nieuws

Revisie: zelf doen of uitbesteden?

Werkplaats & Onderhoud 7487

Sommige autobedrijven besteden alle revisiewerkzaamheden uit. Andere doen ze zelf, maar hebben daar wel kennis, ervaring, onderdelen en apparatuur voor nodig. Wat doen AMT-lezers? Doen ze een beroep op de diverse revisiespecialisten? En wie durft er zelf te reviseren?

Revisie: zelf doen of uitbesteden?
Reviseren, doe je dat zelf of besteed je het uit? AMT-lezers delen hun ervaringen.

AMT heeft een zwak voor bedrijven die reviseren. Het is vaak een uitstekend alternatief voor vervangen. Reviseren is niet alleen beter voor de portemonnee en het milieu, maar het creeert ook lokale werkgelegenheid. Wat doen de AMT-lezers die reageerden op onze vragen? Uitbesteden? Of gaan ze zelf met een defecte transmissie aan de slag? Veel revisiebedrijven hebben zich gespecialiseerd in bepaalde onderdelen, zoals: ECU’s, dynamo’s en startmotoren, stuurhuizen, motoren, (automatische) transmissies of verstuivers. Erwin Knaap (Knaap Tuning Uithoorn) rekent daar gemakshalve ook gebruikte onderdelen bij. Knaap:“Onderdelen die defect zijn en eenvoudig door gebruikte exemplaren vervangen kunnen worden, zoals raamslingers, interieurdelen en spiegels, komen vaak van autodemontagebedrijven. Onze klanten zijn daar tevreden over in verband met de prijs, en het milieu is er ook mee gediend.” De AMT-lezers vinden dat alle onderdelen voor revisie in aanmerking komen: motoren, handgeschakelde transmissies, halfautomaten, turbo’s, brandstofpompen en elektronische onderdelen.

Reviseren niet langer rendabel

De gebroken tuimelaars, veroorzaakt door een gebroken distributieketting, gaven ook een mooie revisieklus.

De gebroken tuimelaars, veroorzaakt door een gebroken distributieketting, gaven ook
een mooie revisieklus.

Maar de lijst met onderdelen wordt volgens sommige AMT-lezers wel korter. Joep Verreck uit Landgraaf: “In wielnaven werden eerst gewoon nieuwe lagers gezet, tegenwoordig krijg je die alleen compleet inclusief nieuwe lagers. Remvoeringen deden we vroeger zelf, maar nu vervangen we alleen nog complete remschoenen. Ik heb vroeger diverse hoofdremcilinders gereviseerd, maar tegenwoordig is dat niet meer rendabel; vervangen is goedkoper en kent geen risico. Zelfs van motorblokken met beschadigde drijfstanglagers, hoofdlagers of cilinderwanden is revisie duurder dan het vervangen door nieuwe of gebruikte delen.”Volgens Joep Verreck zijn de technici in de autobranche verwisselaars en vervangers van radiateuren, EGR-kleppen, stuurhuizen en andere mechanische en elektrische onderdelen geworden. We vervangen meer dan we repareren. “Welke monteur krijgt nog mechanische stuurhuizen in zijn handen? Of haalt een dynamo of startmotor uit elkaar? Of weet wat een dubbele bodemklep is in een hoofdremcilinder? Bijna niemand. Dat komt alleen omdat we geen reparateurs meer zijn. Dat heeft te maken met drie dingen: de prijs van een gereviseerd onderdeel is door de arbeidsintensiteit duurder dan het vervangen van een onderdeel in z’n geheel. Vaak kunnen wij niets repareren, omdat het onderdeel niet uit elkaar te halen is en ten derde besluiten wij uit veiligheidsoverwegingen het onderdeel te vervangen, zoals bijvoorbeeld bij remdelen”, aldus Joep.

Reviseren in Nederland te duur?

Dat laatste bevestigt Erwin Knaap: “Onderdelen die met veiligheid te maken hebben, zoals remdelen, worden altijd vervangen door nieuw. Ook speelt garantie een rol.” Veel AMT-lezers zijn positief over de kwaliteit van de revisies en hebben positieve ervaringen. Leroy Brunger bijvoorbeeld. Hij is eerste bedrijfsautomonteur bij Connexxion. “Wij laten het meeste van de werkzaamheden buitenshuis reviseren en hebben daar uitstekende ervaringen mee. Zelden tot nooit is een gereviseerd onderdeel niet goed. Wij raden het dan ook iedereen aan”, aldus Leroy.

