nieuws

Test je diagnose-skills met de AMT Topmonteurs

Werkplaats & Onderhoud 1428

Samen met de Topmonteurs van het AMT Garageforum testen en meten met de nieuwste Brainbee-apparatuur aan geprepareerde auto’s, inclusief een lekker etentje? Dat is precies wat we vrijdagavond deden, en jij kon er bij zijn. Hoe? Door een storing op te lossen aan een VW Polo…

Test je diagnose-skills met de AMT Topmonteurs

Elk jaar organiseert AMT enkele kleinschalige evenementen voor de Topmonteurs van het AMT Garageforum. Voorbeeldje? Zes technische workshops en een BBQ bij Volvo Trucks in Beesd. Vrijdagavond 2 november waren we te gast bij leverancier van equipment en diagnoseapparatuur Rocar-Tech. We gaven jullie de kans er bij te zijn door de 4 vragen uit de case van de verwarde Polo goed te beantwoorden.

Winnaars

Van alle 40 inzendingen, hadden maarliefst 20 technici de meerkeuze vragen goed. Dat is natuurlijk indrukwekkend, maar om kans te maken op de diagnose avond moest je ze alle 4 goed hebben. Dat presteerden Marco de Ruijter, Marc Lahaije, Eric Penninger, Patrick Blijleven, Martijn den Hollander, Stephan Stoker, Hans van Rengs, Pieter Vossestein, Harrie Janssen, Alexander Nederveen en Hero Boetje. 6 van hen waren dan ook aanwezig bij Rocar Tech.

Test je kennis

Winnen kan natuurlijk niet meer, maar wil jij jouw diagnose-skills testen en kijken of je de vragen juist kunt beantwoorden? Hieronder vind je de vragen zoals we ze tijdens de prijsvraag stelde. De antwoorden op de vragen en de gehele case van de verwarde Polo vind je onderaan de pagina.

De verwarde Polo

De ‘verwarde man’ is een bekend fenomeen in het nieuws. Hij blaast zijn woning op, klimt in een hoogspanningsmast, bedreigt agenten of gooit met een waxinelichthouder. En ‘de verwarde auto’, bestaat die ook? Het lijkt erop. Hier krijg je te maken met een VW polo die door zijn eigen brein in de problemen komt. Zoals vaker heeft ook hier een psychisch probleem een lichamelijke oorzaak…

Auto: VW Polo GTI 1.4 TSI
Bouwjaar: 2011
KM-stand: 96.000
Mengselbereiding: één lambdasonde voor vier cilinders
Klacht: Misfires bij warme motor
Foutcode: p0300, overslaan willekeurige/meerdere cilinders

Al gecontroleerd:
•             Relatieve en absolute compressie: geen bijzonderheden.
•             Ontsteking primair en secundair: geen bijzonderheden.
•             Injectoren: de signalen zien er goed uit.
•             Inlaattraject, inlaatkleppen en timing gecheckt: alles ok.

Kortom: bij de belangrijkste veroorzakers van de foutcode P0300 zijn geen bijzonderheden te vinden.

Volgende stap: rondloopmeting op basis van het krukassignaal.

De rode balk boven in afbeelding 1 is het krukassignaal. Het signaal daaronder (ook rood) is berekend op basis van het krukassignaal en geeft de versnelling van de krukas weer. Het blauwe signaal is de ontsteking van cilinder 4. Hé, geen versnelling na het ontstekingssignaal: Misfires in cilinder 1.

Na iedere ontsteking verwacht je een lijn omhoog. is die er niet, dan is er een misfire.

Afbeelding 2 is hetzelfde plaatje. Het blauwe signaal is nog steeds de ontsteking van cilinder 4. Na het ontstekingssignaal is er nog één krukasversnelling en dan even geen. Cilinder 2 heeft hier misfires.

 

In afbeelding 3 zien we ook misfires op cilinder 4. Alleen op cilinder 3 komen geen misfires voor.

Vraag 1

Zit het probleem in cilinder 1,2 en 4 of in cilinder 3?

Vraag 2

Ontstaan misfires eerder door een iets te rijk mengsel of door een iets te arm mengsel?

Vraag 3

De bougies worden geïnspecteerd. Ze zien er zo uit als in de afbeelding. Wat valt je op?

Vraag 4

Wat is de oorzaak van de storing?

 

Oplossing

De case van de verwarde Polo kun je als AMT-lezer herkennen. In editie 7/8 van 2016 stond de Polo in de diagnosetips uit de praktijk. Dat artikel én dus ook de antwoorden vind hier. Wil je weten hoe de winnaars de topmonteurs meeting vonden en wat we daar gedaan hebben? Ook dat lees binnenkort.
Reageer op dit artikel