nieuws

Meer omzet met Van Heck BB

Werkplaats & Onderhoud

Meer omzet met Van Heck BB

“Het is tijd voor een revolutie”, zegt Van Heck directeur Johan van der Hoeven. Een revolutie in onderdeelprijzen, en die heet BB, Best Buy. Dit is nu ingevoerd op de bekende website mijngrossier.nl. Maar een prijsverlaging is toch nog lang geen revolutie? Er zit dan ook meer achter het BB verhaal.

Eigenlijk kondigde Adriaan Roggeveen, CEO van de Sator Holding, waaronder onderdelengigant Van Heck valt, deze zomer al aan dat er iets dramatisch met de prijzen ging gebeuren. Dat was bij de introductie van oliemerk Triple QX, afkomstig van het Britse Euro Car Parts, net als Sator onderdeel geworden van het Amerikaans conglomeraat LKQ.
De belofte van Roggeveen wordt ingelost met de komst van het BB label in de onderdelencatalogus bij Van Heck. En dat kan zeker niet los gezien worden van de overname door LKQ.

Betere prijs, meer omzet

Het doel van de prijsverlaging bij BB onderdelen is vergroting van de omzet, zo begint Johan van der Hoeven zijn verhaal. De consument zoekt de laagste prijs voor een behoorlijk uitgevoerde onderhouds- of reparatieklus. Daarom zoekt de garagehouder goedkopere onderdelen.
Als hij dan de laagste prijs voor A-kwaliteit kan vinden, hoeft hij geen discussie met internetshoppende klanten te vrezen. Met een haarscherpe offerte kan de garagehouder extra werk in huis halen. Zonder daarbij in te leveren op OE-kwaliteit of service van de grossier, benadrukt Van der Hoeven.

Start met populaire onderdelen

Het is niet zo dat Van Heck minder service levert, of een mindere onderdeelkwaliteit, of dat ze simpel een prijsverlaging betalen uit hun eigen marge. In de visie van Sator/Van Heck moet iedereen een stukje marge inleveren, om daarmee marktaandeel te winnen en dan onder de streep toch meer te verdienen.
Lang niet alle 165.000 onderdelen bij Van Heck krijgen een BB label. Het begint met koppelingen, distributiesets en wiellagers. “Vooral die eerste twee vormen 50% van de online zoekvragen die we krijgen”, voegt Van der Hoeven toe. Daarom wordt vanaf oktober hiermee begonnen. Meer volgt, maar wat en wanneer blijft voor ons nog een vraag.
Vet onderstreept wordt dat Van Heck niet afstapt van OE-kwaliteit onderdelen. Wel zullen meer verschillende OE-onderdeelfabrikanten achter die delen staan, want Van Heck gaat zelf shoppen om de gewenste inkoopprijzen voor Best Buy te krijgen.

Transparante prijzen

Natuurlijk komt Van Heck niet alleen aan beduidend scherpere prijzen door bij meerdere OE-aanbieders te winkelen. Ook het gewicht van de Sator/LKQ organisatie maakt indruk bij onderdeelfabrikanten.
Op mijngrossier.nl wordt het duidelijk zichtbaar doordat bij Best Buy delen de bruto adviesprijs van de fabrikant staat, gevolgd door de BB brutoprijs en de inkoopsprijs (beide verlaagd). “In centen ligt de marge op BB producten lager, maar in procenten niet, zelfs komt de procentuele marge ook wel hoger uit”, verduidelijkt Van der Hoeven.
Van Heck zal ook op mijngarage.nl en kostdat.nl de BB onderdelen met verlaagde prijzen aan de consument bekend maken. De opzet is immers dat het prijsvoordeel tot bij de garageklant doorkomt, en niet bij een grossier of garagist blijft hangen.

Betere concurrentiepositie

Uiteindelijk moet het BB label zo helpen om automobilisten te weerhouden van internetshoppen naar de goedkoopste aanbieder en daar zijn auto te brengen. Van Heck rekent erop dat lage BB prijzen, doordat iedereen vanaf de onderdeelfabrikant wat marge inlevert, een concurrerende offerte kan opleveren voor hoogwaardig onderhoud met OE-kwaliteit onderdelen.

Reageer op dit artikel