nieuws

Is jouw werkplaats voorbereid op de nieuwe APK 1-wetgeving?

Werkplaats & Onderhoud 2372

De komende jaren zal er een belangrijke verandering plaatsvinden in de APK 1-wetgeving. Het bezitten van een spelingsdetector in de keuringsruimte zal verplicht worden (richtlijn 2014/45/EU). De RDW zal daarnaast ook eisen stellen aan de bewegingsruimte, bewegingssnelheid en de bewegingsbeheersing van de spelingsdetector.

Is jouw werkplaats voorbereid op de nieuwe APK 1-wetgeving?

Tijdens Transport Compleet in Hardenberg op standnummer 436 informeert Autec-VLT de bezoeker graag over de nieuwe APK 1 eisen en laat ook een spelingsdetector zien die reeds voldoet aan deze eisen. Daarnaast zal een ware innovatie op de stand te zien zijn: de compacte remmentestbank met geïntegreerde aslift voor in de bestaande sparingen.

Nieuwe eisen RDW spelingsdetector

Naast het feit dat de aanwezigheid van een spelingsdetector verplicht gesteld zal worden in een officiële APK 1 keuringsruimte, is het van belang om rekening te houden met de eisen die de EU-richtlijn stelt aan de spelingsdetector. VLT heeft spelingsdetectoren in het gamma die reeds voldoen aan de eisen door de hoge bewegingssnelheid, de vele bewegingsmogelijkheden en de eenvoudige bediening vanuit de put. De platen worden uit elkaar bewogen tot wel 100 mm per kant. Deze bewegingen worden in gang gezet door middel van het automatische of handmatige testprogramma welke opgestart wordt vanuit de put. Naast het feit dat de spelingsdetector een wettelijke eis zal worden, biedt het de keurmeester veel voordelen. De keurmeester kan sneller en efficiënter werken met minder fysieke belasting. Deze ergonomische manier van werken is van groot belang in de krappe arbeidsmarkt voor technisch personeel.

Compacte remmentestbank in bestaande sparingen

Naast de innovatieve spelingsdetector tijdens Transport Compleet is ook een compacte remmentestbank met geïntegreerd asliftsysteem te zien op de stand van Autec-VLT. Het grote voordeel van deze remmentestbank is dat er veelal gebruik gemaakt wordt van de bestaande sparingen. Hierdoor hoeven de betonwerkzaamheden die normaliter noodzakelijk zijn niet uitgevoerd te worden en neemt de installatie van de remmentestbank minimale tijd in beslag. Ook bespaart de compacte remmentestbank met geïntegreerd asliftsysteem tijd. Een complete remmentest voor een 3-assig voertuig wordt uitgevoerd door één monteur in maximaal 6 tot 7 minuten vanuit de cabine. Door het geïntegreerde asliftsysteem wordt het gebruik van spankettingen en aantrekbanden tot een minimum gereduceerd.

 

Reageer op dit artikel