nieuws

Maha gaat tegen de trend in

Werkplaats & Onderhoud

Maha gaat tegen de trend in

Maha gunt ons een blik op de Autopromotec in Bologna. Wat daar zoal te zien was? Praktische contactloze bandprofielmeting. Minder spectaculair, maar ook erg bruikbaar in de werkplaats, is een tweekoloms hefbrug die volgens Maha tegen de trend ingaat. Daar keken we eerst.

“Tweekolommers zijn geliefd en voor veel service- en reparatiewerkzaamheden prima bruikbaar”, zegt Maha. “Gaat het om een elektromechanische variant met elektronische synchronisatie dan is voor die synchronisatie bovendien geen vloerframe, met ketting of tandriem, of een hefhoogte beperkende traverse voor nodig.”

Maar…

Heel mooi, toch noemt Maha ook een ‘maar’: “Maar het is jammer dat veel fabrikanten van tweekolommers de laatste jaren hebben bezuinigd op hun materiaal- en componentkeuze. Dat leidt tot een beperking van de levensduur en onnodig hoge onderhoudskosten”.

Maha niet

Bij de ontwikkeling van de MaPower II 3.0/3.5 is Maha naar eigen zeggen dwars tegen die trend ingegaan. “De spindelmoeren hebben een langetermijnsmering en de spindels zelf zijn onderhoudsvrij gelagerd. Mocht er ooit toch iets kapot gaan, dan zijn alle centrale componenten goed toegankelijk en snel te demonteren.”

Praktisch in gebruik

Om niet alleen tijdens onderhoud en reparatie, maar ook tijdens het gebruik gemak te bieden zijn de kolommen 45° in de rijrichting verdraaid: “Dat maakt een grote deuropeningshoek mogelijk”. En verder: “Korte 180° draaibare hefarmen, dus zijn de opnamepunten onder de auto snel bereikt”. “Afgeschermde kolommen, dus blijven vuil, water en stof buiten. Hefhoogte 1,90 m, hoog genoeg voor de lange monteur.” En: “In de kolom geïntegreerde bedieningseenheid, dus geen uitstekende delen”.

Heel snel kijken

Over naar de contactloze profieldieptemeting in het voorbijrijden, hoe werkt dat? De meetmodules van de MTD 2000 worden in de rijbanen van een hefbrug ingebouwd. Met behulp van een speciale ledverlichting en hogesnelheidscamera’s meet het apparaat de profieldiepte. Het kan daarbij hoofd- van nevengroeven onderscheiden, het herkent de in het profiel verwerkte slijtagenokjes en het ziet zelfs een onregelmatig slijtagepatroon.

Patenten overgenomen

Maha is ineens zover met deze technologie omdat het eind 2012 de patenten van ProContour overnam. Dat bedrijf zette de technologie in om de politie te helpen bij bandencontroles op de weg. Maha gebruikt de techniek nu al in het autobedrijf. Veel sympathieker, want dat behoedt de automobilist voor een bekeuring, of erger, een verkeersongeval.

Verdien je dat terug?

Ook naar het autobedrijf is dat sympathieker. Dat kan met de apparatuur immers extra omzet scoren. Maha stelt dat met behulp van het op klantenwens vorm te geven meetrapport, de MTD 2000 de bandenomzet van autobedrijven met 50% kan doen toenemen. Voor wie vast wil gaan rekenen: bij inbouw in de rijbanen van een hefbrug kost het meetsysteem ongeveer € 15.000,-.
Zien hoe snel het meetprincipe van de Maha MTD 2000 werkt? Bekijk de video.

Reageer op dit artikel