nieuws

Kans: geef klant grip op band.

Werkplaats & Onderhoud 1783

Bijna 90 procent van de automobilisten weet niet bij welke profieldiepte hun autobanden toe zijn aan vervanging. Kans voor het autobedrijf om de klant bewust te maken en meer omzet uit bandenverkoop te halen.

Kans: geef klant grip op band.
Bandenslijtage als gevolg van defecte schokdempers

Het wettelijk minimum? Dat is bij slechts de helft van de automobilisten bekend, blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van BOVAG. De cijfers zijn zorgelijk. 36,5 procent denkt dat je nog lang veilig door kan rijden met 2 millimeter profiel. 47,4 procent geeft aan nog veilig te kunnen rijden met 1,5 millimeter. Er zijn zelfs automobilisten die denken dat het wettelijk minimum 0,6 millimeter is. Terwijl die profieldiepte levensgevaarlijk kan zijn.

In 2016 waren banden goed voor 15,7 procent van APK-afkeur (of goedkeur na reparatie) en 33,9 procent van de adviespunten. Waarom zo hoog? Een groot deel komt doordat nieuwe auto’s pas na 4 jaar gekeurd hoeven te worden en daarna tweejaarlijks. Tussen APK’s door besteden automobilisten geen of  te weinig aandacht aan regulier onderhoud.

Ook bandenspanning is onduidelijk voor bestuurders. Vooral bij caravans en vouwwagens is het lastig om de juiste bandenspanning te bepalen. De foute bandenspanning kan een belangrijke oorzaak zijn bij klapbanden. En daarmee veel van de caravanschades veroorzaken.

Nu de vakantie begint en mensen lange afstanden gaan rijden is het extra belangrijk om goede banden te hebben. BOVAG neemt initiatief door een verzorgingsplaats op te stellen op de grens tussen Nederland en België.

Ook het garagebedrijf kan in eigen werkplaats het verschil maken. Let bijvoorbeeld extra op de banden tijdens een ‘klaar-voor-de-zomer-beurt’, geef goed advies aan de klanten en help ze herinneren aan het reguliere onderhoud. Extra service voor de klanten én extra werk in de rustigere periodes.

Reageer op dit artikel