nieuws

Markt voor winterbanden groeit niet meer, maar is groot

Werkplaats & Onderhoud

Eén op de drie automobilisten rijdt tegenwoordig op winterbanden. Dat betekent dat zo’n 2,7 miljoen auto’s de komende weken op winterbanden moeten worden gezet. Een gigantisch aantal, maar de VACO verwacht dat de markt voor winterbanden niet veel meer zal groeien. Een analyse.

Markt voor winterbanden groeit niet meer, maar is groot

“De afgelopen jaren zien we een stijgende lijn in de verkoop van winterbanden”, zegt Edwin Brinksma van de VACO. “Met een paar uitschieters. De eerste was in 2006-2007, toen een winterbandenplicht in Duitsland werd ingevoerd. Seizoenen 2010-2011 en 2011-2012 waren piekjaren door de strenge winters, met een top van 1,7 miljoen verkochte winterbanden in 2010-2011. Afgelopen seizoen stabiliseerde de verkoop zich op het niveau van 2009-2010. Daarmee is de markt nu wel zo’n beetje verzadigd. Dat op dit moment een op de drie automobilisten ’s winters op winterbanden rijdt, is desalniettemin uniek. Juist omdat winterbanden in Nederland niet verplicht zijn, maar de overheid de automobilist zelf zijn verantwoordelijkheid laat nemen.”

Geen wettelijke verplichting

In juli liet Michèle Blom, directeur wegen en verkeersveiligheid van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, namens de minister nog weten dat de overheid geen wettelijke maatregelen zal treffen, maar lokale overheden, personenvervoerders en hulpdiensten zal blijven stimuleren om winterbanden te gebruiken. Vooral om ongelukken, zoals in Erica in 2010, waar een busje schoolkinderen op zijn kant ging, te voorkomen. In België is onlangs een winterbandenplicht afgeketst, maar de overheid denkt wel aan financiële stimuleringsmaatregelen bij de aankoop van winterbanden.

Verwachting

“De winterbandenverkoop voor dit jaar is lastig te voorspellen”, stelt Brinksma. “Aan de ene kant denken we dat we de markt niet verder groeit. Aan de andere kant krijgen we dit seizoen te maken met de vervangingsvraag van de winterbanden die in de piekjaren 2010 en 2011 zijn verkocht. Maar voor het zelfde geld stellen automobilisten dat om economische redenen uit.”

Niet bezuinigen op winterbanden

Dat laatste vindt Brinksma niet verstandig: “Een winterband verliest zijn winterse eigenschappen als het profiel minder wordt dan 4 mm. Dus voor de eigen veiligheid van de automobilist en die van andere weggebruikers is het verstandig om niet op banden te bezuinigen.”

Doorstroming

Brinksma heeft nog een tip voor de automobilist: “Maak tijdig een afspraak voor de bandenwissel. Afgelopen week vroor het op sommige plaatsen ’s nachts al. Op dit moment komt de temperatuur ’s nachts en in de vroege ochtend ook al onder 7 ºC, de temperatuur dat winterbanden te prefereren zijn boven zomerbanden. Met zoveel te verwisselen banden (2,7 miljoen auto’s) zie je meteen de noodzaak van een goede doorstroming”. “Als je pas komt als de eerste sneeuw valt, ben je te laat en kan je achter in een lange rij aansluiten”.

Goed voorbereid

Hij eindigt met een compliment voor de auto- en bandenbedrijven: “Gelukkig is de branche goed voorbereid op de drukte die gaat komen. Veel bandenservicebedrijven nemen al contact op met hun vaste klanten om een afspraak te maken voor de bandenwissel. Bovendien heeft de branche flink geïnvesteerd in personeel en werkplaatsinrichting.”

Investeren?

Voor wie zijn werkplaatsinrichting nog niet up-to-date heeft, duiken we in AMT 10 (op 25 oktober op de mat) in de bandenwisselaars. Welke types passen bij welk bedrijf? En: is investeren in een bandenwisselaar rendabel? Mis het niet!

Reageer op dit artikel