nieuws

30 jaar KTS-diagnosetesters van Bosch

Werkplaats & Onderhoud 440

Een primeur in 1988: dankzij de eerste diagnosetester, de KTS 300 van Bosch, konden onafhankelijke garages voortaan ook elektronische voertuigsystemen controleren. De eerste diagnosetester kreeg de naam KTS of “Klein-Tester- Serie”, wat Duits is voor “serie van kleine testers”.

30 jaar KTS-diagnosetesters van Bosch

De naam KTS wordt vandaag nog altijd gebruikt. “Dertig jaar geleden waren wij een van de eerste bedrijven die deze voorwaarden op het gebied van stuurapparaatdiagnose vervulden,” zegt Oliver Frei, Regional President Europe bij Bosch Automotive Service Solutions. Dankzij een geoptimaliseerde diagnose van stuurapparaten en de nieuwe generatie KTS-testers met toekomstgerichte hardware-oplossingen zal het dertigjarige succesverhaal van de Bosch-diagnosetesters ook in de toekomst blijven duren.

Geschiedenis van Bosch diagnose

30 jaar KTS

De allereerste diagnosetester op de markt, kon de motormanagementgegevens van drie automerken uitlezen. Maar dat aantal nam snel toe. In 1999 kon de KTS een diagnose uitvoeren op 120 systemen van 25 automerken. De KTS 300 werd bekend als “Bosch hamer” en werd een referentie in de automotive wereld. In 1999 werd de Bosch ESI[tronic]-werkplaatssoftware geïntroduceerd op de diagnosetester. Vandaag kunnen de KTS-diagnosetesters en ESI[tronic] 2.0 een stuurapparaatdiagnose op meer dan 90.000 voertuigmodellen van meer dan 150 verschillende automerken uitvoeren.

Toekomstbestendig

Met de KTS 560/590, de nieuwste generatie diagnosetesters, ondersteunt Bosch onafhankelijke autobedrijven bij service- en reparatietaken op moderne voertuigsystemen. De Euro 5- en Euro 6-normen verplichten autofabrikanten om de technische informatie voor reparaties via webportals beschikbaar te stellen voor onafhankelijke autobedrijven. Om toegang te hebben tot deze webportals is een PassThru-interface vereist.

De toestellen bevatten al de nieuwe Ethernet-diagnose-interface, Diagnostics over Internet Protocol (DoIP). Deze garandeert een snellere gegevensoverdracht en is bijzonder belangrijk omdat de datavolumes steeds groter worden, bijvoorbeeld voor rijhulpsystemen. Steeds meer autofabrikanten gebruiken dus ook Ethernet voor diagnoses. Basisdiagnoses zullen nog steeds mogelijk zijn via de CAN-interface. Voor een uitgebreide diagnose of het herprogrammeren van stuurapparaten is toch een Ethernet-interface vereist zoals voorzien op de nieuwste KTS-generatie.

Reageer op dit artikel