nieuws

Motorvervuiling, hoe los je het op?

Werkplaats & Onderhoud 14160

Motorvervuiling, hoe los je het op?

Hoe reken je af met een vervuilde EGR? Hoe met olievervuiling die de turbo vernielt? Hoe met vervuilde inlaatkleppen in een DI-benzinemotor? En hoe met een bruine lakaanslag die uiteindelijk motorrevisie noodzakelijk maakt?

De EGR is dichtgeslibt, in dit geval die van een Mercedes S 320 CDI. De auto gaf een storingsmelding op het dashboard en ging in noodloop. De EGR-klep was al vervangen, maar toch kwamen de klachten weer terug. Net als de foutmelding: ‘Aangezogen luchtmassa groter dan gewenste waarde’. Na onderzoek bleek ook de EGR-koeler volledig vervuild te zijn.

Reinigingsproducten

Reinigen dus. Maar hoe? Daar droegen reinigingsspecialisten ons tal van producten voor aan. Hoe je die gebruikt? Dat leggen ze uit. De een uitvoerig, de ander veel beknopter. Of een motor ook echt beter gaat lopen na reiniging? Ook dat onderzochten we.

En de oorzaak?

Goed, de EGR-koeler is weer schoon, maar ben je er dan? Nou nee, want er was een oorzaak van die vervuiling. En zolang je die niet wegneemt, kunnen de problemen snel weer terug zijn. Ook daar doen zich grote verschillen voor. Want terwijl de ene reinigingspecialist eenvoudigweg adviseert zijn middel in het vervolg ook preventief toe te passen, geeft de ander een gedetailleerd advies om ook de oorzaak aan te pakken. Leerzaam en meteen in de praktijk toe te passen!

Bruine Corolla-motor

Over die oorzaak zelf is ook nog wel wat discussie mogelijk. Hoe zit dat bijvoorbeeld bij de motor die volledig onder de bruine aanslag zat? Wordt dat veroorzaakt doordat de motor zelden of nooit op bedrijfstemperatuur komt? Of is er juist een hoge temperatuur nodig om een motor zo volledig onder de lakafzetting te krijgen? Of zou misschien een ontwerpfout in deze motor ervoor kunnen zorgen dat zo’n motor die alleen voor korte ritjes wordt ingezet na verloop van tijd toch ineens heel heet kan worden?

Defecte turbo

Turbo vervangen? Volg de Stap voor Stap!

Turbo vervangen? Volg de Stap voor Stap!

Dan de defecte turbo. Het gruis was verspreidt door de hele motor, van het zeefje van de vacuümpomp tot in de carterpan. De olie was al lang niet ververst en de computer gaf al langere tijd aan dat het roetfilter vervangen moest worden… Ook in dit geval kregen we advies van de reinigingspecialisten. Voor tips bij turbovervanging kijk je hier. Volg je de vervanging liever stap voor stap? Kijk dan hoe Carrec het voor doet.

 

Vervuilde inlaatkleppen

Ten slotte de vervuilde inlaatkleppen in DI-benzinemotoren. Die vervuiling kan leiden tot compressieverlies, cilinderoverslag en uiteindelijk een defecte katalysator. Ook daar bieden  reinigingspecialisten oplossingen.

Overigens vind je alle artikelen over motorvervuiling bij elkaar in een vuistdik dossier.

 

 

Reageer op dit artikel