‘Technici zijn vervangers geworden. We vervangen meer dan we repareren’

Er zijn meer AMT-lezers die zich net zo positief als Leroy uitlaten, maar laten we eens inzoomen op de negatieve ervaringen. Wat gaat er dan mis? Peter Sap van Technisch Centrum de Betuwe in Geldermalsen: “Mijn ervaring is dat verschillende partijen in Nederland hun revisiewerk in het buitenland uitbesteden, en de kwaliteit daarvan laat wel eens te wensen over. De kleinere, in Nederland gevestigde specialisten leveren uitstekend werk, maar zijn vaak te duur. De praktijk leert dat de moderne motoren niet tegen rendabele kosten volledig in Nederland gereviseerd kunnen worden, maar ze kunnen natuurlijk wel gerepareerd worden.”

‘Het is nooit hun schuld’

Hoewel Marco van der Vlugt uit Someren graag laat reviseren, heeft hij helaas ook slechte ervaringen. “Dynamo’s en startmotoren laten wij niet meer reviseren. Het ging te vaak mis, en dan trekken wij meestal financieel aan het kortste eind. In de meeste gevallen gaat het gelukkig wel goed en is de klant tevreden.” Maar Marco heeft ook wel eens een lekkende automaatbak teruggekregen en een versnellingsbak die korte tijd later stuk ging, net als diverse elektronische onderdelen. “Het uit- en inbouwen en de verzendkosten zijn voor onze rekening en uiteraard ben je ook nog eens een uitleenauto kwijt tegen nul euro vergoeding. Alleen omdat iemand anders zijn werk niet goed doet of zijn vak niet verstaat”, aldus Marco. Joep Verreck heeft in 47 jaar slechts één negatieve revisie-ervaring gehad, maar hij merkte toen wel dat het revisiebedrijf niet meer aanspreekbaar was en dat de kosten bij hem kwamen te liggen. “Je hoort helaas vaker dat revisiebedrijven zich niet coulant opstellen als er iets fout gaat. Het is nooit hun schuld!”

‘Als revisiebedrijven een fout maken, is het nooit hun schuld!’

Reviseren we ook zelf?

We vroegen de AMT-lezers ook of ze zelf reviseren of alleen uitbesteden. Erwin Knaap reviseert niet zelf. “Wij besteden revisies vrijwel altijd uit, in hoofdzaak cilinderkoppen en soms het draaiende gedeelte. Ook de (automatische) transmissie gaat naar de specialist. Voor de kleinere onderdelen, zoals startmotoren, dynamo’s, stuurdelen en dashboarddisplay’s, maken wij gebruik van een ruilsysteem. Het ontbreekt ons simpelweg aan geschikte apparatuur, onderdelen en afstelgegevens. Bovendien besparen ruildelen tijd, omdat ze vrijwel altijd klaarliggen. Garantie vinden we ook belangrijk en de specialist geeft vaak garantie op de reparatie. Dat is een extra zekerheid naar de klant toe.”

Frank Spekken reviseert wel zelf. Hij heeft thuis een tractor van zijn oom helemaal opgeknapt en alle delen die aan revisie toe waren zelf gereviseerd. “En ik heb zelf een BMW V8-motor gereviseerd. Dat was een leuk klusje! De klant was er natuurlijk heel blij mee”, aldus Frank. Davy Goedhart uit Diemen doet ook alles zelf. “Ik ben zelf gaan reviseren nadat ik drie revisie-bedrijven had gebeld en geen van hen tijd voor mij had. Ik vond mijn eerste revisieklusje al direct zo leuk dat ik het vaker wilde doen en nu reviseer ik alles. Ik doe er alles aan om auto’s, motoren, buitenboordmotoren en scooters goed werkend te krijgen. Wat ik zelf kan reviseren, is meestal goedkoper voor de klant. Bovendien vind ik reviseren leuker dan onderdelen  vervangen.”

Investeer in personeel

Peter Sap doet veel revisies aan moderne benzine- en dieselmotoren en heeft nieuwe zuigerveren gemonteerd op een gemodifi ceerde zuiger van een Audi 1.8 TFSI.

Peter Sap doet veel revisies aan moderne benzine- en dieselmotoren en heeft nieuwe
zuigerveren gemonteerd op een gemodifi ceerde zuiger van een Audi 1.8 TFSI.

