nieuws

C&E Turbochargers neemt eerste VNT-turbotestbank in gebruik

Werkplaats & Onderhoud

C&E Turbochargers neemt eerste VNT-turbotestbank in gebruik

Het Amersfoortse C&E Turbochargers heeft als eerste revisiebedrijf ter wereld een Turbo Technics Vane Flow Test Rig in bedrijf genomen. Die machine maakt een perfecte afstelling van de variabele geometrie van moderne turbo’s mogelijk. Waarom is dat bijzonder? En: Wat heeft het autobedrijf daar aan?

“Turbo’s met variabele geometrie kun je niet reviseren”, zegt marktleider Honeywell (producent van Garrett) al jaren. Reden is de afstelling van die variabele geometrie. Dat luistert nogal nauw. En dus levert Honeywell geen revisiekits voor deze turbo’s.

Zelf onderdelen laten maken

C&E Turbochargers laat zich daar niet door weerhouden. Het bedrijf analyseerde al jaren geleden de VNT-turbo’s, liet vervangingsonderdelen maken bij de leveranciers die ook de onderdelen aan de grote turbomerken leveren en reviseerde zo ook de VNT-turbo’s.

Zelf data verzamelen

Maar voordat zo’n gereviseerde VNT-turbo naar het autobedrijf gaat, moet de variabele nozzle worden afgesteld. Bij welke drukken en luchtvolumes moeten de vanen hoever open staan? Honeywell en de andere turbofabrikanten geven die gegevens niet vrij. Dus zat er voor C&E niets anders op dan zelf de stand van de vanen bij verschillende drukken en volumes te meten aan nieuwe turbo’s en de gereviseerde op dezelfde waarden af te stellen.

Eigen database

Op die manier bouwde C&E Turbochargers een database op die hielp bij de juiste afstelling van de actuatorversteller en de inbus op het lagerhuis. Dat ging prima, al was het complex en bleven er toch enkele grijze gebieden over. Het gevolg laat zich raden: er kwam wel eens een gereviseerde VNT-turbo terug voor garantie.

Wat doet het weer?

Casper Hartogsveld, 28 jaar terug met Edwin van den Heuvel oprichter van C&E Turbochargers, legt uit: “We stelden een VNT-turbo af op exact dezelfde waarden als eenzelfde turbo een dag eerder. Die eerste functioneerde probleemloos, de tweede niet. Zo ontdekten we dat het weer invloed had op de juiste afstelling. We moesten de afstelgegevens compenseren voor de actuele temperatuur en luchtdruk”.

Dat kan grondiger

Producent van turbobalanceermachines Turbo Technics begon vijf jaar geleden aan hetzelfde proces. Dat bedrijf mat van ieder type VNT-turbo tien stuks door. Op de afstelling van de variabele nozzles bleek een redelijke marge te zitten. Zo verschilden bijvoorbeeld de turbo’s uit de Franse fabriek van Honeywell van die van de Italiaanse. Turbo Technics gooide steeds de uitschieters eruit en sloeg de marges die dat opleverde op in zijn database.

Slimme testmachine

Die database vormt nu het hart van de nieuwe VNT-turbo-afstelmachine. De machine doorloopt een testprocedure die de afstelling vaststelt. Uiteraard houdt de machine daarbij rekening met de actuele luchtdruk en temperatuur. Zit de afstelling niet binnen de marges uit de database dan is die op de machine gemakkelijk bij te stellen.

C&E eerst

Omdat C&E Turbochargers een belangrijke ontwikkelingspartner in de aftermarket van Turbo Technics is, kreeg het bedrijf van Hartogsveld op de laatste dag van de Rematec de eerste Vane Test Rig uitgereikt. Inmiddels heeft C&E er dus al enige ervaring mee opgedaan en die stemt tevreden: “Dit scheelt veel tijd en omdat we nu binnen nauwkeuriger vastgestelde marges afstellen is onze kwaliteit verder verbeterd”.

Het kan nog beter

Turbo Technics wacht met het uitleveren van de volgende 12 machines aan turbospecialisten over Europa tot C&E Turbochargers acht weken ervaring heeft opgedaan. En omdat Hartogsveld en zijn collega’s altijd het beste-van-het-beste willen, betaalt die tactiek zich uit: “Wij hebben een aanpassing voorgesteld waarmee je een VNT-turbo sneller kunt bevestigen. Dat vergroot het gebruiksgemak”.

Voordelige VNT-turbo

Kortom, wie dacht een defecte VNT-turbo alleen nieuw te kunnen bestellen, kan nu met een gerust hart bij C&E Turbochargers een gereviseerde bestellen. Dat biedt klant én autobedrijf een aantrekkelijk voordeeltje. Oh ja, en in het AMT Vakblad van september gaan we samen met C&E Turbochargers uitgebreid in op turbostoringen en hun oplossingen.

Reageer op dit artikel