nieuws

Stunten met het APK-tarief

Werkplaats & Onderhoud 10750

Stunten met het APK-tarief
Een goede APK tegen een stuntprijs, kan dat? Of moet de winst dan komen uit onnodige reparaties?

Wij vroegen AMT-lezers naar hun APK-ervaringen. Kun je voor € 19,50 eigenlijk wel een APK uitvoeren? Welk tarief hanteer jij en is dat kostendekkend?

Het moet er maar eens uit! De meeste AMT-lezers wantrouwen de APK-stuntaanbiedingen. Keuren voor € 19,50 kan gewoon niet, zegt Edwin van der Gracht van DTF Technische Dienstverlening: “Je bent er zeker een half uur mee bezig en daar komen de kosten nog bij. Om uit de kosten te komen moet je gewoonweg strenger keuren om wat te verdienen. Is dat wel eerlijk voor de klant?”

Dertig tot zestig euro

De tarieven die de AMT-lezers voor een APK in rekening brengen variëren van dertig tot zestig euro. Charlotte Thijssen rekent € 50,- inclusief BTW en dat dekt de kosten. Ze doet dat wel door zo veel mogelijk auto’s in serie te keuren.

Verschillende prijzen 

Volgens Rikus Rijnberg is het wat makkelijker geworden om aan nieuwe klanten uit te leggen dat een APK geen € 19,95 kan kosten.

Volgens Rikus Rijnberg is het wat makkelijker geworden om aan nieuwe klanten uit te leggen
dat een APK geen € 19,95 kan kosten.

Autoservice van der Vlugt in Someren rekent € 46,75 en € 62,95 (benzine en diesel) en kijkt daarbij vooral naar de APK-prijzen in zijn omgeving. Garage Binnenmars rekent € 30,- voor een APK en daar komt € 12,- voor een viergasmeting bij, € 20,- voor een roetmeting, € 7,50 voor EOBD en € 3,45 afmeldkosten, prijzen inclusief BTW. “We hebben in onze omgeving een aantal keuringsstations waar je eigenlijk je APK kunt kopen. Als je de klant uitlegt wat de kosten voor een eerlijke APK zijn, mag je best iets meer rekenen. Ik wil zeker geen winst halen uit onnodige reparaties. En ja, ook bij ons gaat er wel eens een klant naar een ander, omdat wij te duur zijn.”

Keurmeesters die goed kunnen schrijven

Joop Jacobs, de dieselspecialist van Jacobs & Gouw, moet niets van stuntaanbiedingen hebben. Jacobs: “Ik reken vijf tientjes voor de APK; SUV’s en kampeerauto’s betalen € 19,- meer. Een buurman keurt voor twee tientjes, maar met dat tarief ga ik niet mee. Dan maar geen klant. Is niet anders.” Jacobs kan niet tegen ‘de snelle jongens van de fastfitters’.

Nee, het kan niet uit, maar we genereren wel traffic op deze manier

Jacobs: “Op maandagochtend krijgen ze van het hoofdkantoor te horen dat ze die week voor 10.000 euro aan remdelen moeten omzetten. Als je die week dus een APK voor € 19,95 laat uitvoeren, weet je bij voorbaat dat er iets aan je remmen mankeert. Niemand kan drie kwartier keuren plus roetmeter of viergasmeter, afmeld- en administratiekosten en dan € 15,- of € 19,95 rekenen. Bestaat niet! Een bevriende chef werkplaats van een dealerbedrijf zegt dan dat hij een keurmeester heeft die goed kan schrijven… Je rijdt dus niet voor die € 15,- of € 19,95 naar buiten.”

Naar eer en geweten wordt er gekeurd

Jeroen Keizer is als keurmeester werkzaam bij zo’n grote bandenketen en is van mening dat bij hem wel naar eer en geweten voor € 19,95 wordt gekeurd. “Nee, het kan niet uit, maar we genereren wel traffic op deze manier. Meerdere dealerbedrijven in de regio hebben inmiddels hun prijs aangepast. Maar werkt het tussen Jumbo en Albert Heijn niet net zo?”

Kostendekkend keuren 

De buurman van Joop Jacobs keurt voor twee tientjes. Joop stunt niet mee: “Dan maar geen klant. Het is niet anders.”

De buurman van Joop Jacobs keurt voor twee tientjes. Joop stunt niet mee: “Dan maar geen klant. Het is niet anders.”

Leg het klanten uit Autoservice Gameren van R. Kreling bestaat nu ruim vier jaar en rekent rond de € 35,- ex BTW. Daarmee kan Kreling kostendekkend keuren. Een klant vertelde hem dat de dealer voor € 19,- keurt, waarop Kreling de klant voorrekende dat het uurloon van die dealer het dubbele is van dat van hem. Kreling: “De conclusie is dat die dealer er alles aan moet doen om de auto af te keuren. Mijn ervaring is dat de klant mijn uitleg accepteert. Aan de telefoon leg ik dat ook uit, anders ben ik die klant mogelijk meteen kwijt.”

Winstgevende activiteit

Het is volgens Rikus Rijnberg van Autobedrijf Rijnberg in Gasselternijveen de laatste tijd wel wat gemakkelijker geworden om aan nieuwe klanten uit te leggen dat hij € 47,50 (en € 65,- voor een diesel) per APK nodig heeft. “APK moet een winstgevende activiteit zijn, net zoals een onderhoudsbeurt dat is. Dat kan niet met € 19,95. Als je het uurloon en de kosten van de apparatuur bekijkt, wat blijft er dan nog over?”

De tarieven die Rijnberg rekent, zijn volgens hem zo ongeveer de laagste waarvoor serieuze APK’s uitgevoerd kunnen worden zonder afkeurpunten te moeten vinden om die keuring rendabel te maken. “Ik denk dat je een aantal jaren geleden het keuringsverlies nog op de reparatie kon goedmaken, maar dat is nu niet meer zo. Als een auto regelmatig onderhoud krijgt, dan zijn er niet zoveel reparaties meer.”

Of zijn we allemaal te duur? kaderAPK

Veel AMT-lezers laten hun klanten meekijken met de keuring. Rijnberg: “Dan kan ik uitleggen of iets wel of niet kan.” Ook Jeroen Keizer doet dat en toch vindt hij dat dit niets over het stunttarief zegt. Keizer draait het om en vraagt zich af waarom de APK bij zoveel bedrijven nog zo duur is. En waarom juist die bedrijven vaak onder de reparatiekosten gaan zitten van door andere bedrijven uitgebrachte offertes.

Keizer ziet dan ook liever veel meer aandacht voor de APK en de klant zelf, dan voor het APK-tarief. “Waar ik veel meer van baal, is dat er nog een hoop keuringsstations zijn die hun eigen regels verzinnen en die klanten bij een afkeur laten rondrijden tot de einddatum of de afspraak van de reparatiedatum. Bij een afkeur mag de auto alleen naar het reparatieadres of naar de herkeur gereden worden.

Meer over APK

Meer weten over APK-regelgeving 2016, APK-praktijk voorbeelden, equipment zoals remmenbanken en EOBD-tools? Bekijk het APK-dossier van AMT, interessant voor elke APK-keurmeester.

Reageer op dit artikel