nieuws

Fiat Stilo slaat af, wat is de oorzaak?

Werkplaats & Onderhoud

Fiat Stilo slaat af, wat is de oorzaak?
Fiat Stilo slaat af en daarna niet meer aan. Hebben deze niet actieve gasklep-gerelateerde foutcodes er iets mee te maken?

Een Fiat Stilo uit 2003 slaat soms af en wil dan niet meer aanslaan. Andere keren slaat de motor wel aan, maar reageert niet op het gaspedaal. Meerdere garages bijten hun tanden stuk op de onwillige Italiaan. En dan strandt de Stilo onderweg en brengt de Wegenwacht hem naar Wijk en Aalburg…

Iwan kennis, Technisch Specialist bij Autobedrijf Wout Bouman in Wijk en Aalburg zoekt eerst contact met de eigenaar. Als hij daarna aan de daadwerkelijke diagnose begint, wordt diens verhaal meteen bevestigd: hij moet de Stilo de werkplaats induwen.

Gasklephuis?

Daar leest hij een lange reeks foutcodes uit, vele gerelateerd aan het gesklephuis. En eenmaal gewist, komen die niet terug. Pas na een zogenoemde proxi-alignment slaat de Stilo aan. Maar bij gas geven slaat de motor af of valt diep terug in de toeren, precies zoals de eigenaar het omschreef. Goed, geen foutcodes dus, maar wel een opvallende waarde bij de parameters. Het toerental valt soms terug naar 0 tpm.

Afwijkend krukassignaal

Iwan pakt de scope erbij om het het signaal van de krukassensor te bekijken. En dat ziet er merkwaardig uit. Iwan: “Rond de 20e tand zien we elke omwenteling een flinke dip in het signaal. Dit moet een probleem met het pulswiel zijn.”

Sensor los

Als Iwan de stekker van de krukassensor los neemt, loopt de motor normaal: “Dat werkt niet altijd, maar deze slimme Italiaan neemt waarschijnlijk de nokkenassensor als vervangende waarde.” De motor is nu ook te starten, al duurt het iets langer dan normaal voor hij aanslaat. Daarna reageert hij op het gas zoals het hoort.

Poelie vervormd?

Het vreemde scopebeeld maakt het krukaspulswiel tot hoofdverdachte. gelukkig is dat bij deze 1.6 16V motor goed bereikbaar op de krukaspoelie: “De luchtspleet tussen pulswiel en sensor toont een afwijking. De poelie moet dus vervormd zijn.”

Ingedeukt

Vreemd, want zo op het eerste gezicht lijkt er niets aan de hand met de poelie: “De tanden zijn niet afgesleten of beschadigd.” Pas als Iwan met de schuifmaat op verschillende plaatsen de diameter meet, geeft het pulswiel zijn geheim prijs: “Het is op één plek een fractie ingedeukt. Waarschijnlijk is de poelie een keer gevallen.”

Probleem opgelost

Na vervanging van de poelie en inleren van het krukaspatroon zijn de problemen de wereld uit. Ook na meerdere proefritten blijven ze weg. Probleem opgelost? Nog niet helemaal. Want waar kwamen die gasklep gerelateerde foutcodes vandaan?

En de gasklep?

Uit zijn gesprek met de Stilo-eigenaar weet Iwan dat die eerder een tweedehands gasklephuis had laten monteren. Zonder resultaat natuurlijk. “Voor de zekerheid hebben we de stekker van het gasklephuis onderzocht. We hebben de klemkracht hersteld en verbeterd, het gasklephuis gereinigd, de leerwaardes gereset en het opnieuw gekalibreerd.” Zo blijven de foutcodes definitief weg. En na nog een geslaagde proefrit kan de Fiat Stilo terug naar zijn gelukkige eigenaar.

Reageer op dit artikel