nieuws

Wheel Train-hefarm ontlast autotechnicus

Werkplaats & Onderhoud

Explora ontwikkelde in eigen huis de Wheel Train, een railsysteem met een pneumatische hefarm die wielen optilt. Met de Wheel Train hoeven autotechnici geen band-wielcombinaties meer op te tillen. Met de aankomende winterbandenwissels is dat wel zo prettig.

Wheel Train-hefarm ontlast autotechnicus

Volgens Explora blijkt uit onderzoek dat bijna vijftig procent van de fysieke belasting in de werkplaats bestaat uit het frequent tillen van lasten tussen 5 en 25 kilo en het veelvuldig buigen en draaien van de romp. Een keer per dag een last tillen is niet zo’n probleem, maar dezelfde last keer op keer heffen en verplaatsen is een te zware belasting voor het lichaam en kan leiden tot lichamelijke klachten. De Wheel Train lost dat probleem op door band-wielcombinaties van een auto op de brug op te tillen en ze naar de banden de‑ en montagestraat te brengen en vice versa.

Investeer in technologische ontwikkelingen

De eerste Wheel Train is in het Premium Kwik‑Fit filiaal in Apeldoorn geïnstalleerd. Kwik‑Fit heeft de hefarm getest en ervaringen met Explora gedeeld, waarna de Wheel Train is geoptimaliseerd.
De hefarm is gemaakt van roestvaststaal en beschermt de velg tijdens het transport tegen beschadiging. Er is geen beperking in bandenmaat en gewicht.
Volgens Kwik‑Fit wisselen in Nederland bijna drie miljoen auto’s twee keer per jaar van winter‑ naar zomerbanden en andersom. In de wisselperiode kan het daarom voorkomen dat autotechnici per dag meer dan honderd band-wielcombinaties tillen en om de medewerkers fysiek minder te belasten monteerde Kwik-Fit de Wheel Train.

VACO heeft interesse

De Wheel Train draait om ergonomie, niet om snelheid. Dat kan vooral tijdens de wisselweken bij bandenservicebedrijven een nadeel zijn. Het voordeel is echter dat bandenmonteurs, die nu met rugproblemen thuis zitten weer aan het werk kunnen.
Vereniging VACO, de bedrijfstakvereniging voor de banden en wielenbranche, heeft de Wheel Train in Apeldoorn bekeken. Voor een eventuele opneming in de Arbo-catalogus wil VACO dat de Wheel Train een CE-keur heeft en Explora zegt daaraan te kunnen voldoen. Wat de Wheel Train moet kosten kan Explora niet vertellen, omdat er teveel variabelen zijn en de inbouw in de werkplaats maatwerk is.

De video hieronder laat zien hoe de Wheel Train werkt.

Reageer op dit artikel