nieuws

Duitse APK wordt strenger voor dieseluitlaatgassen, volgt de Nederlandse?

Werkplaats & Onderhoud 12276

De Duitse Abgas Untersuchung wordt strenger voor roetende diesels. Wat er verandert? Sinds 1 januari moet er daar weer aan de uitlaat gemeten worden, volgend jaar gaan de maximaal toegestane K-waardes omlaag en in 2021 gaan de Duitsers het aantal deeltjes in het dieseluitlaatgas meten. Volgt onze APK?

Duitse APK wordt strenger voor dieseluitlaatgassen, volgt de Nederlandse?
De Duitsers gaan bij hun APK weer aan de uitlaat meten, strengere normen hanteren én de deeltjesteller invoeren. En wij?

Zoals veel Nederlanders wel weten, bestaat de Duitse APK uit twee delen: de Haupt Untersuchung (HU) en de Abgas Untersuchung (AU). Gelukkig voor onze Oosterburen kunnen die HU en AU gewoon gelijktijdig worden uitgevoerd.

Prüforganisationen

Anders dan bij ons mag de HU niet in het autobedrijf worden afgewerkt. Alleen de zogenoemde ‘amtlich anerkannte Prüforganisationen’ mogen dat doen. Voor de duidelijkheid, dat zijn de TÜV, de Dekra, de KÜS, en de GTÜ. Een autobedrijf mag wel vooraf de AU uitvoeren, maar meestal gebeurt het gecombineerd op het keuringstation van de TÜV of een van de anderen.

Aan de uitlaat meten

Net als de emissietest in onze APK mocht de AU bij auto’s vanaf 2006 via de EOBD worden uitgevoerd. Mocht, want sinds 1 januari is dat verleden tijd. De AU eist nu ook weer altijd een meting aan de uitlaat. De reden? Defecte of gemanipuleerde emissiesystemen er uit pikken.

Emissies meten alleen via EOBD is niet meer goed genoeg in de Duitse APK.

 

12 euro duurder

Overigens kost dat de Duitser wel geld. Aan de uitlaat meten kost tijd (zeker de vrije acceleratiemeting bij diesels) en dat moet betaald worden. Volgens Autobild is een HU inclusief AU gemiddeld € 12 duurder geworden door de regelaanpassing.

Typegoedkeuringswaarde

Als gezegd blijft het niet bij alleen dat meten aan de uitlaat. Vanaf 1 januari 2019 krijgen diesels met strengere emissienormen te maken in de AU. De waarde op het typegoedkeuringsplaatje wordt dan de maximaal toegestane waarde.

Hoe hoog is die?

Voor moderne diesels met af-fabriek roetfilter is die waarde meestal net iets meer dan 0,5. De regels voor bepaling van deze waarde zeggen namelijk dat de fabrikant 0,5 mag optellen bij de hoogst gemeten waarde. En die is dankzij het roetfilter vrijwel nul, afgerond 0,01. Zo komt die waarde op het plaatje onder de motorkap (in Duitsland: ‘Plakettenwert’ voor veel auto’s uit op 0,51). Maar ook hogere én lagere waarden komen voor.

Plakettenwert van een Euro 5 diesel met roetfilter: 0,51.

Strengere norm

Voor diesels zonder ‘Plakette’ geldt in eerste instantie de opgave van de fabrikant. Is die er niet, dan gelden de oude waarden (1,5 vanaf 2006, 2,5 daarvoor). Voor diesels die aan de nieuwste Euro 6-norm moeten voldoen gaat sowieso de fabrieksopgave tellen. Maar wel met een maximum van  0,25. Voor diesels met verwijderd roetfilter is die waarde onhaalbaar. Onder gunstige omstandigheden kan de ‘Plakettenwert’ voor sommige van die auto’s nog wel binnen bereik liggen.

Deeltjesteller

Ok, dat is strenger, maar het echte werk komt pas in 2021. Lees even mee in de nieuwe Duitse regels: “Ab dem 01.01.2021 wird ein messung der Partikelanzahl bei Kompressionszündungsmotoren eingeführt.” In gewoon Nederlands: “Vanaf 2021 gaan we de roetemissie bij diesels meten met een deeltjesteller.”

Verwijderd roetfilter opsporen

Hé de deeltjesteller! In Nederland deed TNO daar onderzoek naar. De RDW ziet ook wel wat in dat apparaat. Immers nu het sinds midden vorig jaar weer wettelijk verboden is om roetfilters te verwijderen, is een beter meetinstrument dan de ‘visuele controle’ die APK-keurmeester vanaf 20 mei tot zijn beschikking heeft. Overigens voegt de RDW daar op 20 mei naar aanleiding van APK richtlijn (2014/45/EU) een verlaging van de K-waarde naar 0,7 aan toe voor auto’s met een DET na 31-12-2017.

Duur ding

Het probleem met die deeltjesteller is zijn prijs. Eerder legden enkele equipmentleveranciers op AMT.nl uit dat zo’n dure deeltjesteller helemaal niet nodig is. Ook met de verbeterde opaciteitsmeter kun je prima vaststellen of een roetfilter verwijderd is, claimden zij.

Zeker, met een deeltjestester kun je vaststellen dat het roetfilter verwijderd is. Maar de verbeterde opaciteitsmeter kan dat ook.

 

Advies aan de minister

Inmiddels heeft TNO een tweede rapport afgescheiden. Daarin beveelt de onderzoeksorganisatie de minister aan een eenvoudige (minder dure?) deeltjestester in te zetten voor de APK. In het rapport zijn zelfs al reële maximale PN-waarden vastgesteld voor de APK-meting. Voor de duidelijkheid, tot nu toe spraken we altijd over PM, de massa van de deeltjes, bij een deeltjesteller gaat het over PN, het aantal deeltjes.

Einde aan motormishandeling

Dat biedt voordelen. Als het gaat om massa spelen de allerkleinste (en misschien wel de aller gevaarlijkste) deeltjes geen rol. Als het gaat om aantallen wel. Bovendien stelt TNO dat een deeltjesmeting bij stationair toerental goed correleert met de deeltjesuitstoot tijdens de NEDC-cyclus. Met andere woorden, de deeltjesteller maakt de door keurmeester en automobilist gehate vrije acceleratietest overbodig.

Niet voor benzineauto’s

Behalve de prijs zijn er nog meer nadelen. Zo is de deeltjestester niet bruikbaar voor diesels die zonder roetfilter uit de fabriek kwamen, net zomin als voor (DI)benzineauto’s met roetfilter. Het uitlaatgas van die eerste bevat te veel roet voor de deeltjesteller, dat van die laatste te veel water.

Is een grotere meerwaarde van de APK op milieugebied een forse investering waard?

 

Geen glazen bol

De RDW zegt dat er in Nederland geen concrete plannen zijn voor invoering van de deeltjesteller in de APK. Maar vanaf 2021 maakt hij dus wel onderdeel uit van de Duitse AU. Op de AMT-redactie beschikken we niet over een glazen bol, maar autobedrijven die van plan zijn nog lang en gelukkig APKs te doen, moeten misschien toch alvast voorzichtig een spaarpotje gaan vullen voor een deeltjesteller. Vervelend, maar als het de meerwaarde van de APK op milieugebied verder vergroot, misschien ook wel een heel goede investering. En tja, de Duitsers betalen nu al zo’n € 100 voor een APK…

Reageer op dit artikel