nieuws

Forté helpt tegen motor- en olievervuiling

Werkplaats & Onderhoud

Forté helpt tegen motor- en olievervuiling

Een toenemend probleem bij dieselauto’s is dat met veel fiscaal vriendelijk aangeschafte kleine modellen teveel korte ritten worden gemaakt. Gevolg: roetvervuiling in de motor. Maar ook het steeds vaker uitstellen van servicebeurten laat de motor inwendig vervuilen. Forté lost het letterlijk op.

Verdunning van de motorolie door een overmaat aan brandstof komt steeds meer voor. Dit door vaak starten bij een overmaat aan korte ritten, door start-stopsystemen, en door systemen voor uitlaatgasreiniging.

Advies: altijd even spoelen

Te denken valt bij het laatste aan regeneratie van roetfilters door extra brandstofinspuiting, maar ook rijke inspuiting na de start om de katalysator snel op werktemperatuur te krijgen.
De overmaat aan brandstof verbrandt minder volledig en geeft vervuiling in de cilinders en op de inspuitventielen, brandstof slaat neer op de cilinderwand en komt langs de zuigerveren in de motorolie terecht.
Daarom beveelt Forté aan bij elke olieverversing te spoelen met hun Motor Flush. Dat haalt opgebouwd vuil weg, zodat de nieuwe olie dat niet meteen gaat opnemen en snel een stuk van zijn reinigende capaciteit inlevert, die dan tekort schiet aan het eind van het service-interval.

Houd ook het brandstofsysteem schoon

Zeker als een auto later dan had gemoeten voor een servicebeurt komt, is Motor Flush aan te raden voor een olieverversing. De kans is dan namelijk groot dat zich veel inwendige vervuiling heeft afgezet.
Bij de verse olie kan Forté Top End Treatment worden toegevoegd. Dat houdt cilinderwand en zuigerveren schoon, zodat een minimum aan blow-by optreedt die olieverdunning door brandstof kan opleveren.
Vooral de nu vaak aangeraden dunne motorolie kan wel een steuntje gebruiken om de altijd aanwezige lekkage in de cilinder te minimaliseren, omdat de smeerfilm minder effectief als afdichting kan werken. Forté raadt verder aan het brandstofsysteem regelmatig te reinigen, zodat het inspuitbeeld correct blijft, met minder kans op onvolledige verbrading en olieverdunning door onverbrande brandstof.

Reageer op dit artikel