nieuws

C&E toont 10 turboschades, wat is de oorzaak?

Werkplaats & Onderhoud

“De turbo is alweer stuk!” Casper Hartogsveld van C&E Turbochargers hoort die wanhoopskreet met enige regelmaat. Vaak krijgt de vervangende turbo de schuld. Vrijwel altijd onterecht. Wat de oorzaak dan wel is? Om dat uit te vinden, toont C&E 10 turboschades.

C&E toont 10 turboschades, wat is de oorzaak?

Te hoge carterdruk, een defecte EGR-klep, een slecht inspuitbeeld…, allemaal mogelijke oorzaken van vervuiling in het inlaatsysteem. Die vervuiling komt ook in de turbo terecht. Daar kan dat vuil het verstelmechanisme van de VNT-vanen in zijn beweging beletten. Als de vanen vast blijven staan in de dichte stand, kan de turbo bij hoger motortoerental overtoeren en de geest geven.

Verstopt roetfilter

Of het roetfilter slibt dicht. Daardoor loopt de turbo heet. De aangevoerde olie verliest zijn viscositeit en de turbolagers moeten het zonder goede smering doen. Dat gaat niet lang goed bij omwentelingsnelheden van 100.000 of 200.000 t/min.

Geen smering, geen turbo

Met de olie zelf kan ook van alles aan de hand zijn. Verdunning met brandstof of vervuiling met roet bijvoorbeeld. Ook dat kan de smering van de turbo in gevaar brengen. “En vier seconden zonder smering voor de turbo is als vier minuten zonder smering voor de motor”, zegt Casper Hartogsveld van C&E Turbochargers.

Lees het montagevoorschrift!

Het is duidelijk, als er iets misgaat elders in de motor is de turbo vaak het eerste slachtoffer. Tja, en als die oorzaak elders niet weg is, treft de tweede turbo vroeg of laat hetzelfde lot als de eerste. “Daarom doen wij een uitgebreid montagevoorschrift bij iedere turbo”, zegt Hartogsveld. “Daarin staat stap voor stap wat je moet reinigen, vervangen of controleren voor je de nieuwe turbo monteert. Maar als we een turbo terugkrijgen zit dat montagevoorschrift vaak nog in de doos. Net als de pakkingen die we erbij leveren, nog keurig in het zakje…”

C&E op AMT Live

Op 25 en 26 september op AMT Live nemen Casper Hartogsveld en zijn collega’s van C&E Turbochargers uitgebreid de tijd om antwoord te geven op de vraag waarom turbo’s stuk gaan of waarom ze wéér stuk gaan. En nog belangrijker, ze leggen uit hoe je dat voorkomt. Maar ze vertellen ook hoe je turbo’s met variabele geometrie reviseert en hoe je de elektronische actuatoren op moderne turbo’s test. Schrijf dus nu in voor AMT Live. C&E geeft vast een voorproefje op AMT Live met 10 heftige turboschades.

Reageer op dit artikel