nieuws

Praktijktest EOBD-testers

Werkplaats & Onderhoud 11199

Praktijktest EOBD-testers

Het uitlezen van de EOBD is sinds 1 april 2012 verplicht bij de APK 2 voor voertuigen met een eerste toelating na 31-12-2005. Menig autobedrijf heeft een handige EOBD-tester aangeschaft. Hoe zijn de ervaringen? En wat vinden keurmeesters van deze nieuwe werkwijze?

Het is alweer ruim vier jaar geleden dat de RDW de zogenoemde APK 2.0-regelgeving invoerde. Natuurlijk besteedde AMT aandacht aan deze wijziging, gaven we een overzicht van handige EOBD-testers en belden we enkele autobedrijven om naar de ervaringen te vragen.

Nu, vier jaar later, kijken we terug. Hoe bevalt de aangeschafte EOBD-tester? Gebruik je deze ook voor andere klussen? En bespaar je eigenlijk tijd, zoals de RDW beweerde bij de introductie van de APK 2.0-regelgeving? We verzamelden de nodige reacties en daarnaast maakten we een update van de leverbare EOBD-testers.

APK2 EOBD-reader 

De meeste EOBD-testers geven in een scherm de voor de APK benodigde informatie weer.

De meeste EOBD-testers geven in een scherm de voor de APK benodigde informatie weer.

De APK2 EOBD-reader van AA-Equipment was er na de nieuwe regelgeving snel bij. Uit de reacties tekenen we op dat de meeste gebruikers deze EOBD-tester vanaf het begin van de APK 2.0-regelgeving in 2012 hebben aangeschaft. De ervaringen zijn ook eensgezind.

APK-keurmeester Gerrit ten Dolle: “Mijn ervaring is dat het snel en duidelijk werkt. Het gaat stukken sneller dan een diagnosetester. Ik gebruik de EOBD-reader ook voor diagnose, wanneer ik er met andere apparatuur niet in kan komen.”

Doet het altijd

Ook keurmeester Martijn Hollander is tevreden met de APK2 EOBD-reader: “Werkt snel, duidelijk en doet het altijd. Als een klant met een brandend MIL binnenkomt, pak ik deze tester er bij om even snel de foutcodes uit te lezen” En Rene Kubben: “Deze reader werkt veel sneller en eenvoudiger dan onze andere, uitgebreidere tester. Je moet soms wel wat harder drukken op de knoppen voordat de tester reageert.”

Paul van Reine, APK-keurmeester bij Auto Mido: “Wij gebruiken de tester al vanaf het begin, het apparaat werkt super en ook snel. Ik hoor vaak dat de APK-steekproefcontroleurs het één van de beste testers vinden. Bij andere merken dan Hyundai en Mitsubishi gebruiken we de tester om snel even foutcodes uit te lezen.”

Autel Maxiscan MS609

De Autel Maxiscan MS609 van Smeets Solutions is ook populair onder AMT-lezers. De autotechnici zijn het in grote lijnen met elkaar eens: het is een goede en snelle tester. Corné Nuijten: “De MS609 is eenvoudig te bedienen, met duidelijke knoppen. Aan de a­fleesbaarheid moest ik eerst wennen, omdat ik een groot beeldscherm gewend was. Binnen tien seconden heb je alle APK-gegevens in beeld, het is alleen vervelend dat dit scherm snel verdwijnt. Je kan dan alleen de APK-gegevens terughalen door dieper in het menu te gaan.”

Vooral tijdsbesparing bij het keuren van een diesel
De snelheid van de AUtest MS2012 is erg goed, iets minder handig is het kleine scherm.

De snelheid van de AUtest MS2012 is erg goed, iets minder handig is het kleine scherm.

Goed afleesbaar

Ook Erwin Enneman noemt dit als nadeel. “Het APK-overzicht is maar kort in beeld. De snelheid vind ik erg goed, het beeld is goed afleesbaar. Arnold van de Haar voegt nog toe: “Het apparaat gebruik ik nu vier jaar en het werkt nog steeds goed, hij is dus duurzaam. Ik gebruik hem zowel bij de APK als bij diagnosestellen.”

Johan Loevestijn is hiermee eens: “De MS609 kan inderdaad tegen een stootje, hij is al een paar keer gevallen en doet het nog steeds. Ik gebruik het apparaat bijvoorbeeld ook als ik snel de koelvloeistoftemperatuur wil weten.”

