nieuws

AMT Topmonteurs leren van C&E turbo’s

Werkplaats & Onderhoud

AMT nodigt de beste technici van het Garageforum regelmatig uit voor een Topmonteurs meeting. Na een kijkje in de keuken bij C&E Turbochargers in Amersfoort kent de turbo geen geheimen meer voor de Topmonteurs. Zo zorgde de bijeenkomst bij C&E Turbochargers zelfs bij die toppers voor een boost in het denkvermogen.

AMT Topmonteurs leren van C&E turbo’s

De storingen op AMT Garageforum liegen er niet om. Turbo’s kunnen voor lastige problemen zorgen. Voor C&E Turbochargers daar op in gaat, eerst een ‘AMT uurtje’. Daarin vraagt forumbeheerder Tom Polman om nieuwe ideeën, doet hij voorstellen voor verbetering en peilt de mening van de actiefste gebruikers. Redacteur Erwin den Hoed doet een beroep op de technische kennis van de Topmonteurs. Hij vraagt ze input voor een artikel in het AMT-vakblad. Dit maakt het ‘AMT uurtje’ waardevol en praktisch voor de Topmonteurs én AMT.

Turbo opfriscursus

Dan het echte werk. Casper Hartogsveld, de C van C&E Turbochargers, begint met de turbobasis. Eitje, zou je zeggen voor de Topmonteurs. Nou nee. Hartogsveld heeft geleerd dat juist de basis van het turbosysteem voor problemen zorgt. Hij legt uit: “Soms krijgen we klachten over een keerring die olie lekt naar de compressor- of turbinezijde. Onzin! Er zitten geen oliekeerringen in turbo’s. In een gezonde motor is de oliedruk die de lagers smeert, gelijk aan de drukken aan compressor- en turbinezijde. Alleen een zuigerveertje op de turbo-as is daarom al voldoende om de olie aan de goede kant te houden”.

Op zoek naar de oorzaak

Waar die klacht over olie dan vandaan komt? “Van drukverschil. Vervuilde carterventilatie of een vervuild luchtfilter zorgen voor een te lage druk aan de compressorkant. Dan houdt dat zuigerveertje de olie niet meer tegen.” Ander voorbeeld: “Als de carterdruk te hoog is of het oliepeil te hoog dan loopt de druk in het lagerhuis op. Ook dan komt er olie in de in- en uitlaatkant terecht”.

Eerst lezen!

Waarom Hartogsveld dit vertelt? “Ik heb een slechte turbo gekregen denkt een garagist dan al snel. Natuurlijk, ook wij maken fouten, dus dat is niet onmogelijk. Maar veel vaker is er slechte diagnose gesteld. En is er iets met de motor aan de hand.” Hartogsveld toont een hele reeks schadegevallen met variërende oorzaken. Maar één conclusie hebben ze allemaal gemeen: “Monteer niet zomaar een vervangende turbo. Spoor eerst de storing op en lees het montagevoorschrift”.

Revisie is toeren maken

Tijd voor het derde onderdeel. Edwin van den Heuvel, de E van C&E Turbochargers, neemt de Topmonteurs mee naar het magazijn, de demontageruimte en de montageafdeling. Het meest interessante? De hypermoderne turbobalanceerapparatuur. Van den Heuvel laat graag zien hoe je een turboasje balanceert. De machine laat het asje met 150.000 omw/min draaien en wijst haarfijn aan waar een fractie teveel materiaal zit. Van den Heuvel slijpt op de juiste plaats een klein beetje materiaal van het moertje af en test nogmaals. “Perfect”, zegt de grafiek. En als bewijs gaat een printje mee in de verpakking van de gereviseerde turbo.

Maagvullend programma

De catering is gearriveerd. Belangrijkste conclusies van de Topmonteurs tijdens de goed verzorgde maaltijd: “Nog beter opletten tijdens de vervanging van een turbo”. En: “Voor een vakkundig gereviseerde turbo, zelfs als het een VNT-type is kun je prima bij C&E terecht”.

Reageer op dit artikel