nieuws

5W-40 ipv 5W-30 olie, mag dat?

Werkplaats & Onderhoud

5W-40 ipv 5W-30 olie, mag dat?
“Ik gebruik weleens 5W-40 ipv 5W-30”, schrijft een AMT-lezer. Verstandig? Of niet doen?

“Ik gebruik weleens 5W-40 ipv 5W-30 olie”, schrijft een AMT-lezer. “Het maakt voor de koude smering niet uit, maar ik vind die W-30 wel erg dun op werktemperatuur.” Heeft hij gelijk? Of moet je absoluut niet afwijken van wat de autofabrikant voorschrijft?

Shell herkent de angst voor het toepassen van moderne dunne motoroliën. Maar: “Moderne auto’s vragen in toenemende mate een dunne, brandstofbesparende motorolie. Vanaf 20W-50, 15W-40, 10W-40 , 5W-40, 0W-40 en 5W-30 zijn de moderne motoroliën inmiddels naar 0W-30, 5W-20 en 0W-20 viscositeit geëvolueerd. En daarmee zijn we er nog niet, in de toekomst zal het nog ‘dunner’ worden.”

Opslag in bulktanks, 200-litervaten, 60-litervaten of jerrycans? En hoe zorg je ervoor dat iedere auto de juiste motorolie krijgt? Lees het in de nieuwste AMT. Moderne motorolie is dun. Mag je dikkere gebruiken?

Let op de kwaliteit!

Shell wijst erop dat het belangrijk is niet alleen naar de viscositeit te kijken: “Het is heel goed mogelijk dat een op Shell PurePlus Technology gebaseerd product met 5W-30 of 0W-30 viscositeit, bij hoge ( >100°C) operationele temperaturen, een hogere werkelijke viscositeit kent dan veel conventionele en ‘marginale’ 10W-40, 5W-40 en 0W-40-producten.” En dus vindt Shell de angst voor die ‘dunne’ olie ongegrond.

Let op low SAPS

Andere leveranciers denken er net zo over. “De viscositeit, 5W-40 vs 5W-30 is ondergeschikt aan het belang van de specificaties die de autofabrikant oplegt”, zegt Wolf Oil (Champion). Additievenleverancier Forté maakt dat concreet: “5W-40 in plaats van 5W-30 is de goede keuze als daar wél de benodigde ACEA C-specificatie (voor auto’s met modern emissienabehandelingsysteem) van voorhanden is.” Iets soortgelijks horen we bij Chevron-Texaco (Havoline): “Het is niet ondenkbaar om een dikker product te gebruiken, maar vervang geen low SAPS door een normaal SAPS-product.”

Het kost brandstof

In het oliethema in AMT 7/8 bespraken we meer olievragen. Onder meer “Hoeveel soorten moet ik op voorraad houden en in welke eenheden?”

In het oliethema in AMT 7/8 bespraken we meer olievragen. Onder meer “Hoeveel soorten moet ik op voorraad houden en in welke eenheden?”

Ook van Eurol mag het: “Het wisselen van 5W-30 naar 5W-40 levert doorgaans geen problemen op. Maar de veiligste keuze is het aanbevolen product.”

ENI zegt over 5W-40 in plaats van 5W-30: “Technisch gezien vaak geen probleem, zolang het maar identieke productkwaliteit betreft (bijv. i-Sint 5W-30 en i-Sint 5W-40).” Maar: “Het heeft wel effect op het brandstofverbruik.”

Niet doen!

Samengevat: liever niet, maar als het moet kan het, mits in de juiste kwaliteit. Andere olieleveranciers wijzen het helemaal af: “Ons advies is altijd: houd je aan het voorschrift van de constructeur”, zegt Kroon Oil. Castrol zegt: “Er is maar één manier om het goed te doen en dat is het volgen van de fabrieksvoorschriften.” En MPM: “Als de OEM 5W-30 voorschrijft, dan is de motor daarop geconstrueerd en kun je dat zonder problemen toepassen.”

Of toch wel 5w-30?

Duidelijke boodschap, toch? Eigenlijk spraken we maar één leverancier die er anders over denkt. En dat is Kendall: “In de meeste gevallen wordt een 5W-30 voorgeschreven om brandstof te besparen. Je kunt die 5W-30 eenvoudig vervangen door een 5W-40. Wij doen dat heel veel en de klanten zijn daar erg tevreden over. De motoren lopen gewoon net iets mooier.”

Meer olievragen

In het oliethema in AMT 7/8 bespraken we meer olievragen. Denk aan: “Oude auto, hoog olieverbruik, wat nu? Of: “Hoeveel soorten moet ik op voorraad houden en in welke eenheden?” Of: “Is het verstandig om helemaal geen motorolie op voorraad te hebben?” Nieuwsgierig naar de antwoorden? Klik hier en je mist ze nooit meer.

Reageer op dit artikel