nieuws

Meer vraag naar auto met airco door hitte, wat betekent dat voor het autobedrijf?

Werkplaats & Onderhoud 1530

“Hittegolf? Dan willen mensen een auto met airco”, zegt AutoScout24. Tja, nogal wiedes. Maar eh, toch geeft dat stof tot nadenken. Mensen die al een auto met airco hebben, willen dan dat ie werkt…, en blijft werken! Juist nu, met die hitte. De helpende hand van het garagebedrijf is dan meer dan welkom…

Meer vraag naar auto met airco door hitte, wat betekent dat voor het autobedrijf?
Hoe hoger de temperatuur, hoe groter de vraag naar auto's met airco. Met goed werkende airco!

Eerst de cijfers van AutoScout 24. Die beginnen op 1 april van dit jaar. Toen was er nog geen sprake van hitte, het kwik stond die dag gemiddeld (over dag en nacht) op 7 °C. Op die dag werd in Nederland aan 34 procent van de zoekopdrachten op de occasionsite de optie ‘airconditioning’ of ‘climate control’ toegevoegd.

Vraag naar airco loopt op

Met de oplopende temperatuur steeg dit in de maanden mei en juni naar gemiddeld 42 procent. In de maand juli zijn deze opties gemiddeld in 45 procent van de zoekopdrachten toegevoegd als filter. Met de grootste piek (47 procent) op 23, 24 en 25 juli toen de temperatuur steeg naar gemiddeld 30 °C.

Voor de automobilist is vanzelfsprekend dat de airco blijft werken

Maar 47 %?

Daarmee lijkt het verband tussen temperatuur en de vraag naar auto’s met airco wel duidelijk. Toch zou je nog kunnen denken: “Goh, 47 % dat is nog niet eens de helft, en dat bij die hitte!” Maar dan is het goed om nog even de top 5 van meest populaire occasions op AutoScout24 erbij te pakken:

 

  1. Volkswagen Golf
  2. Audi A3
  3. BMW 3-serie
  4. Audi A4
  5. Ford Focus

Laten we wel wezen, een Audi A4 zonder airco? Daar loop je niet zo snel tegenaan. En ook van de andere auto’s uit deze Top 5, zijn er de laatste tien jaar niet veel zonder airco van de band gekomen. Kortom, voor veel occasionkopers is airco ook gewoon vanzelfsprekend.

 

De proef op de som met de Audi A3. Je vindt er 2922 op AutoScout 24. 82% daarvan heeft airco. Bij de A3s vanaf 2013 is dat zelfs 93%.

TMA-training: Tijdens leeghalen koelt de ­installatie snel af. Föhnen helpt om bevriezing te voorkomen en er meer uit te halen.

Airco is kwetsbaar

Is de auto eenmaal aangeschaft, dan is het voor de automobilist haast net zo vanzelfsprekend dat de airco blijft werken. Maar zo vanzelfsprekend is dat helemaal niet. Zo lekt er jaarlijks een fractie van het koudemiddel weg…, raakt de filter/droger op den duur verzadigd…, is de condensor in het front van de auto gevoelig voor beschadiging door steenslag en oxidatie door vuil…, kan de vaak vochtige verdamper vervuilen met schimmels en bacteriën die voor een onaangename én ongezonde lucht in het interieur zorgen…, en vraagt ook het interieurluchtfilter regelmatig om vervanging.

Mede mogelijk gemaakt door…

Kortom, een aangenaam binnenklimaat bij zomerse hitte, maar óók tijdens de andere seizoenen, wordt mede mogelijk gemaakt door tijd en aandacht van de werkplaats.
Hoe je die geeft? Daar hebben we op AMT.nl heel veel aandacht voor. Hieronder een kleine opsomming.

Next level aircoservice

Een goed begin is het artikel over de training ‘Terugwinnen Mobiele Airco’ die AMT volgde op het Bosch-trainingcenter.

Ook nuttig zijn de twee whitepapers die AMT samen met Waeco maakte. De eerste biedt je nog meer basiskennis helpt je zuinig om te gaan met koudemiddel. Dat is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De tweede laat zien dat de tijd rijp is voor investering in het (al niet meer zo) nieuwe koudemiddel R1234yf en wat dat Garage Frank Pluym bracht.

Waarom dat R1234yf eigenlijk zo duur is? En waarom R134a steeds duurder wordt? Dat lees je hier.

Als je precies wilt begrijpen hoe zo’n airco werkt, dan hebben we een mooie ‘Back to Basics’ voor je klaar staan. Die kennis helpt je bij de diagnose aan het aircosysteem. Maar met de Back to Basics over Aircodiagnose door druk- en temperatuurmeting breng je je diagnoseskills naar een volgend level.

Reageer op dit artikel