nieuws

Gebruikte onderdelen: groen rijden zonder rood staan

Werkplaats & Onderhoud 1531

De belastingdienst berekende onlangs dat iedere met een elektrische auto bespaarde ton CO2 1700 euro aan subsidie kost. Dat kan goedkoper. Bart Ebben presenteert nu een methode waarmee de autobranche kan verduurzamen zonder één euro subsidie. Het demontagebedrijf uit Malden zet in op meer hergebruik van auto-onderdelen.

Gebruikte onderdelen: groen rijden zonder rood staan
Oké, elektrisch rijden is groen. Maar vader en zoon Bart Ebben zetten met hun campagne in op betáálbaar groen.

Zelfsleutelende eigenaren van oudere auto’s zijn gewend naar ‘de sloop’ te gaan om bijvoorbeeld een kapot dashboardkastje te vervangen. Bij een jonge auto is het gebruikelijker om onderdelen nieuw te bestellen. Volgens Bart Ebben is nieuw lang niet altijd nodig, want er zijn vele herbruikbare onderdelen beschikbaar. “Van auto’s die total loss zijn verklaard, is 90 % van de onderdelen nog in goede staat. Deze onderdelen zijn goedkoper en bovendien draagt hun hergebruik bij aan een circulaire economie”, zegt Hans van Brunschot namens het demontagebedrijf.

Binnenkort op een 108 m2 groot spandoek langs de A73. Doel: discussie aanwakkeren over inzetten gebruikte onderdelen.

Voiture en panne?

Ooit autopech gehad in Frankrijk? Dan zul je gemerkt hebben, mits je Frans kan, dat je twee offertes krijgt: een met nieuwe onderdelen én een met gebruikte onderdelen. Autogarages in Frankrijk zijn namelijk verplicht deze mogelijkheid te bieden. Ebben vindt het verbazingwekkend dat Nederland deze wet nog niet heeft overgenomen. Met een nieuwe marketingcampagne genaamd: ‘Rij groener met gebruikte onderdelen’, wil Ebben de discussie over zo’n verplichting aanwakkeren. En dat zou best kunnen lukken. Gesprekken hierover met brancheorganisatie Stiba lopen al.

Veranderingen in de garage

Ook zonder verplichting neemt de vraag naar gebruikte onderdelen toe. “Duurzaamheid leeft, en ook klanten van het autobedrijf zijn geïnteresseerd om daaraan bij te dragen”, zegt Van Brunschot. “Dit zorgt voor een interessante verandering in dynamiek tussen autobedrijf en klant. Door het overleg over de aankoop van onderdelen komen ze tegenwoordig samen tot een aanpak voor reparatie.”

Ontwikkelingen in demontage

Dat is te merken in het demontagebedrijf van Bart Ebben. In het gigantische magazijn is plaats voor 65.000 onderdelen. Door de toenemende vraag naar herbruikbare onderdelen, komt er ruimte voor technologische ontwikkeling. En dat is nodig, want de druk om alle restmaterialen op een duurzame manier af te voeren, neemt toe.

De nieuwe aftapinstallatie kan vloeistoffen uit twee auto’s tegelijk halen en er gaat geen druppel verloren.

Betaalbare duurzaamheid

Om hierop in te spelen, heeft Bart Ebben recent een vloeistofaftapinstallatie in gebruik genomen. Die kan snel en efficiënt de verschillende vloeistoffen uit auto’s scheiden. Op deze manier gaat er bij het demonteren geen druppel verloren. De vloeistoffen worden, net als de voor Bart Ebben niet meer bruikbare vaste delen van de auto, verder verwerkt door Auto Recycling Nederland (ARN). Al die duurzaamheid kost niet meer dan een recyclingbijdrage op iedere nieuwe auto. Hoe hoog die is? Per 1 januari is de recyclingbijdrage met € 2,50 verlaagd tot € 37,50. Het milieu sparen kan dus ook heel betaalbaar zijn.

Reageer op dit artikel