nieuws

MotorCheckUp in doos bij C&E-turbo, helpt dat?

Werkplaats & Onderhoud

Feitje uit de praktijk van C&E Turbochargers: “Als een turbo in een PSA 1.6 HDi na vervanging opnieuw stukgaat, is dat gemiddeld na 5280 km”. Niet veel. Maar om autobedrijven te helpen om stukgaan van vervangende turbo’s helemaal te voorkomen, voegt C&E vanaf nu twee MotorCheckUp-tests bij iedere turbo. Helpt dat?

MotorCheckUp in doos bij C&E-turbo, helpt dat?

Het probleem van de 1.6 HDi bespraken we onlangs nog in het Thema-artikel over motorvervuiling (zie AMT Maanddossier) in AMT 1. Het begint met lekkende verstuivers, het eindigt met een totaal vervuild zeefje in de olie-aanvoerleiding…, en een defecte turbo.

Twee tests bij iedere turbo

Staat zo’n auto in de werkplaats en komt de nieuwe turbo binnen met twee van die MotorCheckUp-tests, dan leert een druppeltje olie vanaf de peilstok op zo’n velletje dat de olie: ten eerste veel vuil bevat, en ten tweede veel brandstof. Dus olieverversen en de nieuwe turbo monteren? Wie dat doet ziet zijn klant na gemiddeld 5280 km terug…, ontevreden.

Nacontrole

Wie het signaal serieus neemt, het motorprobleem oplost, en daarna pas de nieuwe turbo monteert, ziet zijn klant nog eerder terug, zegt C&E-directeur Casper Hartogsveld: “Vraag de klant 2 à 3000 km na de reparatie terug te komen. Gebruik dan het tweede MotorCheckUp-testvelletje om te controleren of de olie nu niet opnieuw snel verontreinigt”.

Extra klantcontact

Niet alleen stelt het autobedrijf zo heel zeker dat de turbo niet opnieuw voortijdig de geest geeft, aan dat terugroepen ziet Hartogsveld bovendien een prettige bijkomstigheid: “Auto en klant zijn terug in de garage. Met de lange onderhoudsintervallen en het uitstellen van onderhoud gebeurt dat te weinig, dus grijp die kans!”

Niet alleen de 1.6 HDi

Oh, en even voor de duidelijkheid: natuurlijk is de turbo van de 1.6 HDi niet de enige die stuk gaat door slechte olie: “Daarom leveren we twee MotorCheckUp-testvellen bij alle turbo’s”. Om te helpen bij de interpretatie van de resultaten van de olieanalyse bouwden C&E en MotorCheckUp de website Motorvervuiling.nl.

Meer diagnose nodig

Blijft over de vraag of die testjes het stukgaan van de vervangende turbo altijd kunnen voorkomen. “Nee”, weet Hartogsveld. “Vervuilde olie is een veelvoorkomende oorzaak van turbofalen maar er zijn er nog twee: helemaal geen olie en rondslingerde objecten die compressor- of turbinewiel vernietigen”.

Reageer op dit artikel