nieuws

MotorCheckUp bepaalt oliekwaliteit

Werkplaats & Onderhoud

MotorCheckUp bepaalt oliekwaliteit

Een Nissan Qashqai 2.0 en VW Transporter T5 2.5 TDI staan vandaag in de werkplaatsplanning, voor een onderhoudsbeurt en APK. Bij de T5 brandt het DPF-lampje af en toe. Hoe staat het met de olie? En met de motor? Met MotorCheckUp stel je diagnose aan de hand van de motorolie. Wat kun je daaruit afleiden?

Ken je de Nissan Qashqai nog? De auto uit 2008 heeft 80.000 km op de teller en heeft een bestuurder met een rustige rijstijl. Het laatste onderhoud is twee jaar geleden uitgevoerd. Nu is de auto aan een beurt en APK toe. Wat is de staat van de olie?

Additief nodig?

“De auto is van de eerste eigenaar, dus gemiddeld rijdt de klant 13.000 km per jaar. Sinds de vorige beurt zijn er dus 26.000 km bij gekomen. Ik adviseer om voor het verversen van de olie een MotorCheckUp uit te voeren. Bij voorkeur samen met de klant. Met de test bepaal je de gezondheid van de motor. Vervuiling, water of koelvloeistof en brandstof in de olie worden zichtbaar tijdens de test. Op basis daarvan kun je de klant meteen adviseren. Is een beurt voldoende of moet een additief toegevoegd worden? Met de test geef je de klant een betrouwbaar advies. Onnodig additieven toevoegen kost de klant alleen maar geld”, legt Marc Nederveen van MotorCheckUp uit.

Vervuiling in de olie

Ook de VW Transporter heeft een beurt en APK nodig. Het DPF-lampje brandt af en toe. De auto wordt ingezet voor koerierswerk. Heeft dat er mee te maken? Nederveen: “Omdat het lampje van het roetfilter af en toe aangaat kan het zijn dat er het nodige roet in de motor aanwezig is. Het gebruik kan een oorzaak zijn, maar wellicht komt het door de turbo, injectoren of iets anders. Met MotorCheckUp controleer je de hoeveelheid vervuiling in de olie. De juiste diagnose stellen is noodzakelijk voor je een DPF-reiniger toevoegt. MotorCheckUp helpt daarbij.”

Nieuwe turbo? Controleer de olie!

C&E Turbochargers levert MotorCheckUp mee bij iedere turbo. “De test helpt de autotechnicus schade aan de nieuwe turbo te voorkomen”, zegt C&E-directeur Casper Hartogsveld. Uitleg over de resultaten van de olieanalyse vind je op www.motorvervuiling.nl.

Reageer op dit artikel