nieuws

Roetfilterproblemen én -oplossingen!

Werkplaats & Onderhoud

Roetfilterproblemen én -oplossingen!

Wat doe je als regenereren niet werkt? Meet je de drukval over het filter? Monteer je een nieuw DPF? Maak je het DPF schoon, en zo ja: hoe? Of laat je dat een specialist doen? Die vragen stelden we je in december. En we stelden de nodige vragen aan een reeks leveranciers van reinigingsproducten, reinigingsmethoden, vervangingingsfilters en zelfs aan een roetfilterverwijderaar. En de antwoorden zijn…

Eerst even dit: We beloofden praktisch gereedschap van Serenco voor bruikbare antwoorden op de vragen die we je stelden. Dat werkte. We kregen een karrevracht aan roetfilterervaringen binnen. En bij Serenco zijn ze nu druk in de weer om alle Boxo-kennismakingssets (twv € 34,95) binnen te krijgen.

Zelf reinigen

Een voorbeeld? Ok, komt ie: Loevesijn uit Amsterdam vertelt over zijn ervaring met het reinigen van een roetfilter: “Met een of andere biologische vloeistof aangevuld met water het filter 24 uur laten weken. Vervolgens leeggieten en met stoomcleaner in tegengestelde richting schoon spuiten. Alle geleerde data gereset en een stevige proefrit gemaakt. En het werkte!… Voor 2200 km!”

Hoe kan dat?

Wat was er mis gegaan? Werken dergelijke middelen niet? Of was hier iets anders aan de hand? In het Thema-artikel in AMT 1 vind je het antwoord op deze en vrijwel alle andere vragen die roetfilters oproepen. Zorg dat ie vrijdagmorgen bij je op de mat ligt!

Omdat we het niet kunnen laten, nog een voorbeeldje: “Mazda 5 heeft geen vermogen en klant meldt dat het niet aan het roetfilter kan liggen, want dat is verwijderd. Er zijn geen foutcodes en na twee uur zoeken blijkt een defecte MAP-sensor de oorzaak. Maar waarom was er dan geen foutcode? Je raadt het al. Bij het verwijderen was de software zo aangepast dat er geen foutcode meer werd opgeslagen, geen enkele!”

Auto’s met ervaring

Ben Arts uit Geldrop schrijft dan ook: “Als er weer problemen zijn met een DPF gaat er een nieuwe of schoongemaakte onder. En als mijn klant daar een probleem mee heeft, gaat ie maar naar een andere garage.” Maar vult Loevesijn aan: “Ter aanvulling wil ik nog wel melden dat diverse (ex-lease) auto’s met 180.000 km en meer toch wel de probleemgevallen zijn door oa oliegebruik en slijtage van motor en verstuivers en EGR.” En: “Een gezonde en intern schone motor met het correcte onderhoud gaat het winnen. Maar voor de rest is het afzien, met hoge reparatiekosten als gevolg.”

Lees het en je weet het!

Lees vanaf komende vrijdag 23 januari alle ins en outs, alle do’s en don’ts, samen met een schat aan ervaringen en tips van collega’s en leveranciers in AMT 1.

Reageer op dit artikel