nieuws

7 keer: Olie & Additieven

Werkplaats & Onderhoud 1354

Dagelijks krijgen we opmerkelijke situaties uit de werkplaatsen van onze lezers. Bijzondere momenten, gekke vondsten en bijzondere diagnoses… ze komen allemaal aan bod. En berichten omtrent het thema Olie & Additieven zijn daarbij geen uitzondering…

1. Verborgen vezels 

Een Peugeot 208 1.2 VTI (2013) loopt met 81.000 op de teller onregelmatig en het motormanagementlampje brandt. Bij uitlezen blijkt er een probleem te zijn met de inlaatnokkenasverstelling.  

Wilco weet dat de plunjers nog wel eens kapot gaan. Dus controleert hij de in- en uitlaatplunjers. Daar vindt hij twee plunjerzeefjes die dichtzitten met vezels. Als hij vervolgens de olievuldop eraf haalt ziet hij dat deze van de distributieriem komen. Ook in de carterpan vindt hij vezeltjes en tandjes van de distributieriem. 

Hij vervangt de distributieriem, de in- en uitplaatplunjers en reinigt de oliepompzeef. De motor loopt weer als een zonnetje en de MIL is uit, maar de vraag blijft hoe dit probleem zich kon voordoen. Kan het komen door in het verleden (verkeerd) gebruikte olie? Of ligt er een andere oorzaak aan ten grondslag? 

2. Wat is er aan de hand? 

Richard stuurt een foto in van een Peugeot 308 SW 1.6 VTI (2010) die op alle cillinders, de zuiger en in de uitlaat stukjes ijzer heeft. Hij vroeg zich af waar dit vandaan komt. Zijn mede technici konden hem vertellen dat er bij sommige kleine tankstations in Nederland de brandstof niet zuiver is, maar dat het ook te maken kan hebben met een te arm mengel. Lees de reacties voor nog meer mogelijke oorzaken. 

3. Hoe sneller de olie, hoe meer pk’s… toch? 

“MPM heeft een nieuwe lijn oliën volgens een collega die bij een onafhankelijk autobedrijf werkt” schrijft Dennis bij het toesturen van deze foto. Hoewel de juiste motorolie natuurlijk wrijving vermindert en daarmee wellicht positieve invloed heeft op de snelheid van de auto, betwijfelen we of de ‘heeele snelle olie!’ nou zoveel sneller is.   

4. Spat.. zei de plaat.  

De klant komt binnen met een brandend oliedruklampje in zijn VW Caddy 2.0 SDI. Het olieniveau is echter goed. Dus wordt het carter losgehaald. Daar wordt de spatplaat gevonden… in kleine stukjes. ‘Rommel’ in de carterpan, olieleidingen of oliezeef leveren regelmatig problemen in de werkplaats op en zijn niet altijd even makkelijk te herleiden. Gelukkig was dit probleem zo gevonden en kon het goed opgelost worden.  

5. Onaangename geurtjes

Een onaangename geur kan veel oorzaken hebben. In dit geval was het niet tijdig uitvoeren van onderhoud, met bijvoorbeeld nieuwe motorolie, de veroorzaker. Volgens de reacties op Facebook is dit schoonmaken wellicht wel een van de vervelendste klussen die er in de werkplaats is. Gelukkig worden er ook oplossingen gegeven: met een verfbrander de aangekoekte ‘troep’ warm maken en eruit pellen, inspuiten met EGR-cleaner en even laten weken én opmerkelijk: de HG-grill en BBQ reiniger erop loslaten.  

 6. Help… Mijn bougie verzuipt! 

Het bougiegat van de eerste cilinder van deze Volkswagen Lupo (2000) zit zó vol olie dat de bougies muurvast zitten. Eentje breekt zelfs doormidden. Om dit te repareren moet de cilinderkop gedemonteerd en uitgeboord worden. Na reparatie loopt de Lupo beter dan ooit.  

7. Tenslotte… ook nog AdBlue

Het heeft niet écht met olie te maken, maar hij viel zo op dat hij toch in dit rijtje thuishoort… Het komt wel vaker voor: de verkeerde brandstof in de motor. De ANWB heeft er regelmatig mee te maken. Maar wat niet zo vaak voorkomt is dat mensen AdBlue tanken in plaats van diesel. Wat er dan gebeurd? De Ureum, die in de Adblue zit, kristalliseert en veroorzaakt een hoop schade in het brandstofsysteem. Deze kan dus volledig vervangen worden.  

 

Ook iets bijzonders meegemaakt?

Ook iets bijzonders meegemaakt in jouw werkplaats? Stuur het naar ons via www.facebook.nl/AMTautotechniek. Je ziet je eigen post terug op onze pagina en je maakt automatisch kans op een beloning. Elke maand kiezen wij de interessante, leuke of bijzondere posts uit voor in AMT. Ook leuk: gemiddeld 20.000 collega techneuten zien jouw ervaring of kunnen je helpen met jouw vraag.
Reageer op dit artikel