nieuws

Is er schade aan de turbo?

Werkplaats & Onderhoud

Heeft de rotor speling? Alleen radiaal of ook axiaal? Heeft de turbo olie gelekt? Is er schade aan het turbinewiel? En aan de nozzle? Wat kan het gevolg zijn? En wat de oorzaak? Een turbo in zijn geheel, een in onderdelen en een vragenformulier, dat waren de ingrediënten van Turbo’s Hoet Turbo Challenge op AMT Live. Maar liefst 473 bezoekers namen deel. Is er voldoende turbokennis in het autobedrijf?

Is er schade aan de turbo?
Bril op en aan de slag: Wat is er aan de hand met deze turbo? Namens Turbo’s Hoet helpt Barbara de deelemers op weg.

Twee keer een dubbele tafel met een schot. Op het ene stel aan beide kanten van het schot een complete turbo en een in onderdelen van de 2.0 TDI-motor van het VAG-concern, op de andere dezelfde opstelling met een turbo van de 1.6 HDi van PSA. En continu zijn er op alle vier de ‘werkplekken’ autotechnici actief. Ze nemen de turbo in de hand, bekijken de onderdelen van alle kanten, voelen de speling op de as en bewegen de vanen van de variabele nozzle. Dit is AMT Live, techniek beleven en praktische kennis opdoen.

Wie is de winnaar?

Lastig, lastig, lastig, niet meer dan 13 van de 473 deelnemers aan de Turbo Challenge waren foutloos.

Lastig, lastig, lastig, niet meer dan 13 van de 473 deelnemers aan de Turbo Challenge waren foutloos.

Maar het woord Turbo Challenge zegt het al, Turbo’s Hoet maakte er ook een wedstrijd van. Dus even een paar cijfers. Van de 473 deelnemers waren er 13 die alle tien de vragen goed hadden. Onder die 13 toppers verloot Turbo’s Hoet een prachtige opengewerkte Turbo. Wie dat kleinood op zijn receptiebalie mag zetten? Dat maakt Turbo’s Hoet binnenkort bekend in zijn TurboNieuws. We wachten in spanning af.

“Bij deze Hyundai/Kia-motor zitten de verstuivers onder het kleppendeksel. Gaan ze lekken, dan zie je dat niet. Maar ondertussen komt de zwarte smurrie wel in de olie terecht. De oliezeef raakt verstopt en de turbo krijgt te weinig olie”, vertelt Ronald Sedney tijdens de Turbo’s Hoet-kennissessie. Het afgeladen zaaltje maakt het duidelijk: voor dit soort praktische kennis kom je naar AMT Live. “Bij deze Hyundai/Kia-motor zitten de verstuivers onder het kleppendeksel. Gaan ze lekken, dan zie je dat niet. Maar ondertussen komt de zwarte smurrie wel in de olie terecht. De oliezeef raakt verstopt en de turbo krijgt te weinig olie”, vertelt Ronald Sedney tijdens de Turbo’s Hoet-kennissessie. Het afgeladen zaaltje maakt het duidelijk: voor dit soort praktische kennis kom je naar AMT Live.

Reageer op dit artikel