Alles wat Davy heeft geleerd over reviseren, heeft hij zichzelf aangeleerd, al heeft hij wel tips en adviezen aangenomen van mensen die meer ervaring met reviseren hebben dan hij. Peter Sap doet alleen sommige revisiewerkzaamheden in eigen huis, zoals het reviseren van bepaalde turboschades, lagerschades aan handgeschakelde versnellingsbakken, koppelomvormers en mechatronic-klachten aan (half)automaten. Verder doet zijn bedrijf veel revisies aan moderne benzine- en dieselmotoren, zoals gescheurde zuigers van dieselmotoren, defecte zuigers van TSI-benzinemotoren, vastzittende zuigerveren van de 1.800 en 2.000 TFSI-motoren (“die zijn berucht”) en cilinderkopreparaties aan benzine- en dieselmotoren, waarvan de distributieketting gesprongen is. “De technische kennis hiervoor doen wij op door in ons personeel te investeren en door goed te overleggen met gelijkgezinden in deze branche. Maar we zijn ook door schade en schande wijzer geworden”, aldus Peter.

Wat zijn de valkuilen?

Investeren in goed gereedschap is natuurlijk wel nodig. Voor een geslaagde revisie heb je volgens onze lezers kennis, ervaring, gereedschappen en machines nodig. Wat zijn dan de valkuilen als je zelf gaat reviseren? Peter Sap: “De grootste valkuil is een afweging maken tussen prijs en kwaliteit. Ondanks al onze ervaring is het heel goed mogelijk dat wij een reparatie op revisie inzetten, maar dat er gedurende het proces veel meer schade blijkt te zijn, waardoor revisie toch niet mogelijk is. Ik weet zeker dat dit één van de hoofdredenen is dat revisiewerkzaamheden steeds minder vaak voorkomen.”

Joep Verreck: “De valkuilen zijn uiteraard dat men zichzelf overschat door te denken dat men de reparatie wel aan kan, maar dat men dan later moet constateren dat het toch niet het geval is. Ik weet zeker dat veel bedrijven geen revisies meer uitvoeren, omdat het aan kennis, gereedschappen en machines ontbreekt. Verder wil men het risico niet meer nemen dat een reparatie toch niet goed gaat.”

‘Ruildelen sparen tijd, omdat ze direct klaarliggen’

Hergebruik is de toekomst

Het reviseren van onderdelen vraagt minder grondstoffen dan een nieuw onderdeel en voorkomt onnodige productie, logistiek en afval. Leroy Brunger heeft al heel wat onderdelen, van startmotoren tot voetremventielen, laten reviseren. Brunger: “Reviseren heeft toch vaak de voorkeur in verband met de kosten en niet te vergeten het milieu. Als de revisie goed gedaan wordt, gaat het minstens zo lang mee als een nieuw onderdeel.” Maar Joep Verreck schrijft dat we met z’n allen ook moeten constateren dat auto’s steeds beter worden. “Revisies zijn vaak duurder dan een ruil- of een gebruikt deel en we moeten natuurlijk in de eerste plaats aan de kosten voor onze klanten denken.” Daar heeft Joep een goed punt te pakken. Goedkoop kan echter ook duurkoop zijn. Veel onderdelen hebben ruim voldoende vet op de botten om ze geschikt te maken voor een tweede leven. Bovendien creëert het (laten) reviseren van onderdelen lokale arbeid en werkgelegenheid. Duurzame toekomstvisies, zoals ‘cradle to cradle’, laten ons weten dat bedrijven en consumenten in de toekomst anders gaan denken over de wegwerp- en de consumptiemaatschappij. Duurzaamheid en hergebruik zullen nieuwe kernwaarden worden en daarin spelen ruilproducten en het reviseren van onderdelen een belangrijke rol. Het is aan de autobedrijven om hun klanten van die visie te overtuigen en het is aan de revisiebedrijven om te bewijzen dat gereviseerde onderdelen zich kwalitatief kunnen meten met de beste nieuwe producten.

Liever zelf

In AMT 12 geven verschillende AMT-lezers aan dat het liefst zelf revisiewerkzaamheden uitvoeren. Maar ze lopen tegen verschillende praktische problemen aan. Ook komen revisiespecialisten aan het woord, zij vertellen je waarom zelf reviseren onverstandig is. Heb jij het artikel al gelezen?

 

Reageer op dit artikel