nieuws

Werkt Forté’s medicijn tegen vastgeroete VTG-turboverstelling?

Werkplaats & Onderhoud

De turbo met variabele nozzle biedt dieselmotoren veel trekkracht over een breed toerengebied. Heel mooi, maar als door roetafzetting het verstelmechanisme vastloopt, blijkt zo’n VNT- of VTG-turbo ineens ook grote nadelen te hebben. Een foutmelding en de trekkracht onderin valt weg. Werkt de Forté-oplossing? En: Zijn er bijwerkingen?

Werkt Forté’s medicijn tegen vastgeroete VTG-turboverstelling?

Eerst een stukje turbotheorie. De diameter van de nozzle in een turbo is een compromis. Een kleine diameter zorgt voor een hoge gassnelheid. Die is nuttig bij laag toerental. De motor pakt dan snel op. Bij hoog toerental, als er veel meer uitlaatgas beschikbaar is, zorgt zo’n kleine diameter voor een te hoge gassnelheid en daarmee voor het overtoeren van de turbo. Om dat te voorkomen hebben turbo’s met een vaste nozzle een wastegate. Als die opent wordt het uitlaatgas om de turbo heen geleid.

Variërende diameter

Is de diameter van de nozzle groot dan hoeft de wastegate niet open, zodat de turbo bij hoog toerental voor een betere cilindervulling kan zorgen. Maar ja, van de trekkracht bij laag toerental moet je je dan niet te veel meer voorstellen. Ziedaar het voordeel van de variabele nozzle: trekkracht bij ieder motortoerental, zonder kans op overbelasting van de turbo. Vandaar dat zo’n turbo met variabele geometrie geen wastegate heeft.

Vastroeten

Tot zover de theorie. Nu de barre praktijk. Onverbrande brandstof, ook wel roet, zet zich af op de nozzlevanen en hun verstelmechanisme. Het dieseltje rijdt veel in de stad, de uitlaattemperatuur blijft laag, dus dat roet brandt niet weg. Resultaat: de vanen roeten vast.

De gevolgen

Dat kan vervelende gevolgen hebben. Afhankelijk van de stand waarin de vanen vaststaan, valt de trekkracht onderin weg of bestaat de kans op overtoeren en dus een verwoeste turbo. Gelukkig maar, dat het vaststaan van de vanen normaal gesproken ook tot een foutmelding leidt.

Forté’s oplossing

Forté levert sinds een paar maanden een product dat deze VNT-ellende voorkomt en zelfs kan oplossen: Diesel Turbo Cleaner. “Het product reinigt de turbinezijde van de turbo, waardoor weer de juiste verstelling van de vanen gerealiseerd wordt”, zegt Forté. Om het te gebruiken is demontage van de turbo niet nodig. Het wordt gewoon aan de brandstof toegevoegd.

Ceriumoxide

Het werkzame bestanddeel van Forté Diesel Turbo Cleaner is ceriumoxide. Hé, dat kennen we van Eolys, het goedje dat in Peugeots en Citroëns meehelpt om het roetfilter te regenereren. Dat Eolys zit in een apart tankje, dat tijdens onderhoud moet worden bijgevuld. Vanuit dat tankje wordt het in kleine hoeveelheden aan de diesel in de brandstoftank toegevoegd.

Lagere ontbrandingstemperatuur

In de uitlaat verlaagt het de ontbrandingstemperatuur van roet met zo’n 100°C. Nuttig, want daardoor hoeft voor het regenereren van het roetfilter de uitlaatgastemperatuur minder hoog te worden opgejaagd.

Geen snoepje

In Forté’s Diesel Turbo Cleaner wordt hetzelfde spul gebruikt om het roet, dat zich heeft afgezet op de nozzlevanen en het verstelmechanisme, al bij een relatief lage uitlaatgastemperatuur te verbranden. Dat is een prima toepassing. Maar let op, zo’n additief heeft ook een nadeel. Het laat as achter in het roetfilter. Zodat het roetfilter eerder gereinigd, dan wel vervangen moet worden. Kortom, een prima medicijn, maar gebruik het niet als snoepje voor de auto.
“Klopt”, zegt Forté, “dit product laat as achter. Maar zo weinig dat het beslist geschikt is voor onderhoudsmatige toepassing”.

Bij de adviseur

De bruto adviesprijs van een fles Forté Diesel Turbo Cleaner is € 19,29. Meer weten? De Forté-adviseur in de regio weet er alles van.

In de volgende editie van AMT Vakblad gaan we uitgebreid in op roetproblemen, en het voorkomen daarvan.

Reageer op dit artikel