nieuws

TPMS werkt niet, APK-afkeur?

Werkplaats & Onderhoud

TPMS werkt niet, APK-afkeur?

Steeds meer auto’s beschikken over TPMS. Sinds 1 november 2014 hebben zelfs alle nieuwe auto’s zo’n Tyre Pressure Monitoring System. Maar is een defect TPMS binnenkort een APK-afkeurpunt? Onder meer Würth, Euromaster, Quality Tyres, Autototaal, en I-Sensor denken van wel. Hebben zij gelijk?

Hoe zit het met TPMS in de APK? Weet je wat, we googelen het even. Ah, daar heb je het. Op de site van Euromaster. Da’s wel een betrouwbare bron toch? “Regelmatige controle is belangrijk, temeer daar uw auto vanaf januari 2015 zal worden afgekeurd tijdens de APK als het TPMS systeem niet correct functioneert.”

Even verder kijken

Hmm, vreemd. Waarom wist ik dat niet? Even verder kijken. Autototaal legt precies uit hoe het zit: “Met ingang van 1 januari 2015 moeten voertuigen met een niet werkend TPMS-systeem worden afgekeurd voor de APK.”

Iedereen zegt het

Hé, en kijk daar, Würth zegt het ook: “Na 1 januari 2015 zal een auto met een niet werkend TPMS systeem worden afgekeurd.” Net als Quality Tyres uit Twente: “Met ingang van 1 januari 2015 moeten voertuigen met een niet werkend TPMS systeem ook worden afgekeurd voor de APK.” En I-Sensor Nederland zegt het en Lage Autokosten.nl de site van MaasParts uit Rotterdam zegt het, en ga zo nog maar even door.

En de RDW?

Tjee, als zoveel bronnen het zeggen, dan zal het toch wel waar zijn? Voor de zekerheid toch maar even de RDW bellen. Het antwoord van beleidsmedewerker Bert Top laat aan duidelijkheid niets te wensen over: “Nee, dat is absoluut niet waar!”

Hoe zit het dan wel?

Hoe het dan wel zit met TPMS en de APK. Top legt het graag uit: “Vanuit de EU is er een nieuwe APK-richtlijn gekomen. Uiterlijk op 20 mei 2017 moet die in de afzonderlijke landen zijn omgezet in wet- en regelgeving. En uiterlijk op 20 mei 2018 moeten die nieuwe regels ingaan.”

Aan de slag

Top legt ook uit wat er tot die tijd gebeurt: “Om die richtlijn goed in te kunnen passen, zijn er vier werkgroepen gevormd: Tractoren, Apparatuur, Keuringsfrequentie en Keuringseisen. Bij die laatste groep, waarin onder andere Ibki en Bovag zitten, komt rond deze tijd het pakket keuringseisen op tafel. Eén daarvan is TPMS. Maar ook de de internationale warboel rond de winterbandenregels staat op het programma. Om verstandige beslissingen te kunnen nemen, krijgt de werkgroep binnenkort de uitslag van een onderzoek door TNO en de Universiteit van Leuven met de naam ‘Banden in gebruik’.” En voor de duidelijkheid: “Op 1 januari 2015 verandert er helemaal niets aan de APK.”

Niet iedere toelatingseis is APK-eis

Voor wie toch nog twijfelt, voegt Top toe: “TPMS is nu een toelatingseis. Maar het maakt geen onderdeel uit van hoofdstuk 5 van de APK-regelgeving. Nu niet en op 1 januari 2015 niet. De APK is een milieu- en veiligheidskeuring. Daarin worden lang niet alle toelatingseisen gecontroleerd. TPMS ook niet.”

Betrouwbare site

Oké, wie weet in 2018, maar in 2015 speelt TPMS geen rol in de APK. Voor wie dat toch graag op internet bevestigd ziet, hebben we een tip. Gebruik het online handboek van de RDW. Dat is een heel betrouwbare bron. Artikel 5.2.27 gaat over banden, en het begrip TPMS komt daar niet in voor…

Reageer op dit artikel