nieuws

Welke olietypes houd jij op voorraad?

Werkplaats & Onderhoud 12119

Welke olietypes houd jij op voorraad?
Opslag in bulktanks, 200-litervaten, 60-litervaten of jerrycans? En hoe zorg je ervoor dat iedere auto de juiste motorolie krijgt?

Met een beetje overdrijving kun je zeggen dat ieder merk en type auto zijn eigen type olie vraagt. We vroegen AMT-lezers met welke merken en types ze verversen: “Wat heb je op voorraad en wat zit er in de bulk? Wijk je af en toe af van de oliespecificaties van de fabrikant en voeg je wel eens additieven toe?”

We merken dat de antwoorden op de vragen die we de AMT-lezers stellen steeds professioneler worden. Lezers nemen standpunten in, wegen voor- en nadelen af en nemen de tijd voor een gedegen antwoord, omdat ze weten dat ze daarmee ook andere AMT-lezers helpen.

Onder het motto ‘een foto zegt meer dan duizend woorden’, stuurt Lars Greefhorst Motorsports uit Beekbergen ons een foto van een motorblok vol sludge. “Deze klant had bij een beunhaas het advies gekregen om nooit olie te wisselen als je korte stukjes rijdt. De olie kwam nooit boven de 50°C en het hele motorblok zat vol sludge!”Volgens Greefhorst zijn er mensen die het overbodig vinden om olie te wisselen.

Kleine, sportieve bulk

Nick van Gils is één van de monteurs van Rally Team Van der Heijden, dat met twee Peugeots 208R2 en een Mitsubishi Colt CZT aan wedstrijden meedoet. Het team heeft meerdere oliën op voor- raad. Nick: “Voor de Peugeots gebruiken wij Total Quartz INEO FIRST 0W30, dat we in een doos met literflessen hebben. Dat is makkelijker dan een groter vat. De oliespecificatie wordt speciaal door Peugeot Sport voorgeschreven en daar wijken wij niet van af. De sequentiële versnellingsbak gebruikt 75W90-olie, die zo speciaal is dat er geen merk op de verpakking staat. Peugeot Sport levert de olie alleen in een vijf liter flacon, waar we dan steeds 1,3 liter van gebruiken. In verhouding is dat dus onze bulk.”

Olie op voorraad (7)

Twee keer paar jaar rijden

“Dit komt vooral voor bij budgetauto’s of bij oude mensen, die nog maar twee keer per jaar rijden.” Greefhorst wijkt zelf niet zo snel af van de oliespecificaties van de fabrikant. “Eigenlijk niet. Natuurlijk schrijft een fabrikant voor wat het beste voor de auto is, maar er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld bij een oude auto. Soms heeft een leverancier een alternatief opgesteld na bijvoorbeeld 100.000 km. Mijn advies verschilt per auto; sommige auto’s hebben nu eenmaal eerder vocht in de olie dan andere.”

Netjes de voorschriften volgen

Over het algemeen houden de reagerende autobedrijven zich aan de door de fabrikant voorgeschreven oliespecificaties. AMT-lezers Toon te Plate, Tony Dooyeweerd en Arnout Boon (autotechnicus bij Auto-Totaal in Grootebroek) verver- sen allemaal volgens de aanbevelingen van de fabrikant. Als er andere olie gebruikt moet worden, dan doen AMT-lezers dat goed gemotiveerd.

Afwijken in overleg met de fabrikant

F. de Groot van De Groot & Zonen: “Wij wijken alleen af in overleg met de fabrikant.” Martin Kloeze van Garagebedrijf Kloeze uit Zuidwolde wijkt alleen af van de voorgeschreven specificaties als de autofabrikant dat zelf voorstelt. Henk Vendel Autotechniek uit Heemskerk doet dat alleen bij oudere auto’s, bijvoorbeeld door andere versnellingsbakolie te gebruiken als een bak slecht schakelt. “Bij motorolie doen we dat niet in verband met de garantie: het merk en de specificatie van de olie staat ook op de factuur.”

