nieuws

Reviseren of vervangen?

Werkplaats & Onderhoud

Reviseren of vervangen?

Een auto met een vreemd geluid in de versnellingsbak komt in de werkplaats. Wat doe je na de diagnose? Ga je op zoek naar een gebruikte bak, vervang je de bak door een nieuwe of laat je de bak reviseren? Afgelopen maand vroegen we je om je ervaringen met revisie. In de AMT-mailbox kwamen tientallen reacties binnen. De meeste autotechnici zijn positief, maar het gebruik van revisie-onderdelen vraagt ook extra aandacht.

“Downsizing geeft een zwaardere belasting en een grotere slijtage. Dat biedt kansen voor revisiebedrijven”, geeft AMT-lezer Verhoeven als antwoord op onze vragen. Andere technici geven vergelijkbare reacties. “De hoge belasting en ondeskundig gebruik (denk aan turbomotoren) zorgen ervoor dat menig hoogbelaste driecilinder met 115.000 km al aan (deel)revisie toe is”, schrijft Hans Elkuizen.

Motoren hebben het zwaar

“Korte ritjes, benzineverdunning, achterstallig onderhoud en lange onderhoudsintervallen hebben invloed op de levensduur van de motor”, zegt technisch schade-expert Marcel Zuidgeest (ZTA). En dat er regelmatig onderdelen kapot gaan, zien we dagelijks op de AMT Facebook-pagina.

Wachten op revisie?

Wat doe je als je een voertuig in de werkplaats hebt staan met een kapotte turbo, versnellingsbak of ECU? Reviseren is niet altijd een optie, want reviseren kost tijd. AMT-lezer Dols: “De hardlopers moeten uit voorraad geleverd kunnen worden om de doorloop in de werkplaats te bevorderen.” Verschillende onderdeelfabrikanten zetten eigen revisielijnen op. “Als ik de keuze heb tussen een ruildeel van de plank of wachten op revisie van het eigen deel dan mag de extra wachttijd niet voor extra kosten zorgen”, zegt Dols.

Grossier helpt

Verschillende grossiers bieden het autobedrijf  een alternatief aan. Een goed voorbeeld is Harry Banis. Het bedrijf begon als dieselspecialist maar is tegenwoordig een grossier die injectoren reviseert. “Voor sommige types scheelt het vaak de helft. En dat is goed voor het autobedrijf en de klant”, zegt Banis.

Revisiespecialist

Harry Banis richt zich vooral op injectoren, maar levert ook gereviseerde startmotoren en dynamo’s via een ruilsysteem. In Nederland zijn verschillende revisiespecialisten actief. Zo richt Auto Elect zich op aircocompressoren, auto-elektronica, hydraulische stuurhuizen en elektrische stuurhuizen. Ronald Morien doet veel revisiewerk voor leasemaatschappijen en ATR focust zich volledig op automatische transmissies. AMT bracht voor AMT 12 een bezoek aan al die bedrijven. Hoe gaat een revisiebedrijf te werk en waar moet je als autotechnicus op letten?

Ontvang AMT 12

De ATC-leden uit Limburg brachten een bezoek aan Bleijlevens Motoren en Techniek, ook daarvan vind je een reportage in AMT 12. Mits je abonnee bent natuurlijk. Ben je nog geen abonnee? Meld je dan nu aan en ontvang alsnog de nieuwste AMT met 12 pagina’s over revisie!

Reageer op dit artikel