaafje) bevindt en dit dus voor problemen zou kunnen zorgen.

“Nou heb ik een (zeer) hoge pet op van Forza dus het kan zomaar zijn dat dit voorschrift is. Maar ik vraag me toch af waarom hier geen prise-as vet voor gebruikt wordt”, vult Eric aan.

Kopervet is geen kopervet

Alex Jansen van Forza Service te Oss legt uit: “Het is wellicht wat onhandig weergegeven door ons over welke soort vet wij gebruiken. Het is koperachtig van kleur maar valt onder NLGI-3 norm en is een speciaal vet geleverd door Ferrari. Onze chefwerkplaats Carlo noemt het altijd kopervet voor het gemak en we hadden ook niet verwacht dat hier meerdere reacties over zouden komen door oplettende lezers.  Het is voor ons ook erg ongebruikelijk om sowieso foto’s en verhaal te verstrekken van de werkplaats, want dat ligt altijd gevoelig bij klanten.”

Geen invloed op magneetstaafje

“We hebben in het verleden van pasta’s tot vetten, van kleur paars, beige, zwart en goud gehad en er worden nog steeds aanbevelingen gedaan over nieuwe (vet) materialen die je moet gebruiken. Uiteraard vegen we de as met een doek na, want anders zou er vet in het rondslingeren gaan en de koppeling ook vet worden”, voegt Alex toe in zijn toelichting.

“Wat betreft het magneetstaafje heb je helemaal gelijk. Stel dat je dit met een geleidbaar materiaal in zou smeren dan zou dit zeker van invloed zijn, maar dat doen we dus niet, en tevens heeft de magneetstaaf voldoende afstand om vervuiling te minimaliseren. Je mag uiteraard aannemen dat hier allemaal monteurs lopen met veel ervaring, en Carlo als chef zelfs 22 jaar.  Trainingen genoeg, want hier wordt een heel klein foutje heel hard afgestraft.”

Wil je de hele stap voor stap nog eens lezen? Dat kan hier of klik op de foto.

Reageer op dit artikel