nieuws

Jouw olie-ervaring is een Boxo-oliefiltertang waard!

Werkplaats & Onderhoud

Jouw olie-ervaring is een Boxo-oliefiltertang waard!

Een Nissan Qashqai en een VW transporter in je werkplaats, beiden met hun eigen ervaring. Met welke motorolie ververs je? Waarom met die? Heb je die olie in bulk? Gebruik je een additief? Hoe verkoop je dat aan de klant? Die vragen stelden we je een dikke week geleden. We tonen alvast enkele antwoorden. Maar ons aanbod staat nog: jouw reactie is een Boxo-oliefiltertang (t.w.v. € 31,95) waard!

De Qashqai uit 2008 was al twee jaar niet binnen geweest voor onderhoud, de VW Transporter uit hetzelfde bouwjaar heeft wat problemen met zijn DPF. En dus vroegen we je met welke motorolie je die auto’s zou verversen, of je die op bulk hebt en of je een additief zou gebruiken.

Wel of geen additief?

Dat laatste zou Darjon van Ommeren van Autobedrijf Kroon in Veenendaal bij de Qashqai niet doen: “De reinigende werking van de olie zou bij deze kilometerstand voldoende moeten zijn.” Bij de Transporter wel: “Forte DPF cleaner en regenerator. Die maakt een snellere en meer volledige regeneratie mogelijk van het DPF. Dat verkopen we aan de klant aan de hand van zijn klacht over het af en toe branden van het DPF-lampje.” Hij geeft wel aan dat dit een ‘probeeroplossing’ is: “Mocht na verloop van tijd de klacht terugkomen, of niet weg zijn geweest, dan moeten we een verdere diagnose stellen.”

Het gebruik van de auto

Michael Lips van het gelijknamige autobedrijf uit Oud-Beijerland legt uit dat hij een 10W-40 en een 5W-40 op bulk heeft en nog een 5W-30 in een 60-litervat. Maar: “Als een andere soort wordt aanbevolen haal ik die bij onze grossier.” En hij kijkt naar het gebruik van de auto: “Sommige mensen rijden zo weinig dat een beurt overgeslagen kan worden. Wel ruik ik dan even aan de olie. Ruik ik veel onverbrande stoffen, dan geef ik het advies om toch te vervangen.”

Ander oliemerk, minder olieverbruik

Additieven gebruikt Lips alleen bij auto’s met olieverbruik: “Bij die auto’s vul ik met een dikkere soort. Daarna is het verbruik meestal weg. Ook gebruiken we soms 5 in 1 olietoevoeging tegen olieverbruik. Dat werkt super. Overigens heeft Lips tegenwoordig minder met hoog olieverbruik te maken dan voorheen: “Drie jaar lang hebben we Texaco-olie gebruikt. Daar hadden we veel auto’s met olieverbruik mee. Dit verdween toen we Avia-olie met dezelfde specificatie gingen gebruiken.”

Deel je ervaringen met AMT!

In het thema-artikel in AMT 7/8 (zorg dat ie 23 augustus op je mat ligt) gaan we dieper in op deze en andere olie-ervaringen. En als gezegd, ons aanbod staat nog: jouw olie-ervaring is een Boxo-oliefiltertang waard. Op welke vragen we je antwoorden zoeken? Hier vind je ze.

Reageer op dit artikel