Hoog olieverbruik

Ook Huub Morren uit Maastricht wijkt niet af vanwege mogelijke garantieproblemen, maar andere lezers vervangen een 5W30 door een 10W40, bijvoorbeeld bij auto’s met een hoog olieverbruik. Roy Smulders uit Schijndel doet dat en ook P. Korpershoek uit Rhenen heeft bij een oude Fiat Punto met 260.000 km op de teller een wat dikkere olie gebruikt, zodat het olieverbruik net binnen de één liter op duizend kilometer bleef.

Na dit dabacle is besloten om bij onderhoud aan vreemde merken beter op de specificaties te letten

Jeroen Simons van de Citroën Hobby Garage gebruikt wel eens 5W40 in plaats van 5W30. “Het maakt voor de koude smering niet uit of het W30 of W40 is, maar ik vind die W30 wel heel erg dun op werktemperatuur.” Ook Garage Jansseune uit Middelkerke gebruikt soms 10W40 in plaats van 5W30. “Het is goedkoper voor de klant, maar we doen het alleen als het onderhoudsinterval maximaal 10.000 km is.”

Vreemd merk krijgt dezelfde olie

Als Volkswagen 0W30 – 5W30 voorschrijft, dan vult Davey Duerinck met het oog op het rammelen van de distributiekettingen (en vooral de kettingspanner) met 5W40 of 10W40. Maar Gunther Van Nevel uit Drongen (België) zou dat niet zo snel doen: “Een voorgeschreven 5W40 kunnen we wel vervangen door een 10W40, maar als de motor een specifieke 0W20 vergt, dan ga ik geen andere olie gebruiken.”

Lars Greefhorst kwam dit tegen: een motorblok vol sludge. De automobilist had het advies gekregen om nooit olie te wisselen als je alleen korte stukjes rijdt... Lars Greefhorst kwam dit tegen: een motorblok vol sludge. De automobilist had het advies gekregen om nooit olie te wisselen als je alleen korte stukjes rijdt…

Volgens Jesse de Groot uit Zeewolde komt het niet zo nauw. Hij schrijft dat Opel bij bijna elke auto dezelfde olie voorschrijft. “Dat is ook praktisch, want dan komt alles uit één slang. Voor vreemde merken gebruikten we daarom ook gewoon 5W30. Maar sinds deze week werk ik bij Porsche. Daar doen ze alleen wat is voorgeschreven en vrijgegeven volgens de Porsche-specificaties.” Ook Guy Dieleman van Pro-Star uit Lokeren (België) zit er niet zo mee om voor vreemde merken dezelfde olie te gebruiken als voor het eigen merk.

Er komen meer specificaties, maar omdat ons bedrijft groeit gaat dat niet ten koste van de bulkomzet

Klachten over brandstofverbruik

Jan en Corine Groot van Auto- service ‘Tot uw dienst’ in Den Haag kunnen met drie oliesoorten een wagenpark van ongeveer zeshon- derd klanten goed verzorgen: van een Cadillac uit 1972 tot en met een Panda uit 2012.

Jan en Corine Groot van Auto- service ‘Tot uw dienst’ in Den Haag kunnen met drie oliesoorten een wagenpark van ongeveer zeshonderd klanten goed verzorgen: van een Cadillac uit 1972 tot en met een Panda uit 2012.

Misschien blijkt uit het verhaal van Bert Nellissen uit Velden dat we soms te lichtvaardig met olie-adviezen omgaan. Nelissen werkt bij een truckdealer en werkt hoofdzakelijk aan DAF-voertuigen: “Tot de introductie van de Euro 6- modellen kenden wij alleen synthetische olie voor de Euro 5 en minerale olie 15W40 voor de oudere typen. Met de komst van de Euro 6-modellen werd in het begin de olie voor de Euro 5-typen gebruikt.”

