nieuws

Hoe beveilig je een Mitsubishi Outlander PHEV tegen diefstal?

Werkplaats & Onderhoud

Eind oktober begint de uitlevering van de Mitsubishi Outlander PHEV. Knarsetandend moet de minister van financiën aanzien hoe deze 0%-bijtelling-super-suv nog dit jaar aan 7800 gelukkigen wordt uitgeleverd. Toch is er ook voor hen een schaduwrandje aan de milieuvriendelijke Mitsubishi: het dievengilde ligt op de loer…

Hoe beveilig je een Mitsubishi Outlander PHEV tegen diefstal?

Schone lucht willen we niet alleen hier, de Oost-Europeanen willen dat ook. En dus zijn er daar steden die subsidie geven aan gebruikers van hybridevoertuigen. Moskou bijvoorbeeld wil alleen nog hybride of elektrische taxi’s. Tal van berijders van hybride auto’s in Nederland hebben daar inmiddels iets van gemerkt. De Toyota Prius en dan vooral de Wagon is met stip gestegen in de diefstalranglijsten. En omdat suv’s erg populair zijn in Oost-Europa, is inmiddels 1 op de 18 van de sinds 2010 hier afgeleverde Lexus RX-en gestolen en definitief vermist.

Fluiten naar je jonge suv

Naar aanleiding van de komst van de Outlander PHEV heeft de VbV (een gemeenschappelijk initiatief van verzekeraars om voertuigcriminaliteit te bestrijden) een brief naar de verzekeraars gestuurd. Daarin staan een aantal schokkende diefstalcijfers van sinds 2010 in ons land geleverde suv’s: Honda CR-V: 1 op 25 definitief vermist, BMW X5: 1 op 43, Landrover: 1 op 51 en als gezegd Lexus RX: 1 op 18.

Dief steelt ook bijtelling

De Mitsubishi Outlander PHEV zou dat record wel eens kunnen gaan breken. Dat is niet alleen vervelend voor de verzekeraars, maar ook voor de berijders. Met de diefstal verdwijnt voor hen immers de 0% bijtelling. De vervanger zal namelijk van na 1 januari 2014 zijn, 7% bijtelling hebben en dus zomaar € 1.500,- extra kosten.

Antidiefstalbrochure voor de Outlander

En dus maakte de VbV zelfs een brochure met een speciale diefstalwaarschuwing voor de Outlander PHEV. “Bescherm uw auto en fiscale voordelen”, staat er in. Hoe? Ook dat staat in de brochure: “Minimaal een extra startonderbreker (VbV-SCM klasse 1) die alleen via een aparte autorisatie is uit te schakelen en dus niet via de originele voertuighandzender”.

Er komen nieuwe eisen

Nuttig, want bij veel diefstallen van moderne auto’s wordt de startonderbreking omzeild door manipulatie van de signalen op de CAN-bus via de EOBD-stekker. Mede om die reden gaat de SCM-klasse-indeling binnenkort op de schop: “SCM klasse 1 tot en met 5 zegt de mensen niet zoveel”, legt SCM-directeur Mounir El Berrah uit. “En een college van deskundigen werkt aan aanpassing van de inbouwvoorschriften en eisen. Vooral belangrijk is: waar luistert de startonderbreker, het alarm of het track-and-trace-systeem naar. Dat mag straks niet meer alleen een CAN-bus signaal zijn, maar er moet ook een tweede autorisatie zijn, bijvoorbeeld een extra transponder.”

Oude eisen in nieuwe brochure

Terug naar de VbV-brochure voor de Outlander PHEV. Bovenop het minimum staan daar mogelijke extra maatregelen om diefstal te voorkomen. Bijvoorbeeld: “Inbouw van een goedgekeurd alarmsysteem (VbV – SCM klasse 2 of 3)”. Opvallend, want dat zijn geen systemen met een extra autorisatie. Dieven die de CAN-bus signalen kunnen manipuleren, schakelen zo’n extra alarm dus eenvoudig uit.

Mechanische beveiliging

Politieman Wim IJsinga pleitte in het septembernummer van AMT Vakblad voor mechanische beveiliging om jonge auto’s te beschermen. Franklin van Os, directeur van Bearlock had ook graag een advies voor een mechanische beveiliging in de brochure gezien. Tot voor kort vergrendelde Bearlocks mechanische beveiliging de keuzehendel van de transmissie. Maar omdat dat bij hybrides vaak niet meer dan een iel joystickje is, ontwikkelde Bearlock voor bijvoorbeeld de Toyota Prius een vergrendeling van het stuur.

Het sleuteltje als bewijs

Belangrijk is ook dat, net als bij een fietsslot, het sleuteltje er alleen uit kan als het slot vergrendeld is. Daarmee heeft de berijder een bewijs naar de verzekeraar dat hij het systeem voor de tweede autorisatie ook daadwerkelijk heeft ingeschakeld. “Bewijzen dat je op het knopje van de transponder hebt gedrukt, is een stuk lastiger”, zegt Van Os. Hij belooft dat er heel binnenkort een Bearlock voor de Outlander PHEV beschikbaar is.

Reageer op dit artikel