nieuws

Kwik-Fit monitor: vierseizoenenband in trek

Werkplaats & Onderhoud

Kwik-Fit monitor: vierseizoenenband in trek

Opnieuw heeft Kwik-Fit deze zomer op de weg een onderzoek laten houden naar de gemonteerde merken en typen banden. Naast verschuivingen in merkaandelen toont de Kwik-Fit bandenmonitor dat de populariteit van vierseizoenenbanden stijgt, en dat winterbanden grotendeels keurig gewisseld worden. Handige kennis voor uw klantenadvies?

Sinds begin 2012 laat Kwik-Fit halfjaarlijks zijn bandenmonitor opstellen. Gewoon bij een representatief aantal geparkeerde auto’s kijken welk merk banden eronder zit, en of dat een zomer-, winter- of vierseizoenentype is. Onderzoeksbureau Jess weet welke auto’s bekeken moeten worden voor een juist beeld van de markt.

Geen besparing op bandenwissel

In het eigen commentaar stelt Kwik-Fit de vraag of misschien door bezuiniging de bandenwissel dit jaar werd overgeslagen. Dus of men in de zomer doorrijdt op winterbanden. Het in augustus uitgevoerde onderzoek spreekt dit tegen.
Het percentage getelde winterbanden daalde juist van 5,6% in de zomer van 2012, naar dit jaar 5,3%. Terwijl de bandenmonitor aan het begin van 2013 vaststelde dat een stijgend aantal automobilisten (van 33 naar 35%) winterbanden laat monteren. Wie dat doet spaart dus niet op het wisselen voor de zomer. Of wordt door zijn auto/bandenbedrijf effectief herinnerd aan de wisselmomenten.

Slim sparen met vierseizoenenband

Een trend die Kwik-Fit verder uit hun onderzoek haalt is dat meer vierseizoenenbanden worden gemonteerd. Waarmee dus geen wissel nodig is, en geen investering in een tweede bandenset. Terwijl de wintereigenschappen voor normale Nederlandse winters zeker al goed genoeg zijn.
Nieuws is dit niet, in de voorjaarspeiling bleek al dezelfde trend. Van 2,3% vierseizoenentypes in 2012, naar 3,4% in 2013. Volstrekt voor de hand ligt dat diezelfde 3,4% in de zomerpeiling opnieuw is gemeten. Combineer dit met een stijgend percentage winterbanden, dan stelt de Nederlandse automobilist dus zijn veiligheid op de weg boven kostenbesparing.
Alle reden om de bandenwisselperiode aan te grijpen en uw klanten daarmee te benaderen. Er is interesse, een behoorlijke trouw om naar behoren banden te wisselen, en anders kunnen vierseizoenenbanden als goed alternatief aangeboden worden om in elk geval iets te doen aan voorbereiding op winters weer.

Verschuivende merkvoorkeur

Of het te maken heeft met prijsstelling en keuze voor goedkoper zou een interessante vraag zijn, gezien de forse verandering in gemonteerde bandenmerken die de Kwik-Fit monitor signaleert.
Marktleider Michelin verliest zijn voorsprong op Continental. Een flink eind daarachter moet Bridgestone een stuk inleveren ten opzichte van Vredestein, Dunlop en Hankook. Al blijft Bridgestone derde grootste op de Nederlandse markt.
Een aardige is ook dat na de wissel naar winterbanden vorig jaar het marktaandeel van Goodyear, Vredestein en Dunlop groeit. Die doen het dus goed in winterbanden, terwijl het aandeel van de grootste partijen Michelin en Conti ’s winters daalt. Wederom: is dat een kwestie van prijs, of zijn er andere redenen om voor winterbanden een ander merk te kiezen dan voor zomerbanden?

Reageer op dit artikel