nieuws

Truckbanden van GT Radial: Chinese troep of…?

Werkplaats & Onderhoud

Chinese banden op een truck? “Geen probleem”, zegt Anton Müller van Müller Transport uit Holten. Hij had zijn buik vol van de onophoudelijke prijsstijgingen van de westerse merken, ging testen met GT Radial en rijdt nu al twee jaar met dat Chinese merk. “Uitval nihil en geen garantieclaims”, zegt Müller. Zijn die GT Radials echt zo goed?

Truckbanden van GT Radial: Chinese troep of…?

Familiebedrijf Transportgroep Müller vierde vorig jaar zijn 75 jarig bestaan. Het bedrijf is gespecialiseerd in koel- en vries-transport en heeft onder de naam ETTC een eigen reparatie- en onderhoudsbedrijf.

Compleet onderhoud

“We onderhouden onze voertuigen van voor- tot achterbumper”, zegt Müller. “Van laadklep tot koelinstallatie en van schadeherstel tot banden.” En sterker, dat doet ETTC niet alleen voor de eigen voertuigen, meer dan de helft van het werk komt voor rekening van andere transportbedrijven die ook hun voertuigen laten onderhouden en repareren in de werkplaatsen in Holten en Duiven.

Alle kosten onder controle

Anton Müller weet tot op de cent nauwkeurig wat er omgaat in die werkplaatsen: “We werken met een reparatiemanagementsysteem. Zo hebben we per chassisnummer alle kosten in beeld.” Kortom, Müller kent de betekenis van de banden in de kilometerkosten als geen ander: “Voor de eigen vloot doen wij eens per acht weken een bandenspanningscontrole en ieder jaar doen we een uitlijncontrole. We hebben twee sets Josam-uitlijapparaten en een inductie heater om assen te richten.”

Chinese troep?

Maar toen hij twee jaar geleden als proef 30 GT Radial-banden liet komen, kreeg hij klagende chauffeurs aan zijn bureau: “Ik ga toch niet op die Chinese troep rijden!” Müller reageerde met een wetenschappelijke aanpak: “Ik liet vijf truck-trailercombinaties die met vaste chauffeurs op vaste trajecten rijden ieder uitrusten met een ander bandenmerk. Na vier weken liet ik de banden wisselen, zodat na 5 x 4 weken alle vijf de trucks op alle vijf de banden hadden gereden. Tussentijds liet ik de chauffeurs uitgebreide vragenlijsten invullen en maten we alles wat relevant was. Zo wisten we alles: brandstofverbruik, slijtage, maar ook rijeigenschappen en bijvoorbeeld het percentage van de tijd dat de hefassen omhoog waren.”

Ook een ander merk

Het resultaat: “Tweede plaats voor de GT Radial-banden bij veruit de laagste kilometerkostprijs.” De proef zorgde ervoor dat inmiddels ook de chauffeurs van Müller de GT Radial-banden omarmen. En dus rijdt nu het hele park op deze Chinees? “Nee”, zegt Müller beslist. “Dat is onverstandig. We houden er altijd een ander merk naast als referentie.”

Wat is GT Radial?

“Is zo’n GT Radial-band dan werkelijk geen ‘Chinese troep’?”, vragen we aan Wim Reijmerink van importeur TTP (Truck Tyre Partner). “GT Radial wordt net als het merk Primewell geproduceerd door het Chinese bedrijf Giti Tire. Dat is inmiddels de vierde bedrijfswagenbandenproducent ter wereld”, reageert hij.

Testen in Europa

Heel mooi, maar stellen ze in China niet wat andere eisen dan wij hier in Europa? “Zeker, en daarom heeft Giti een eigen European Test Center op het bekende testcircuit van Mira in de UK. Dat ETC helpt Giti’s R&D om banden te ontwikkelen voor Europa.” Met de banden die dat oplevert laat TTP dan nog veldtesten doen bij diverse transporteurs: “Bij Tromp, Van Wees, Reinders en anderen.”

Dat wat van belang is

Al met al levert GT Radial zo precies datgene wat voor transporteurs van belang is, zegt Reijmerink: “Een betrouwbaar product, een complete productlijn, banden die goed te herprofileren zijn en die de laagste kostprijs per kilometer hebben. En wij als TTP voegen daar nog optimale service en levering binnen 24 uur aan toe.”

Reageer op dit artikel