nieuws

Bosch komt met remvloeistof die 3 jaar meegaat

Werkplaats & Onderhoud 1814

Bosch komt met remvloeistof die 3 jaar meegaat

Bosch introduceert nieuwe remvloeistoffen die in plaats van om de gebruikelijke 2 jaar, slechts elke 3 jaar ververst hoeven te worden. De remvloeistoffen ENV4 en ENV6 gaan niet alleen langer mee, ze hebben volgens Bosch ook een hoger kookpunt, een lagere viscositeit en ze smeren het remsysteem.

Moderne remsystemen zijn steeds efficiënter, waardoor ook de reactiesnelheid van ABS en ESP korter wordt. Dat stelt hogere eisen aan de remvloeistof. Met de ENV4 en ENV6 remvloeistof kunnen moderne remsystemen onder alle omstandigheden hun optimale kracht te gebruiken, zegt Bosch.

Dat komt dan vooral door hun viscositeit, die in vergelijking met conventionele DOT-vloeistoffen (Department of Transportation) aanzienlijk lager zou liggen. De nieuwe remvloeistoffen hebben ook een hoger kookpunt. Het hoge smeringsgehalte van de ENV6-remvloeistof verlaagt, zo zegt Bosch, de geluidsontwikkeling en beschermt het ABS- en ESP-systeem tegen slijtage. Daarnaast moeten de nieuwe remvloeistoffen de corrosie binnenin het remsysteem verminderen.

Remvloeistof om de 3 jaar vervangen

Die eigenschappen zorgen er weer voor dat de onderhoudsintervallen flink opschuiven. “Terwijl de standaard remvloeistoffen DOT4, DOT4 HP en DOT5.1 om de 2 jaar vervangen moeten worden, hoeft deze nieuwe generatie remvloeistoffen slechts om de 3 jaar te worden vervangen”, aldus Bosch.

De compatibiliteit van de nieuwe ENV6-remvloeistof met vroegere versies van remvloeistoffen, is een ander voordeel. De enige systemen waarmee de ENV6 niet compatibel is, zijn systemen op basis van minerale olie (LMH) en vloeistoffen die siliconen bevatten (DOT5). De ENV6-remvloeistof kan dus zonder beperking worden gebruikt in alle remsystemen op basis van polyglycol vanaf het bouwjaar 1990.

Lagere viscositeit en hoger kookpunt voor meer veiligheid

De nieuwe remvloeistoffen ENV4 en ENV6 werden onderworpen aan intensieve testen in het testcentrum van Bosch in het Duitse Abstatt (Duitsland).

De nieuwe remvloeistoffen ENV4 en ENV6 werden onderworpen aan intensieve testen in het testcentrum van Bosch in het Duitse Abstatt (Duitsland).

De viscositeit van een remvloeistof is belangrijk voor de reactiesnelheid van het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP. Bij een lage viscositeit is de reactietijd korter. De viscositeit van de nieuwe ENV-remvloeistoffen kon worden teruggebracht tot een waarde lager dan 700 mm2/s. Dat is een verbetering van 9 procent in vergelijking met de remvloeistof met lage viscositeit DOT4.

Het tweede kwaliteitscriterium is het kookpunt. Hoe hoger het kookpunt, hoe lager het risico op stoombellenvorming in het remsysteem. Dit risico is de belangrijkste oorzaak van falende remmen. Het kookpunt van de nieuwe ENV6-remvloeistof van Bosch bedraagt 185°C. Hierdoor wordt het risico op bellenvorming tot 50 procent verminderd.

Met een kookpunt van 175°C doet de ENV4-remvloeistof het nog steeds beter dan de kwaliteitsnormen van de DOT4 en DOT4 HP. Ook de verpakking benadrukt de kwaliteitsfocus van de nieuwe remvloeistof: ENV4 en ENV6 zijn onderdeel van het zwarte assortiment van Bosch, waartoe de producten met een hoog kwaliteitsniveau behoren.

Testprocedures

De nieuwe remvloeistoffen ENV4 en ENV6 werden onderworpen aan intensieve testen in het testcentrum van Bosch in het Duitse Abstatt (Duitsland). “Hierdoor zijn ze perfect compatibel met de huidige en toekomstige ABS- en ESP-systemen. De testprocedures concentreerden zich op de druktoename in het systeem, de slijtage en de ruis, maar ook op gebruik bij extreme temperaturen en rijomstandigheden”, zegt Bosch.

De nieuwe remvloeistoffen voldoen aan alle huidige normen opgelegd door autofabrikanten. De ENV6 voldoet ook aan alle huidige normen, zoals DOT3, DOT4, DOT4 HP, DOT5.1 en ISO-klasse 6. Het gebruik van moderne rijhulpsystemen verhoogt de eisen waaraan een modern remsysteem moet voldoen. De nieuwe ENV-remvloeistoffen ondersteunen deze eisen al. Een extra voordeel voor de werkplaats is dat de nieuwe remvloeistoffen geen gevaarlijke stoffen bevatten, zoals bepaald in het decreet Gevaarlijke Stoffen.

Reageer op dit artikel