“Na verversing kregen we van een aantal klanten klachten over toename van het brandstofverbruik. De 10W30 olie voor Euro 6 heeft een lagere viscositeit terwijl de overige specificaties volgens de servicemanager gelijk zijn. Er is toen Euro 6-olie ingekocht in vaten van tweehonderd liter. Door het toegenomen aantal verversingen van MX13 motoren (XF en sommige CF modellen) à 46 liter en MX11 à 36 liter (sommige XF en CF modellen) liep dit wel erg hard. Er is toen besloten om afscheid te nemen van de minerale olie en voor alle verversingen tot en met Euro 5 synthetische ‘Euro 5’ 15W40 olie te gebruiken.”

Voeg je additieven toe?

Hier is blijkbaar nog een markt te winnen. Minder dan de helft van de AMT-lezers voegt wel eens een additief toe. Degene die het wel doen, hebben er goede ervaringen mee. Martin Kloeze doet het bij sterk vervuilde motoren, die een hoog olieverbruik hebben. Robert Houkes, Henk Vendel, Davey Duerinck en Boyd Verwoerd hebben er allemaal ervaring mee en gebruiken Forté, Wepp en 5in1. Davey Duerinck: “Je merkt wel degelijk het verschil van voor en na de behande- ling.” Lars Greefhorst gebruikt soms een motorflush of een ‘hydraulic valve lifter cleaner’, overigens met wisselend resultaat. F. de Groot: “Als wij oudere auto’s met een probleem heb- ben, gebruiken wij de Wynns-producten, met goede resulta- ten, bijvoorbeeld minder oliegebruik of het stoppen van lekkages.”

Olie wordt door klanten aangeleverd

“In het verleden werd gewoon de standaard aanwezige olie uit de bulk gebruikt. Voor oudere modellen geldt nu dat minimaal synthetische olie wordt gebruikt, terwijl minerale olie goed genoeg is. Door dit debacle is ook besloten om bij onderhoud aan vreemde merken beter op de specificaties te letten. Momenteel hebben wij een klant met een aantal Scania’s, waarvoor speciaal olie in vaten wordt ingekocht. Voor onderhoud aan Engelse legervoertuigen kregen wij de olie al door de klant in vaten aangeleverd.”

Leverancier sponsort de installatie

Veel autobedrijven verwachten van hun olieleveranciers dat ze meedenken over hoe het rendement in de werkplaats te verbeteren is. Kunnen we klanten langer aan het bedrijf binden en hoe halen we klanten vaker terug? Veel oliemaat- schappijen ontwikkelen pakketten met hulpmiddelen (zoals marketingacties en gratis technische controles) en stellen die kosteloos ter beschikking, uiteraard op voorwaarde dat je bij die maatschappij de olie koopt. Olieleveranciers zijn ook bereid de bulkinstallatie te betalen, bijvoorbeeld door in een meerjarig leveringscontract af te spreken om een paar cent bij de literprijs op te doen.

Nergens aan vastzitten

Autobedrijf Ferdy Snijders in Emmen liet een paar jaar geleden een volledig nieuwe bulkinstallatie en compressor installeren met tussen elke brug twee keer olie, twee keer lucht, water en stroom, precies zoals hij het altijd wilde hebben. Prachtig! Castrol wilde wel bijspringen met de financiering, maar Snijders bedankte daarvoor.

Makkelijker voor dealer

Mitsubishi- en Suzuki-dealer Avenue in Tilburg heeft in de milieuruimte drie dubbelwandige tanks staan van vijftienhonderd liter elk. Ze zijn gevuld met 0W20 en 5W40 en leveren via het plafond de olie bij elke brug af, samen overigens met perslucht, ruitenwisser- en koelvloeistof. De derde bulktank is voor afgewerkte olie. Chef werkplaats Ed Timmermans: “Er zijn niet veel bedrijven die 0W20 in bulk hebben, maar wij gebruiken het nu al een paar jaar heel veel voor de start-stopmodellen van Mitsubishi.” Avenue gebruikt verder een verrijdbaar vat van tweehonderd liter met 5W30 en vaten van zestig liter op steekkar- retjes met daarin differentieel- en versnellingsbakolie. De rest wordt met losse verpakkingen aangevuld, maar veel komt dat niet voor. Timmermans:“Ik denk dat universeelbedrijven veel vaker geconfronteerd worden met verschillende viscositeiten en wisselende fabrieksvoorschriften, dan dealerbedrijven zoals wij.”