APK Arex OBD scanner

Over de Arex OBD scanner zijn weinig negatieve punten genoemd. Nico van der Laan: “De Arex gebruik ik al vanaf het begin. Het is een snelle tester die simpel werkt. Je sluit hem aan en zet het contact van het voertuig aan. Daarna geeft de tester de APK-status aan. Iedereen kan ermee werken. Het is een robuust apparaat en wordt geleverd met een losse kabel. Handig, want als deze ooit defect gaat, kan je de kabel makkelijk vervangen.”

Alleen voor APK

Autobedrijf Auto Veurink Ommen: “De tester is inderdaad makkelijk in gebruik. Hij is snel en zeer degelijk. Ik gebruik de tester alleen voor de APK.” Gerrit ten Dolle: “Ik gebruik de tester vaak als ik met andere apparatuur geen foutcodes kan uitlezen.” Johan via AMT Diagnosewijzer: “Het is een snelle tester, het is alleen geen tool voor het stellen van diagnose.”

Capelec CAP-4120 

De APK2-reader van AA-Equipment is populair en wordt naast de APK ook veel gebruikt voor het snel stellen van een diagnose.

De APK2-reader van AA-Equipment is populair en wordt naast de APK ook veel gebruikt voor het snel stellen van een diagnose.

De Capelec CAP-4120 van JNT-testapparatuur is een van de duurdere testers. Is dit het waard? Patrick van Derk: “Het is een goede tester, ik gebruik hem zowel voor APK als diagnose.” Hakim Annahachi: “Een snelle tester die alle protocollen ondersteunt, het apparaat is makkelijk te bedienen. Ik gebruik de CAP-4120 daarnaast voor het stellen van diagnose, in verband met de snelheid.”

Explora OTC3109

De OTC3109 wordt geleverd door Explora. Richard, chef werkplaats bij Roeleveld, gebruikt de tester al vanaf 2012: “Wij zijn erg tevreden over de tester, de snelheid en duurzaamheid is goed, over de a­fleesbaarheid hebben we niks te klagen. We gebruiken de tester alleen voor APK, aangezien we hiervoor een universele tester gebruiken. Voordat we die tester hadden, gebruikten we de OTC wel eens voor het uitlezen van foutcodes. De diepgang valt tegen; het is echt een APK-tester, voor diepgaande diagnose is de tester dan ook niet geschikt.”

Met één druk op de knop

Een echte APK-tester

Een andere, veel gehoorde reactie is: “De bediening is makkelijk en de snelheid is goed. De omschrijving van de foutcodes kan beter.” Stokvis levert dezelfde tester als Explora. Navraag onder gebruikers van dat apparaat levert vergelijkbare reacties op. “De snelheid is goed, al verschilt die per automerk. Bij een Honda is hij wat traag, bij de VW-groep juist snel.” In de meeste gevallen wordt de OTC3109 vooral gebruikt voor de APK.

Autest MS2012

De MS2012, geleverd door Autec-VLT, heeft meer knoppen en een wat kleiner scherm. Heeft dit invloed op de gebruikerservaring? “De MS2012 is lekker snel, binnen tien seconden heb je de informatie. Door het kleine scherm kun je niet het hele testresultaat in een keer zien”, luidt een van de binnengekomen reacties.

Gewoon met de diagnosetester

Een EOBD-tester is handig, maar niet noodzakelijk. Bij Garage Scholten in Doetinchem hebben ze er bewust voor gekozen niet met een EOBD-tester te werken. Bart Scholten: “Wij gebruiken de EOBD-testfunctie in onze KTS. Het gaat haast net zo snel, omdat de KTS de auto vaak wel herkent. Als we de auto eerst moeten selecteren, duurt het wel weer iets langer. Gemiddeld denk ik dat het zo’n twee minuten kost, alles bij elkaar. De tijd die we besparen met de APK 2.0-regelgeving, valt bij ons wel mee. We werken met een APK-teststraat, dus in een vloeiende beweging kunnen we ook een uitlaatgasmeting doen. Wel zie ik dat we nagenoeg geen fouten in de EOBD zien en dat een viergas- of roetmeting dus niet meer nodig is. Dat valt mij erg mee.”

James Autoservice Wagendorp: “Wij gebruiken geen aparte EOBD-tester, maar onze Delphi-diagnoseapparatuur. Het voordeel dat we daarmee hebben, is dat we de auto meteen helemaal uitlezen. Daar kun je nog wel eens extra werk aan overhouden. Daarnaast werkt het bijna net zo snel.”

Andersom gebeurt het haast nog meer, nagenoeg iedereen gebruikt zijn EOBD-tester wel eens voor een snelle diagnose aan een binnenkomende auto. Giel Scheers van Autobedrijf Scheers: “Als onze KTS even bezet is, pak ik de EOBD-tester er graag bij.” AMT Garageforumlid Melvinlmf gebruikt al vier jaar een Snap-on Solus Pro: “Qua communicaties zijn er inderdaad snellere testers, maar de afleesbaarheid en de informatie die de tester geeft, zijn super. Het voordeel vind ik dat je gelijk dieper kan gaan met diagnosestellen.”

