nieuws

Diagnose op afstand met Launch Golo

Werkplaats & Onderhoud

Een storingslampje in het dashboard gaat opeens branden. Het gebeurt vaak als de bestuurder met de auto onderweg is en (daardoor) de vertrouwde werkplaats niet in de buurt is. In januari 2016 introduceert AA-Equipment / Launch Tech Benelux de Golo Carcare en de Golo-4 waarmee een nieuwe dimensie aan de diensten van de werkplaats worden toegevoegd. Daarmee kan het autobedrijf op afstand diagnose stellen.

Diagnose op afstand met Launch Golo
De Launch Golo4 heeft een eigen SIM kaart en is vanuit de werkplaats direct benaderbaar .

Dankzij de speciale 16-polige OBD connectoren is het mogelijk om op afstand diagnose uit te voeren. Dat betekent onder meer voor garagehouders in de aftermarket dat zij –ongeacht de locatie- met een Golo-connector voertuigen op afstand kunnen volgen, uitlezen en mogelijk weer op weg helpen.

De Launch Golo Carcare, is bruikbaar op ongeveer 60 automodellen van Europese, Aziatische en Amerikaanse autofabrikanten (bouwjaar 1996 en jonger). De connector wordt eenvoudig geplaatst op de OBD II-aansluiting van het voertuig en is compatibel met de Launch-diagnosesystemen CRP229, Pad II, X-431 Pro of X-431 Pro 3. Software van het betreffende voertuig wordt geïnstalleerd op de smartphone van de klant. De Golo Carcare-connector maakt met de diagnose-apparatuur van het autobedrijf verbinding door middel van een speciale app op de smartphone of tablet (Android of iOS)  van de automobilist en zendt live data via bluetooth door. Voor het Golo Carcare gebruik is geen extra data-abonnement nodig.

Voordelen voor autobedrijf en klant

Volgens AA-Equipment /Launch Tech BV uit Helmond biedt de Launch Golo Carcare een hoop voordelen voor autobedrijven en hun klanten: “Het is voor automobilisten niet meer nodig om naar de werkplaats te rijden om zijn of haar auto uit te laten lezen of foutcodes te laten wissen. Iedereen is tegenwoordig in het bezit van een smartphone waardoor er in de auto internetverbinding is. Met behulp van de Golo Carcare kan een garagist zodoende  vanuit de eigen werkplaats in het stuursysteem van het voertuig van de klant kijken en vervolgens een diagnose stellen. Is het bij een brandend waarschuwingslampje nog verantwoord om verder te rijden, is het noodzakelijk de dichtstbijzijnde garage op te zoeken of dient ter plekke assistentie verleend te worden? Moet er inderdaad een autotechnicus op pad gestuurd worden, dan kan hij gelijk de specifiek benodigde onderdelen meenemen. Op deze manier is het voor de automobilist een veilig gevoel om op pad te gaan in de wetenschap dat op afstand autotechnici ‘met je meekijken’ en dat hulpeloos langs de kant van de weg staan tot het verleden behoort.”

Met of zonder smartphone

Het verschil tussen de Launch Carcare en de Golo 4 is dat de Golo4 een eigen SIM kaart heeft. Daardoor is die vanuit de werkplaats direct benaderbaar zonder gebruik te maken van de smartphone van de klant. Golo 4 beschikt over GPS en zodoende kan altijd bekeken worden waar de auto staat, hoe er wordt gereden, of er storingen zijn etc. De Golo 4 is daarom bij uitstek geschikt voor onder andere autodealers, taxibedrijven, lease- en verzekeringsmaatschappijen, vervoersbedrijven, autoverhuur, koeriersbedrijven en pechhulp onderweg. De Golo4 hoort zoals de Carcare bij een voertuig en is niet herprogrammeerbaar. Wil een garagebedrijf zijn klant assisteren bij een sporadische storing, dan is Golo4 Werkplaats de uitkomst. Deze is wel programmeerbaar en na gebruik te formatteren. Ideaal voor een hogere servicegraad.

Golo in de praktijk 

Diagnose op afstand kan beginnen na installatie van de Golo-App waarna het Golo-icon op het display van de smartphone of tablet verschijnt. Nu het opstarten van de app krijgt de bestuurder het hoofdmenu van de Golo-applicatie te zien. Als hij of zij ‘Remote Diagnosis’ (diagnose op afstand) wil uitvoeren, drukt hij/zij op de oranje knop Reservation. Vervolgens kan de bestuurder de werkplaats die wordt gezocht ‘linken’. De werkplaatsen zijn gerangschikt op afstand. De gebruiker maakt een keuze en bevestigt dit in de rechterbovenhoek. In de volgende stap kunnen diverse opties worden geselecteerd die naar de werkplaats gestuurd worden, waardoor de werkplaats een gerichte service kan aanbieden.  Vervolgens worden de bedrijfsgegevens en details van de gekozen werkplaats getoond.

De groene knop Remote Diag is voor diagnose op afstand. De werkplaats ontvangt de boodschap op het iPublic platform, X-431 Pro/Pro3. Als de werkplaats het verzoek accepteert, sturen ze een bericht voor remote diagnoses terug. Op zijn  beurt moet de klant de oproep van de werkplaats te accepteren waarna diagnose op afstand kan starten. Als de diagnose op afstand wordt gestopt, kan een terugkoppeling (feedback) met de werkplaats worden gemaakt. De klant ontvangt dan een inspectierapport over de storing.

Reageer op dit artikel