Olie op voorraad (4)

“Ik weet niet hoe volgend jaar de relatie met mijn leverancier is en ik wil niet aan een partij vastzitten. We betaalden de bulkinstallatie dus zelf.” Dat was 2,5 jaar geleden en Ferdy is nog steeds klant bij Castrol, maar hij staat ook nog steeds achter zijn beslissing. In de bulk heeft hij 5W30 longlife en 5W40. De andere oliën heeft hij in literverpakkingen op voorraad. Ferdy: “Er komen steeds meer specificaties, maar omdat ons bedrijf nog steeds groeit, gaat dat niet ten koste van de bulkomzet. Castrol levert een samengesteld pakket met allemaal minder courante oliën. We grijpen daardoor nooit mis, maar voor veel bedrijven zal dit dode voorraad zijn.”

Wat zit in de bulk?

Voor garagebedrijven ontstaat bij een bijna lege bulktank een ideaal moment om eens met de leverancier om de tafel te zitten en de mogelijkheden te bespreken. De ene leverancier gaat verder in creatieve oplossingen dan de ander. Alle bekende merken worden door de AMT-lezers gebruikt, zoals Shell, Castrol, Mobil, MPM, Kroon Oil, Eurol, Total, Avia, Q8, Valvoline en Sunoco.

Wat levert de leverancier?

Lars van Greefhorst kiest voor MPM. “Omdat mijn leverancier dat levert. Daarnaast gebruiken we als alternatief Coldax-olie voor de goedkopere auto’s; als het niet te veel mag kosten.” Coldax is het huismerk van USN Centuri. Verreweg de meest genoemde viscositeit is 5W30 en 5W40; het zijn de meest gebruikte oliën bij de AMT- lezers. 5W30 is ook de meest populaire bulkolie. Tony Dooyeweerd heeft vijftienhonderd liter 5W30 van Avia in bulk en gebruikt daarnaast vaten van tweehonderd liter met 0W20 (originele Volvo-olie), 5W40 (Avia) en 10W40 (Avia).

Tony: “Deze oliën zijn altijd op voorraad. Daarnaast hebben we kleine hoeveelheden flessen van één liter in diverse varianten, allemaal van Volvo. De vaten staan op rolkarren in de werkplaats en de bulk staat in het hok, waar ook de afgewerkte olie in komt.”

De meest populaire viscositeit gaat in de bulk

Henk Vendel heeft de olie in zestig liter verpakkingen in een rek met zes vatenhouders. Zo doen de AMT-lezers dat: de meest populaire viscositeit gaat in de bulk en de rest kan gevuld worden vanuit vaten en literflessen. Na 5W30 en 5W40 noemen de AMT-lezers 0W30, 10W40 en 0W20.

Voor mij kan bulk niet uit. Er zit dood kapitaal in.

Dat al die verschillende viscositeiten en specificaties er bij universele bedrijven voor zorgen dat de omzet uit de bulkvoorraad afneemt, is een puntje dat AMT- lezer J. Jansen van Uw Auto uit Elim wel wil maken. Hij heeft een universeel bedrijf en kan met vijf verschillende olievaten van zestig liter bijna alle automerken bedienen. “Voor mij kan bulk niet uit. De voorraad is te groot, de voorraden staan te lang en er zit dood kapitaal in.”

Geen olie meer op voorraad

Huub Morren heeft helemaal geen olie meer op voorraad: “Er zijn teveel verschillende.” En natuurlijk heeft dat ook na- delen, maar: “Wachttijd is natuurlijk niet leuk, maar beter wachten en goed werk leveren, dan met de verkeerde olie vullen.”

 

Reageer op dit artikel