Casper van Auto Maas: “Ik heb de tester al sinds begin 2012, de MS2012 werkt prima en er is nog niets aan kapot gegaan. Ik gebruik hem vooral voor de VAG-groep, maar ook andere merken uitlezen gaat prima. Af en toe lukt het niet om een auto te keuren, in 99 procent van de gevallen gaat het gewoon goed. Ik ben er erg tevreden over.”

Tecnomotor en Microscanner III

Over de Rocar-Tech Tecnomotor en de Snap-on Blue-Point Microscanner III spraken we helaas geen gebruikers. Heb je de Tecnomotor of de Microscanner III in bezit? Deel dan jouw ervaring met je collega-autotechnici op AMT Diagnosewijzer.

Geen roetmeting meer

Geen verplichte emissiemeting meer tijdens het keuren van een auto, mits de EOBD in orde is. Scheelt dat tijd? Wel volgens Harry Nijboer: “Vooral bij het keuren van een diesel. Omdat je de auto niet meer warm hoeft te rijden en vervolgens nog de apparatuur aansluiten.”

Scheelt veel tijd

Corné Nuijten: “Sinds we een APK-tester gebruiken, besparen we tijd, vooral omdat we veel voertuigen van ná 31-12-2005 keuren.” Autobedrijf Kees: “Scheelt inderdaad veel tijd, maar toch gebruik ik de viergasmeter vaak, omdat ik zo snel zie of de uitlaat lekt of dat er beginnende problemen zijn met vervuiling door een verhoogde HC.”

De meeste keurmeesters zeggen dat het tijd scheelt. Het aantal gevallen waarbij alsnog een emissie-meting gedaan moet worden, loopt sterk uiteen. Van slechts 5 tot 40 procent van de APK’s bij auto’s na 31-12-2005.

Tips van de APK-trainer

Jaap Zwaan, APK-trainer bij Innovam, vindt het keuren met een tester een grote vooruitgang. Zwaan: “Het keuren met een APK-tester scheelt veel tijd, vooral bij een diesel praten we al snel over zeker vijf á tien minuten. Je sluit de tester aan, zet het contact aan en je weet of je de auto op dit punt APK kan goedkeuren.

Ik zie in de praktijk nog wel dat keurmeesters soms twijfelen of je nog wel of geen emissietest moet uitvoeren. Want bij sommige P-codes moet je de auto afkeuren, en bij sommige codes hoef je alleen een emissie-test uit te voeren. Het stroomschema van de RDW kan hierbij helpen. Daarnaast gaat het nog wel eens fout bij dieselauto’s uit het jaar 2006 en 2007. Deze auto’s beschikken soms niet over de juiste software. Dan vervalt de EOBD-test en moet je een ‘normale’ emissietest uitvoeren.

Ook bij de VAG-groep gaat het wel eens fout

En bij de VAG-groep gaat het nog wel eens fout, ook bij voertuigen uit het bouwjaar 2006 t/m 2008. Hierbij brandt het MIL niet als je het contact aanzet. Deze mag je gewoon keuren, de RDW heeft een lijst waar auto’s opstaan waar het MIL niet bij hoeft te branden.”

Is de EOBD-test geschikt voor de toekomst? Zwaan: “Ik denk van wel. De regelgeving wordt waarschijnlijk nog wel verscherpt, waarbij minimaal vijf á zes onderdelen van de readinesstesten de status OK moeten hebben. Zo kunnen roet­filters niet meer uitgeschreven worden en kun je softwarematig niet meer rommelen. In dat opzicht is deze manier van testen niet beter of slechter dan vroeger. De marges waren zo breed, dat het tijdens een roetmeting ook niet opviel wanneer het roetfi­lter er onderuit gehaald was.”

Tip van Jaap

Tot slot nog een tip van Jaap Zwaan: Gebruik een simpele EOBD-tester die alle APK-protocollen ondersteunt. Zo kan je het snelste APK uitvoeren. Bij een dergelijke tester heb je binnen een druk op de knop alle APK-gegevens beschikbaar.

Meer over APK

Meer weten over APK-regelgeving 2016, APK-praktijk voorbeelden, equipment zoals remmenbanken en EOBD-tools? Bekijk het APK-dossier van AMT, interessant voor elke APK-keurmeester.

Leverbare EOBD-testers

(Afbeelding is klikbaar)

Reageer op dit artikel