nieuws

Zo verkoop je meer banden en uitlijnbeurten! (deel 2)

Werkplaats & Onderhoud 2711

Precies een jaar geleden maakten we bij CBX kennis met de Groove Glove. Dat is een handscanner die razendsnel een doorsnede van het bandenprofiel geeft plus een analyse van eventuele wielstandproblemen. Op AutoProf-AMT Live zagen we dat bandprofiel scannen nog eenvoudiger en sneller kan…

Zo verkoop je meer banden en uitlijnbeurten! (deel 2)
De T-Scan meet bandenprofiel en geeft uitlijnadvies. Prachtige techniek, maar verdien je het ook terug?

CBX verkocht inmiddels meer dan 70 van die Groove Gloves. Naar verluidt doen die hun werk voorbeeldig. Maar ja, dat is ‘naar verluidt’. Om echt zeker te zijn ‘unboxen’ we binnenkort een Groove Glove in het AMT magazine.

Geen arbeidstijd

Maar het kan dus nog sneller. De fabrikant van de Groove glove, Tire Profiles, produceert namelijk ook de T-Scan, een vaste bandprofielscanner. Die houd je niet in je hand, daar rijd je overheen. Maar eh wacht even, zulke profielscanners kennen we toch al? Inderdaad, toch is deze T-Scan wel wat bijzonders.

Een camera fotografeert het kenteken. Ultrasoon verklikkers (in de gele opstaande rand) schakelen de T-Scan in.

Kentekenscan

Dat wordt duidelijk als Maurits Goluke namens distributeur CBX de T-Scan demonstreert op AutoProf-AMT Live. Als hij de T-Scan nadert met zijn BMW i3, scant een camera het kenteken. Het systeem heeft nu alle auto- en klantgegevens bij de hand.

Geen bewegende delen

Een ultrasoon verklikker schakelt de T-Scan in als de auto de daadwerkelijk de scanner oprijdt. “Andere systemen worden mechanisch ingeschakeld”, zegt Goluke. “De T-Scan heeft geen bewegende delen. Dat is de sleutel tot betrouwbaarheid. Banden zijn vuil en vuil komt in mechanische delen. Bij concurrerende apparaten leidt dat slijtage en onbetrouwbaarheid.” Bijkomend voordeel: “De T-Scan is helemaal dicht dus waterproof volgens IP69. De concurrentie komt niet verder dan IP65, dat staat voor waterafstotend.”

Banden én wielstanden

De meettechniek van de T-Scan vraagt wel ruimte. De oprijplaten van T-Scan zijn 100 mm hoog. Daaronder zitten aan beide zijden vier camera’s en vier lasers. “Met lasers heb je een betere meting dan met leds”, weet Goluke. En waarom twee keer vier camera’s? “Dankzij die vier camera’s per wiel scant de T-Scan ook de schouders van de band. Dat heeft het systeem nodig om goed vast te kunnen stellen of er iets mis is met de wielstanden. En behalve de bandenverkoop zijn juist ook die extra uitlijnbeurten belangrijk voor de terugverdientijd van de T-Scan.”

Optimale meettechniek. Vier camera’s en vier lasers per kant.

Alle maten

Ook om andere redenen is dat veelvoud aan camera’s van belang: “Pick-ups en 4WDs kunnen een  grote spoorbreedte in combinatie met brede banden hebben. En ook die banden wil je kunnen scannen, net als voertuigen met dubbellucht.” En: “Ook als je er de auto wat uit het midden over de scanner rijdt, wil je nog een correcte meting hebben.”

Van achteren

Overigens kijken die camera’s naar het bandenprofiel net nadat de band eroverheen gereden is: “Ook dat is belangrijk. Er zijn systemen die recht van onder kijken. Maar daar is de band vervormd en krijg je dus geen optimaal beeld.”

Uitlijnadvies

Direct nadat Golukes BMW met vier wielen over de T-Scan is, staat het meetrapport al op het scherm. De 2D-doorsnedes laten zien dat alle vier de banden van de i3 nog over ruim voldoende profiel beschikken. Maar ze sluiten wel scheef af. De binnenste hoofdgroef is bij alle vier ongeveer een mm minder diep dan de buitenste. Het 2D-profiel laat zien dat het verschil op de schouders nog veel groter is. “Er is hevige slijtage aan de binnenkant van de band. Controleer onbalans en ophanging”, zegt het rapport dan ook.

Zodra de auto eroverheen is, staat het meetresultaat op het scherm (of komt het uit de printer).

Wordt vervolgd

Ok, dat ziet er allemaal goed uit. Maar dit kost ook wel wat. “Ongeveer tien keer de prijs van een Groove Glove”. Wie zo’n investering kan terugverdienen? “Hier op AutoProf-AMT Live hebben we de eerste verkocht. Aan een Profile Tyre Center. Ga daar binnenkort maar eens vragen naar hun ervaringen.” Gaan we zeker doen!

Reageer op dit artikel