nieuws

Vier tips bij ondersteldiagnose

Werkplaats & Onderhoud

Vier tips bij ondersteldiagnose

Het kwam al vaak aan bod in AMT: uitlijnen is een uitstekende dienst voor je klanten. Goed voor rijveiligheid en stuurcomfort, goed tegen onnodige slijtage. Leverancier van stuur- en ondersteldelen Moog heeft handige tips, hoe je snel kunt zien of er onderstelproblemen zijn.

Met Easy Solutions bulletins geeft Moog, onderdeel van Federal Mogul, het garagebedrijf advies van experts. De praktische tips zijn van uiteenlopende aard. Adviezen voor reparatie aan het onderstel vormen hiervan een mooi voorbeeld.

Bandenslijtage als diagnosetool

Bijgevoegde pdf is zo’n Moog bulletin, waarin je ziet hoe op het oog al vastgesteld kan worden of er iets niet goed is aan het onderstel.

Ongelijkmatige bandenslijtage kan diverse problemen in het onderstel verraden, nog zonder meting van wielstanden.

Ongelijkmatige bandenslijtage kan diverse problemen in het onderstel verraden, nog zonder meting van wielstanden.

Het patroon van ongelijkmatige bandenslijtage verraadt een aantal specifieke problemen, en geeft daarmee aan waar een nadere controle uitgevoerd moet worden.

Handig voor de autotechnicus, om op het juiste spoor te komen. Maar ook om een klant te laten zien, aan de hand van bandenslijtage, dat herstel nodig is. Met als zeer begrijpelijk argument dat hiermee bespaard wordt op voortijdig verslijten van banden.

Advies voor montage

Een andere goede raad gaat over gereedschap als aan het onderstel wordt gewerkt. Gebruik bij montage of verstelling van ondersteldelen altijd een momentsleutel, en geen slagmoersleutel.

Omdat een slagmoersleutel veel kracht uitoefent kunnen moeren en schroefdraad beschadigen. Rubber bussen kunnen onder teveel spanning komen, en doen hun dempende werk dan niet meer.

Denk aan aanhaalmomenten

Daarom is de juiste aanhaalspanning belangrijk. Hieruit volgt het advies altijd nieuwe moeren te gebruiken bij montage. Zo ben je zeker dat onderdelen werkelijk onder de juiste spanning worden bevestigd.

Vooral bij stuurdelen van belang. Zodat niets verbuigt en dan de wielstand niet meer klopt. En daarnaast alles soepel kan bewegen, anders wordt de besturing zwaar. Waarnaast te sterk aangehaalde delen daardoor sneller kunnen slijten.

Het kan ook beter

Ervaring uit de praktijk leert nog iets, namelijk zwakke punten in bepaalde autotypes. Daar spelen goede aftersales leveranciers op in, met verbeterde vervangingsdelen. Ook die komen langs in de Easy Solutions bulletins van Moog.

Zo noemen ze een versterkte voorwiel draagarm voor een aantal typen van de Volkswagen Lupo en Polo. Met verbeterd oog en rubber voor de bevestiging van de fusee.

Deze en meer handige Easy Solutions bulletins vind je hier.

Reageer op dit artikel