nieuws

Minder autoruitschade en toch meer vervangingen?

Werkplaats & Onderhoud

Minder autoruitschade en toch meer vervangingen?

Autoruitspecialisten krijgen steeds vaker te maken met onherstelbare schade aan voorruiten. Hoewel het totale aantal ruitschades door beter wegdek en zachtere winters afneemt, komt het verhoudingsgewijs steeds vaker voor dat de gehele voorruit vervangen moet worden. Schade-experts stellen dat grotere stukken losliggend asfalt, dunnere voorruiten en de hogere maximum snelheid de boosdoeners zijn.

Met de winter voor de deur breekt er voor Rijkswaterstaat traditiegetrouw een drukke periode aan. De eerste nachtvorst is – op het moment van dit schrijven- al gemeld en dat betekent dat de kans op asfaltschade toeneemt. Na verloop van tijd raakt asfalt versleten en komen kleine stukjes van het wegdek los. Het bindmiddel dat het asfalt bij elkaar houdt, zogenoemde bitumen, slijt door onder andere de blootstelling aan uv-licht, belasting en temperatuurswisselingen.

Opspattend grind

Strenge winters versnellen dit proces, net als toenemend vrachtverkeer en verkeerd geladen vrachtauto’s. Het gevolg is dat steentjes uit het wegdek loskomen. Dit wordt ook wel rafeling genoemd. Opspattend grind op de rijkswegen is veruit de belangrijkste oorzaak van autoruitschade.

Een aantal jaar geleden steeg het aantal automobilisten dat te maken kreeg met voorruitschade tot recordhoogtes, met een piek in 2010. De Nederlandse wegen zuchtten onder een combinatie van strenge winters en veel wegwerkzaamheden. Rijkswaterstaat moest talloze keren uitrukken om noodreparaties uit te voeren. Het veel gebruikte type asfalt zoab (zeer open asfaltbeton) speelde hierbij een hoofdrol.

In de wegenbouw wordt sinds de jaren negentig veel gebruik gemaakt van zoab. Door de poreuze structuur blijven er geen plassen op het wegdek liggen, iets wat in Nederland geen overbodige luxe is. Het grote nadeel van dit type asfalt is echter dat het vatbaar is voor vorst. Water dat zich ophoudt in het wegdek bevriest en zet uit. Hierdoor brokkelen steentjes af van het wegdek met steenslag tot gevolg.

Meer bindmiddel in asfalt Asfalt

Sinds 2010 worden in verband met de crisis- en herstelwet, gericht op de versnelling van infrastructurele projecten met als doel de economie een impuls te geven, veel wegwerkzaamheden uitgevoerd om de capaciteit van het wegennetwerk fors uit te breiden. Hierbij wordt een nieuw type asfalt gebruikt: zoab+. Door meer bitumen (bindmiddel) aan het asfalt toe te voegen, is het wegdek veel sterker en beschadigt het minder snel. Hiermee wil Rijkswaterstaat een einde maken aan de vele wegbeschadigingen en het losliggende grind dat autoruitschade veroorzaakt. Ook wordt het nieuwe asfalt gebruikt om beter te kunnen voldoen aan strenge geluidsnormen.

Nieuw asfalt

Het nieuwe asfalt lijkt een succes. Autoruitschadeherstellers in Nederland zien het aantal voorruitschades de laatste jaren weer dalen. Hierbij speelt ook mee dat Nederland sinds 2012 geen strenge winter meer heeft gehad. Echt zwaar hebben de nieuwe stukken wegdek het dus nog niet gehad.

Meer vervangingen

2Uit een rondgang onder bij FOCWA aangesloten autoruitschadeherstellers blijkt wel dat zij sinds enkele jaren relatief veel meer onherstelbare voorruitschade tegenkomen.  Autoruitschadeherstellers die geen onderdeel uitmaken van een keten voeren van oudsher meer vervangingen dan reparaties uit. Dit komt omdat zij veelal autoruiten vervangen in opdracht van garagebedrijven of schadeherstellers die eenvoudige ruitbeschadigingen zelf repareren.

Ketengebonden ruitschadeherstellers hebben een hoger percentage ruitreparaties, maar zij zien dat het aantal ruitvervangingen verhoudingsgewijs oploopt in de laatste jaren. Ook dit lijkt een effect te zijn het nieuwe asfalt. Hans de Jonge, asfaltexpert en onderzoeker, denkt dat als het nieuwe wegdek beschadigd raakt, er door het hogere bitumengehalte grotere stukken asfalt loslaten. Als deze grotere stukken tijdens het rijden op de voorruit terechtkomen, hebben ze veel meer inslagimpact waardoor het risico op onherstelbare voorruitschade stijgt. Dan moet de gehele voorruit dus worden vervangen.

Dunnere ruiten

Autofabrikanten gebruiken steeds vaker dunnere autoruiten om te kunnen voldoen aan strengere CO2-normen. Zo heeft bijvoorbeeld de Peugeot 308 T9 uit 2013 een voorruit die nog maar 3,9 millimeter dik is. Dat is ruim 20 procent dunner dan wat enkele jaren geleden gebruikelijk was in de auto-industrie. Ook dit heeft effect op de schadecijfers. Volgens autoruitfabrikant Pilkington hebben onderzoeken aangetoond dat het reduceren van de toplaag van autoruiten met 1 millimeter de kans op ruitschade na steenslag kan verdubbelen. Daarnaast neemt ook de gemiddelde omvang van de schade toe. Schade-experts zien bij ruiten dunner dan 4,5 millimeter relatief meer onherstelbare ruitschade voorkomen.

Ook de snelheid van het voertuig speelt een rol bij de mate van schade. Hoe hoger de snelheid tijdens de inslag, hoe groter het risico op onherstelbare ruitschade. De verhoging van de maximumsnelheid op Nederlandse autosnelwegen zou daarom volgens schade-experts ook bijdragen aan de relatieve toename van het aantal gevallen van onherstelbare voorruitbeschadigingen.

Reageer op dit artikel