nieuws

Meyle reparatieset voor Peugeot-achterassen

Werkplaats & Onderhoud

Meyle reparatieset voor Peugeot-achterassen
Complete reparatieset voor achterassen van de Peugeot 206-familie en verwanten, om de naaldlagers te vervangen.

Originele onderdelen staan borg voor de beste reparatie, hoor je vaak. Maar niet altijd, begrijpen we van de Duitse leverancier Meyle/Wulf Gaertner. Bijvoorbeeld als losse elementen niet geleverd worden. Meyle heeft nu een oplossing voor de achteras van Peugeots 206 en verwante Citroëns met hetzelfde onderstel, zoals de C3. Dat biedt een goedkopere reparatie.

Waar het in detail om gaat zijn de ophangbussen van de semi-onafhankelijk verende torsie as. Meyle wijst op de symptomen, als die bussen verslijten. Klappergeluiden, onnauwkeurige besturing, verhoogde bandenslijtage achter, verminderde stabiliteit in het weggedrag. Logisch, als de achteras op versleten bussen een ietsje mee- en tegenstuureffect kan geven. Gevorderde slijtage kan ronduit gevaarlijk weggedrag veroorzaken.

Geen hele as vervangen

Het probleem zit vaak in de keerringen, als die verslijten komt vuil in de lagers. De gebruikelijke oplossing is volgens Meyle om de hele as te vervangen. Maar het kan goedkoper, met een nieuwe set van Meyle waarin alleen de ophangbussen met lagers zitten. Al het nodige wordt meegeleverd, zoals speciale moeren om de lagers uit de as te drukken, tot en met vet voor de nieuwe lagers. En natuurlijk verse keerringen. Een stuk goedkoper dan de hele as vervangen.

3D onderdelen printen

Zo heeft Meyle ook eigen HD-onderdelen, ter vervanging van originele die vaak problemen blijken te geven. Deze delen zijn versterkt en moeten langer meegaan. Om zulke delen te ontwikkelen gebruikt Meyle nu 3D printing. Een origineel deel scannen, in de computer een model maken met eventuele verbeteringen, en dan 3D printen.

 

Met een 3D printer kunnen onderdelen in sterke kunststof nagemaakt worden, een uitkomst voor klassieke auto’s waarvan niet alles of helemaal niets meer verkrijgbaar is.

Met een 3D printer kunnen onderdelen in sterke kunststof nagemaakt worden, een uitkomst voor klassieke auto’s waarvan niet alles of helemaal niets meer verkrijgbaar is.

Daaruit komt nog een interessante mogelijkheid, onlangs getoond op de Techno Classica Show in Essen. Meyle kan met deze techniek niet meer verkrijgbare historische onderdelen namaken, met als voorbeeld het kapotte onderdeel. Dat kan op individuele basis.

Na inscannen van een onderdeel om 3D prints te maken kan in een CAD/CAM programma ook nog verbetering worden aangebracht. Hier te zien hoe een beschadigd deel in de pc weer heel wordt gemaakt.

Na inscannen van een onderdeel om 3D prints te maken kan in een CAD/CAM programma ook nog verbetering worden aangebracht. Hier te zien hoe een beschadigd deel in de pc weer heel wordt gemaakt.

Reageer op dit artikel