nieuws

Roetfilterprobleem, hoe los je het op?

Werkplaats & Onderhoud

Roetfilterprobleem, hoe los je het op?

Wat doe je als regenereren niet werkt? Meet je de drukval over het DPF? Monteer je nieuw? Maak je het DPF schoon, zo ja hoe, of laat je dat een specialist doen? AMT wil alles weten over je ervaringen met DPF’s. En daar hebben we wat voor over. Dus geef je gemotiveerde antwoorden en wij geven jou een Boxo-kennismakingsset.

Sinds dieselauto’s een roetfilter hebben is hun roetuitstoot zo laag geworden dat die met de opaciteitsmeter, zoals we die in de APK kennen, niet meer meetbaar is. Hoera! Helaas heeft ook dit voordeel zijn nadeel. Het roetfilter werkt niet altijd probleemloos. Dat kan komen omdat de gebruiksomstandigheden zo ongunstig zijn dat het filter vol raakt met roet. Maar ook bij het gebruik van de verkeerde motorolie, of bij een hoog olieverbruik raakt het filter in moeilijkheden.

Het DPF in AMT januari

En wat dan? In het Thema-artikel in AMT 1 geven we graag antwoord op die vraag. Heb jij ervaring opgedaan waar collega’s iets van kunnen leren? Deel die dan met ons, en wij sturen jou een Boxo 72-tands fijntandratel met 3/8 aansluiting, een 17 mm dop en een 13 mm steekringratelsleutel die Serenco samen verpakt in een kennismakingsset ter waarde van € 34,95.

De vragen

Wat we precies van je willen weten? Heel simpel, de antwoorden op deze vragen:

1: DPF’s zijn op diverse manieren te reinigen: in een oven, ultrasoon, door hogedrukreiniging of met chemische oplossingen. Heb je zelf ervaring opgedaan met een van deze schoonmaakmethodes, of heb je het reinigen uitbesteed aan een bedrijf dat volgens een van deze methodes werkt? Wat was het resultaat?

2: Sommigen menen dat gereinigde systemen nooit zo goed kunnen zijn als nieuwe DPF’s. Ze claimen dat er altijd niet-organische afzettingen achterblijven, zoals as en fosfor-residu. Strookt dat met jouw ervaringen? Is reinigen slechts een tijdelijke oplossing?

3: Monteer je goedkopere DPF’s, die bijvoorbeeld zijn gemaakt van het zachtere en goedkopere cordieriet in plaats van het harde en dure siliciumcarbide? Wat zijn je ervaringen met deze goedkopere DPF’s?

4: Het definitief demonteren van een DPF (inclusief EGR verwijderen en wegprogrammeren in de software) is illegaal. Heb je wel eens een auto in de werkplaats gehad, waarvan het DPF was gedemonteerd? Of heb je het zelf weleens laten doen of gedaan? Waarom wel of niet? En wat vind je van deze handelswijze?

5: Heb je relevante foto’s? Bijvoorbeeld gemaakt tijdens het regenereren, reinigen of diagnosticeren, of van vervuilde onderdelen? Stuur ze dan mee naar AMT@reedbusiness.nl.

Je adres!

Oh, en vergeet niet je naam en adres te vermelden. Dat maakt het opsturen van de Boxo-kennismakingsset een stuk gemakkelijker.

Reageer op dit artikel