nieuws

Het beste smeermiddel is het juiste advies

Werkplaats & Onderhoud 2605

Olie & Additieven: het thema van AMT 7/8 2018 welke vrijdag 24 augustus op de mat valt. Welke problemen door te veel, te weinig, vervuilde of verkeerde olie komen vaak voor? En hoe worden die opgelost? AMT-lezers delen hun ervaringen en leveranciers geven antwoord.

Het beste smeermiddel is het juiste advies
Achterstallig onderhoud zorgt voor motorvervuiling, met alle gevolgen van dien. Bij deze motor zijn de nokkenassen te veel in de kop ingesleten.

Een van de vragen die we stelden aan lezers: Volg je  altijd de voorschriften? Martijn Bosveld: “In deze tijd is dat vooral bij auto’s met een distributieaandrijving via een ketting of natte riem heel belangrijk”. De meeste AMT-lezers volgen het olievoorschrift van de fabrikant. Er zijn ook twijfelaars. Frank Waltmans wijkt in overleg met zijn olieleverancier wel eens af van fabrieksvoorschriften en Jeroen gebruikt bij extreem olieverbruik wel eens dikkere olie (“dat helpt soms”).

Zo ziet het inlaatkanaal van een TFSI-motor er uit als de carterventilatie verstopt is. Deze motor heeft een granulaatbehandeling gekregen, maar of dat nog helpt als je al inbranding van de olie hebt… Foto: Arnold Tip.

Niets te maken willen hebben met additieven

Er zijn niet veel lezers die geen ervaring hebben met brandstof- of olietoevoegingen. Er is wel een groep die er niets (meer) mee te maken wil hebben. “Meestal worden ze pas gebruikt als het te laat is” zegt Rudi van der Smissen. Anderen gebruiken additieven preventief bijvoorbeeld als toevoeging in de brandstoftank.

De carterontluchting is helemaal dichtgeslibd en de vervuilde olie heeft zich overal opgehoopt. Dit is gewoon nalatig onderhoud. Zijn dat vlokken als gevolg van de menging van minerale en synthetische olie? Foto: Marcel Mattijssen.

Deze VW Touareg V8 is kapot gegaan door een verstopte oliezeef door vervuiling en achterstallig onderhoud. Uiteindelijk is de motor vervangen. Foto Giorno Kemps.

‘Additieven werken echt’

“Ik werk er al 25 jaar mee, dus inmiddels is wel bewezen dat het echt werkt. Zonder twijfel” zegt Edwin Vermaat. Ook Peter Aansorgh, Dries van der Heijden (Oldtimerservice) en Arnold Tip zijn voorstander. Zij zijn allemaal Forté-gebruikers.

Voorkom problemen

Voorkomen is beter dan genezen. De AMT-lezers zitten vol met goede adviezen. Welke dat zijn lees je uitgebreid in het thema Olie & Additieven.

 

Bij Marcel Mattijssen kwam een Opel Vectra C met 2.2 liter motor in de werkplaats. Aan de stand van de kleppen is al te zien dat dit foute boel is. Foto: Marcel Mattijssen.

Meer weten over Olie & Additieven?

Wil je meer lezen over Olie & Additieven, de ervaringen van collega-autotechnici of juist het advies van leveranciers? AMT 7/8 valt vrijdag 24 augustus bij alle abonnees op de mat. Maar je kan ook AMT digitaal lezen, mits je toegang hebt. Nog geen abonnement op AMT? Bekijk dan hier onze aanbiedingen.

Deel je ervaringen

Tot slot, heb je zelf ervaringen met verkeerd oliegebruik, achterstallig onderhoud of andere ideeën of tips voor ons. Deel het met ons via onze Facebook-pagina of per e-mail: amt@vakmedianet.nl.

Reageer op dit artikel