nieuws

Automaat flushen, heeft dat zin?

Werkplaats & Onderhoud

Automaat flushen, heeft dat zin?

Komende vrijdag ligt AMT 4 op je mat. In deze tweede AMT ‘nieuwe stijl’ gaan we uitgebreid in op het flushen van automaten. Heeft dat zin? Hoe werkt dat spoelen? En: Welke spoelmachine past het best bij jouw bedrijf? Daarop vooruitlopend geeft Forté vast zijn visie én tonen we je een nuttige video van Kroon-Oil.

Al eerder maakten we je attent op het artikel over het spoelen van Automaten in de komende AMT. Nu aandacht voor een voorafje van eerst Forté en dan Kroon-Oil.

ATF veroudert

Productspecialist Lorenzo Lauria geeft namens Forté eerst antwoord op de vraag of de automatische versnellingsbak gebaat is bij reiniging: “ATF veroudert door inwerking van slijtagedeeltjes, temperatuur, mechanische belasting op de vloeistof, vocht en verzuring. Tevens is er het gevaar van schuimvorming door het binnendringen van lucht. Door veroudering gaat de ATF in de loop van de tijd in kwaliteit achteruit zodat zich daadwerkelijk lakafzettingen en schuim vormen.”

De gevolgen?

Wat de gevolgen daarvan zijn? “In het elektrohydraulische stuurgedeelte, ook wel labyrint genoemd, worden de verschillende functies van de automatische bak aangestuurd door elektrisch bediende magneetventielen. Bij het aansturen van de magneetventielen worden bepaalde drukken in de kleine kanaaltjes van het labyrint gecreëerd. Daardoor kunnen de verschillende schakelfuncties plaatsvinden. Wijken de drukken in het labyrint af, dan wordt de schakeling of aansturing van deze functies verstoord.”

En nu concreet:

  • Niet soepel overschakelen
  • Overschakelen naar de volgende versnelling duurt te lang
  • Kick down inschakeling is vertraagd
  • De lock-up koppeling grijpt te abrupt in.

Weg met schuim, lak en lekkage

Behalve door schuimvorming en lakafzettingen kunnen afwijkende drukken in het labyrint ontstaan door lekkage als gevolg van het uitharden van O-ringen en keerringen. En laat het nu juist die drie zaken zijn die Forté aanpakt met zijn Automatic Transmission Treatment.

Met of zonder flushapparaat.

Forté wijst erop dat Automatic Transmission Treatment ook zonder spoelapparaat gebruikt kan worden: “Toevoegen, de klant een week of 100 km laten rijden, de ATF aftappen en, na reiniging of vervanging van het filter, Automatic Transmission Treatment aan de nieuwe ATF toevoegen. Wie wel over een spoelapparaat beschikt, spoelt met 1 dosering Forté Motor Flush per 8 liter ATF. Tevens zal dan 1 dosering Forté Automatic Transmission Treatment toegevoegd moeten worden per 8 liter nieuwe olie om deze te conditioneren.”

Wordt vervolgd, in AMT 4

Als gezegd gaan we in AMT 4 uitgebreid in op het spoelen van automaten. Behalve dat we de zin en ook de onzin van spoelen bespreken, laten we ook stap voor stap zien hoe je dat doet; spoelen. We gebruiken daarvoor een PowerFlush-machine. Kroon-Oil, die die machines in fraai geel levert, maakte een instructieve video. Bekijk die vast als voorproefje. Vrijdag ligt AMT 4 op de mat. Mis ‘m niet.

Reageer op dit artikel